مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

شهردار تهران در نشست تخصصی «شهرهای قابل زیست، شهر پایدار و چگونگی مقابله با چالش‌های مشترک» درباره به اشتراک‌گذاری راه‌حل‌ها در اجلاس شهرداران و سران شهری جهان شرکت کرد و از چالش‌های فراروی کلانشهرهای دنیا سخن گفت.

قالیباف - کلانشهر ها

زمينه ارتقاي كلانشهرها با مديريت يكپارچه و تجربه پيشرفت تهران در دهه اخير از اهم سخنان وي در اين نشست بود كه در حاشيه اجلاس شهرداران و سران شهرهاي جهان (WCSMF) در كشور سنگاپور برگزار شد.در نشست مذكور بيش از 50شهردار، استاندار، فرماندار، معاونين شهرداران، مقامات محلي، اعضاي شوراها و انجمن‌هاي شهري، مديران شركت‌هاي فعال در حوزه مديريت شهري، استادان و پژوهشگران حضور داشتند. نشست تخصصي شهرداران جهان با سخنان افتتاحيه وزير صنعت، تجارت و توسعه ملي سنگاپور گشايش يافت.

محمدباقر قاليباف در اين نشست كه به طرح چالش‌ها و تجارب مشترك شهرداران جهان اختصاص داشت، به روند توسعه شهري تهران اشاره كرد كه طي 3 دهه گذشته جمعيتش بيش از 3 برابر شده و اين در حالي است كه زيرساخت‌هاي لازم به اندازه كافي توسعه نيافته است. به گفته وي، هر چند تلاش‌هاي خوبي براي ايجاد زيرساخت‌هاي شهري در حوزه‌هاي مختلف مانند ترافيك وحمل ونقل، فرهنگي واجتماعي، فضاي سبز، فناوري‌هاي جديد ارتباطي و اطلاعاتي و... صورت گرفته اما همچنان چالش‌هاي جدي مانند آلودگي و حمل‌ونقل عمومي، ايمن‌سازي‌ شهر و بافت فرسوده شهري وجود دارد.

پيشرفت چشمگير متروي تهران

آنگونه كه قاليباف گفته شهرداري تهران سالانه بيش از 25كيلومتر مترو مي‌سازد و سرانه فضاي سبز در تهران از 8متر به بيش از 15متر رسيده است البته تهران در منطقه كم باراني واقع شده و مصرف بي‌رويه يا نادرست منابع آبي مي‌تواند مشكلات و حتي بحران‌هايي را در آينده ايجاد كند كه در اين مورد نيز برنامه‌ريزي‌ها صورت گرفته است.

اشاره ديگر قاليباف به جامعه‌نگر‌بودن تمامي پروژه‌هاي شهري تهران بود كه شهرداري به وسيله آن توانسته در سال‌هاي اخير مشكلات و نيازمندي‌هاي واقعي شهروندان را تشخيص دهد؛ به‌طوري كه تقريبا ابعاد توسعه شهر در كنترل مديريت شهري است اما در عين حال شهرها و محلات در حال شكل‌گيري در حاشيه و اطراف پايتخت، مي‌توانند بحران‌زا باشند.

شهردار تهران با پرداختن به اهميت مديريت يكپارچه در شهرها اين نكته را بيان كرد كه براي غلبه بر مشكلات ذكر شده و ارتقاي كيفيت زيست‌پذيري شهر، بايد به سمت مديريت يكپارچه، جامع و جامعه‌نگر رفت و با آگاه‌سازي‌ و جلب مشاركت شهروندان شهر را مديريت كرد، بدين‌ترتيب با مشاركت همه ذي‌نفعان به‌ويژه شهروندان مي‌شود بر مشكلات فائق آمد. به گفته وي، هر چند بسياري از كلانشهرهاي مهم جهان داراي چالش‌هاي كم و بيش مشتركي هستند اما در عين حال مديران آنها مي‌توانند راهكارهاي متفاوتي را در مسير غلبه بر اين چالش‌ها و متناسب با فضاي بومي و محلي خود اتخاذ كنند و به‌كار بگيرند.

سنگاپور به دنبال همكاري با تهران

شهردار تهران در حاشيه اجلاس شهرداران و سران شهري جهان در سنگاپور، صبح ديروز با كي‌شانموگام وزير خارجه سنگاپور، ديدار و گفت‌وگو كرد. در ملاقات با وزير خارجه سنگاپور، وي ضمن خوشامدگويي و قدرداني از حضور شهردار تهران در اجلاس يادشده به اهداف دولت سنگاپور از برگزاري اين رويداد بزرگ شهري اشاره كرد و گفت: ما به‌دنبال ايجاد ارتباط و همكاري بيشتر با شهرهاي بزرگ جهان ازجمله تهران هستيم. روابط با تهران براي ما اهميت راهبردي دارد. در كشور ايران و كشورهاي ديگري مانند چين، هند و برزيل كلانشهرهايي وجود دارند كه در آينده نقش مهم‌تر و تأثيرگذارتري خواهند داشت و مي‌توانند موتور محركه رشد و توسعه باشند. شانموگام ادامه داد: هدف ما از برگزاري اين اجلاس اين است كه نشان دهيم آينده جهان بستگي به كيفيت زندگي در شهرها دارد، لذا بايد شهرهايمان روزبه‌روز پويا‌تر و بانشاط‌تر باشند.

شهردار تهران نيز ضمن تشكر از دولت، مديريت شهري و مردم سنگاپور بابت برگزاري موفقيت‌آميز اجلاس گفت: ما آمادگي داريم با شهر سنگاپور در زمينه‌هاي فرهنگي واقتصادي همكاري كنيم. همكاري‌هاي فرهنگي مي‌تواند موجب گسترش روابط باشد. شهردار تهران با اشاره به تجارب موفق همكاري‌هاي بين‌المللي و ديپلماسي موفق شهر تهران، ابراز اميدواري كرد كه دولت‌ها و مديران شهري دوطرف بتوانند زمينه ساز تعامل و همكاري‌هاي بيشتر شوند و شرايط را براي توسعه گردشگري دوجانبه فراهم كنند. وي تأكيد كرد: با استقرار سفارت يا بخش كنسولي سنگاپور در تهران، شرايط دريافت رواديد سفر به سنگاپور تسهيل شود.

کد خبر 261404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha