محمد باریکانی: شورای‌عالی صادرات غیرنفتی که پس از یک وقفه طولانی بار دیگر تشکیل شد، سازمان میراث فرهنگی را با برخورداری از حق رأی به عضویت خود درآورد.

مرتضي رحماني موحد معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي كه اين خبر را به خبرگزاري مهر اعلام كرده، در ارتباط با تأثير عضويت سازمان ميراث فرهنگي در شوراي‌عالي صادرات غيرنفتي گفته است: «از آنجا كه فعاليت‌هاي گردشگري در داخل كشور و ورود گردشگران خارجي به ايران، فعاليت صادراتي ارزآور است مي‌توان از امتياز اين نگاه صادراتي به گردشگري در موضوع زيرساخت‌ها و توسعه خدمات گردشگري و تسهيلاتي و حتي حضور در نمايشگاه‌ها و بازارهاي خارجي استفاده كرد. »

شوراي صادرات غيرنفتي با ايجاد مكانيسم‌هايي در كشور و در سطح مديران ارشد به ساماندهي صادرات غيرنفتي مي‌پردازد و دستگاه‌هايي كه در توسعه صادرات كشور دخيل هستند با عضويت در اين شورا درباره برخي مقررات و تسهيل صادرات غيرنفتي هم‌انديشي مي‌كنند. آنطور كه معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي گفته است، سازمان ميراث فرهنگي سعي دارد با ارائه طرح‌هاي خود به شوراي عالي صادرات غيرنفتي نقش فعال داشته باشد.اين نخستين بار است كه سازمان ميراث فرهنگي در شوراي عالي صادرات غيرنفتي حق رأي يافته است.

پيشينه يك تصميم

در دوره مديريت سيدحسن موسوي در سازمان ميراث فرهنگي، نخستين بار موضوع جايگزيني صادرات صنايع‌دستي به جاي نفت مطرح شد و پس از آن بخش گردشگري نيز با تأكيد بر ارزآور بودن صنعت گردشگري اين صنعت را دومين جايگزين صنعت نفت در كشور خواند.

سيدحسن موسوي در جلسه شوراي اقتصاد دولت دهم گفته بود كه سازمان ميراث فرهنگي توانايي افزايش صادرات صنايع‌دستي و رشد 300درصدي صادرات در اين بخش را دارد.

اما در همان جلسه وزير اقتصاد و وزير نفت آن دولت سخنان او را به استهزا گرفته بودند. با وجود اين، موسوي گفته بودكه صنايع‌دستي بهترين جايگزين درآمدهاي نفتي در ايران است. اگر چه رشد 300درصدي صادرات صنايع‌دستي آن زمان اتفاق نيفتاد اما اكنون با عضويت سازمان ميراث فرهنگي در شوراي‌عالي صادرات غيرنفتي و حق رأي اين سازمان در آن شورا به‌نظر مي‌رسد تلاش‌ها براي جايگزيني صنايع‌دستي و گردشگري به جاي نفت اندكي جدي‌تر شده است. درخواست همشهري براي گفت‌وگو با معاونان گردشگري براي انتشار جزئيات بيشتر تأثير حضور با حق رأي سازمان ميراث فرهنگي در شوراي‌عالي توسعه صادرات غيرنفتي كشور در حوزه گردشگري كه حوزه مسئوليت مرتضي رحماني موحد است به نتيجه نرسيد و او پاسخگويي به اين سؤال را به شيركوند معاون سرمايه‌گذاري و توسعه سازمان ميراث فرهنگي واگذار كرد.

فرصت مغتنم رفع مشكلات صنايع‌دستي

بهمن نامور مطلق، معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي اما دقايقي از جلسه خود با اعضاي اتاق‌هاي بازرگاني در موضوع توسعه صادرات صنايع‌دستي را به روزنامه همشهري اختصاص داد تا اعلام كند كه حضور فعال سازمان ميراث فرهنگي در شوراي‌عالي صادرات غيرنفتي فرصتي مغتنم براي صادرات صنايع‌دستي و رفع مشكلات در اين بخش است.

به گفته او، فرصت حضور سازمان ميراث فرهنگي ازآن‌رو در حوزه صنايع‌دستي مهم است كه مي‌توان با هم‌انديشي ساير بخش‌ها صنايع‌دستي را از وضعيت جزيره‌اي شكل كنوني خارج كرد. نامور مطلق، صنايع‌دستي در سازمان ميراث فرهنگي را يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي صادرات غيرنفتي در كشور خواند كه درصورت وجود امكانات و تدوين و اجراي قانون تشويقي براي توليدكنندگان و صادركنندگان توانايي تبديل شدن به مهم‌ترين بخش صادراتي كشور را دارد.

او همچنين از سهم ناچيز كنوني توجه به صنايع‌دستي در برنامه‌هاي كلان كشور در دولت‌هاي مختلف ابراز تأسف كرد. به گفته نامور مطلق، حضور سازمان ميراث فرهنگي در شوراي‌عالي صادرات غيرنفتي و حق رأي اين سازمان مي‌تواند زمينه ساز تعامل بخش صنايع‌دستي كشور با وزارت اقتصاد، صنايع و توسعه تجارت، گمرك، بانك توسعه و بانك ذخيره ملي باشد و به كسب رتبه خوب صادراتي در بخش صنايع‌دستي منجر شود. آنطور كه معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي مي‌گويد: صنايع‌دستي كشور هم‌اكنون مشكلات زيادي در بخش گمركي و تسهيلات تشويقي براي صادركنندگان دارد كه اين مشكلات بايد در شوراي‌عالي صادرات غيرنفتي مرتفع شوند.

 

کد خبر 269406

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha