چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

شهردار تهران دیروز در هفدهمین اجلاس هیأت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: برای نخستین بار در جمع متخصصان عرصه مهندسی می‌گویم که ما امروز نسبت به هر دوره دیگر در تاریخ بلدیه تهران بر ساخت‌وسازهای شهر تسلط داریم.

دکتر قالیباف

محمدباقر قاليباف در اين اجلاس كه پس از وزراي مسكن و شهرسازي و نفت به بيان ديدگاه‌هاي خود در زمينه مهندسي ساختمان در شهر پرداخت، اظهار داشت: با توجه به تشكيل شوراي‌عالي فني و عمراني شهرداري تهران كه در دوره اخير صورت گرفته است، هم‌اكنون مردم به فعاليت‌هاي عمراني شهرداري تهران اعتماد دارند. اين مايه افتخار جامعه مهندسي ماست. وي در ادامه تأكيد كرد: اما متأسفانه در همين شهر مردم ما به ساخت و سازهاي ساختمان‌ها اعتماد ندارند و هر زمان كه گودبرداري در محله‌اي انجام مي‌شود چند همسايه اطراف احساس نگراني مي‌كنند. شهردار تهران همچنين به تأثير كالبد شهر بر روح و روان شهروندان اشاره و تأكيد كرد كه نمي‌توان بدون ارتقاي كيفيت ساختمان‌ها، كيفيت زندگي مردم را ارتقا داد.

قاليباف در ادامه با اشاره به صحبت‌هاي مطرح شده از سوي وزير مسكن و شهرسازي در ارتباط با تكيه شهرها به درآمدهاي ناشي از ساخت‌وساز گفت: اين اشكال در همه شهرها وجود دارد اما بايد به اين مسئله هم اشاره كرد كه نظارت ناقص است. يعني لايحه‌اي كه بايد براي درآمدهاي پايدار شهرداري‌ها به مجلس مي‌رفت، نرفت و بخش عمده‌اي از درآمدهاي شهرداري‌ها متمركز بر صدور پروانه ساختمان شد. همه به اين مسئله اذعان دارند كه شهرداري‌ها از سال 62 به لحاظ درآمدي بلاتكليف هستند اما آيا در 25سال گذشته كه از پايان جنگ تحميلي مي‌گذرد، براي اين مسئله چاره‌انديشي شده است؟ بالاخره چه‌كسي بايد اين مشكل را برطرف كند؟

شهردار تهران همچنين تأكيد كرد: ما مديريم و بنده به‌عنوان شهردار نمي‌توانم پشت تريبون بگويم اين مشكل وجود دارد. سؤال اينجاست كه من بعد از 10سال چه كرده‌ام؟ آيا با نوشتن يك نامه مشكل حل مي‌شود؟ محمدباقر قاليباف در ادامه به اين نكته اشاره كرد كه مشكل مواردي چون انباشت قانون، ضعف مديريتي و در برخي موارد دخالت دادن نگرش‌هاي سياسي در كارهاي تخصصي است كه موجب پيچيده‌تر‌شدن بحران‌ها مي‌شود.

قاليباف همچنين با اشاره به تسلط شهرداري در روند ساخت و سازهاي شهري تأكيد كرد: در حال حاضر اينكه چه مجوزهايي براي ساخت‌وساز صادر شده را مي‌توان با شاخص‌هاي روز، ماه، سال، پهنه و حتي كاربري به‌صورت برخط مشاهده كرد. اين اقدام حدود 65‌ماه وقت و انرژي شهرداري تهران را به‌خود اختصاص داده است. شهردار تهران درباره تكيه شهرها بر درآمدهاي ناشي از ساخت‌وساز نيز گفت: به‌عنوان شهردار تهران اعلام مي‌كنم آماده هستيم با ابلاغ وزارت راه، مسكن و شهرسازي از صبح فردا، يك پروانه ساخت مسكوني هم صادر نكرده و شهر را اداره كنيم اما به شرط اينكه بعد نگويند تصميم قاليباف سياسي بود يا بحران مسكن ايجاد شد. قاليباف در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به دولت پيشنهاد كرد كه نهادهاي وابسته به دولت عوارض ساختماني خود كه البته همه مردم مي‌پردازند و ديگر تعهدات قانوني چون عوارض سوخت و جريمه‌هاي راهنمايي و رانندگي و غيره را به شهرداري‌ها بپردازند. شهردار تهران همچنين گفت: ما نبايد فقط بيان مشكل كنيم. ايجاد درآمد پايدار وظيفه ما بوده و امروز به جايي رسيده‌ايم كه مي‌توانيم روند صدور پروانه ساخت ساختمان مسكوني را متوقف كنيم. در سال‌هاي اخير نيز طرح‌هاي جامع و تفصيلي توسط شوراي‌عالي شهرسازي مصوب و اجرايي شده است كه بايد به آن احترام بگذاريم. اگر هم اشكالي دارد كه حتما همينطور است، بايد آن‌را اصلاح كنيم.

همچنين نظارت بر روند ساخت‌وساز بخش ديگري از صحبت‌هاي شهردار تهران در هفدهمين اجلاس هيأت عمومي سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور بود. قاليباف در اين بخش از صحبت‌هاي خود نيز به اظهارات وزير راه، مسكن و شهرسازي اشاره كرد و گفت: برداشت من از قانون در حوزه ساخت‌وساز اين نيست كه نظارت بر روند ساخت‌وساز بر عهده شهرداري است. احساس ما اين است كه آنها سرساختمان‌ها هستند و به‌عنوان عضو سازمان نظام مهندسي بايد كار خود را انجام دهند. اما اگر كنترل كيفيت ساخت‌وساز به شهرداري تهران ابلاغ شود ما حتما آن‌را اجرا مي‌كنيم. وي ادامه داد: اگر شهرداري بايد كيفيت را كنترل كند، حتما دنبال مي‌كنيم تا اين كار را انجام دهيم، اما اگر مسئوليت عاليه آن برعهده وزارت راه و شهرسازي و نظارت در ميدان نيز بر عهده سازمان نظام مهندسي است، شهرداري تهران بايد خدمت‌هايي را انجام دهد تا اين قانون به بهترين شكل ممكن پيش رود و ما نيز در خدمت هستيم.

تفاهمنامه همكاري بين شهرداري و وزارت آموزش و پرورش

همچنين ظهر ديروز نشست مشترك شهردار تهران با وزير آموزش و پرورش برگزار شد كه نتيجه آن تنظيم متن تفاهمنامه همكاري شهرداري تهران و وزارت آموزش و پرورش بود. فاني وزير آموزش و پرورش ابراز اميدواري كرد تا نيمه‌ماه مبارك رمضان اين تفاهمنامه امضا شود. قاليباف، شهردار تهران نيز در اين رابطه گفت: يكي از همكاري‌هايي كه تا پيش از اين به‌صورت جدي نبوده و هم‌اكنون قانون فرصت آن را فراهم كرده است، ساماندهي در حوزه مسائل شهرسازي و ساختماني آموزش و پرورش است؛ چرا كه برخي مدارس در نقاطي قرار گرفته اند كه به جهت ايمني مصلحت بچه‌ها نيست تا از آنجا تردد كنند. اين در حالي است كه نياز است در محلات ديگر، مدارس جديدي احداث شود.

افزايش ظرفيت حمل‌ونقل عمومي و كاهش آلودگي هوا

شهردار تهران در سخنراني ديروز خود به مشكلات حمل‌ونقل عمومي و آلودگي هواي تهران هم اشاره كرد. محمدباقر قاليباف با اشاره به ديدار و توافق با وزير نفت براي رفع معضل آلودگي هوا اظهار داشت: روزي كه بنده توفيق خدمت در شهرداري را پيدا كردم، 35كيلومتر مترو ساخته شده بود، اما امروز طول خطوط مترو به 152كيلومتر رسيده است. در ادامه نيز توان فني كشور و توان مجموعه شهرداري به‌گونه‌اي است كه در 3سال آينده با وجود سختي‌هايي كه براي احداث مترو در زمين شهر تهران وجود دارد، طول خطوط مترو را به 218كيلومتر مي‌رسانيم. حتي همين روزها نيز تمام مهندسان و كارگران ما زير زمين تهران با شدت تمام در حال كار هستند و ممكن است مردم كمتر كار آنان را حس كنند اما اين بخش در حوزه عمراني با شتاب بيشتري از پل صدر پيش مي‌رود. شهردار تهران تأكيد كرد: روزي كه كار را در شهرداري تهران شروع كرديم، مترو روزانه 450هزار مسافر جابه‌جا مي‌كرد اما هم‌اكنون بالغ بر 3ميليون مسافر از طريق مترو جا به جا مي‌شوند و اگر وزارت نفت تعهد پرداخت اعتبار به ازاي هر مسافر در مترو را داشته باشد، ظرف مدت حداكثر 13‌ماه مي‌توانيم 3ميليون جا به جايي فعلي مسافر در مترو را به 6ميليون مسافر در روز برسانيم. اين توان فني و مهندسي در كشور وجود دارد و حتي مي‌تواند تا پايان 3سال آينده از مرز 11ميليون نفر مسافر در روز عبور كند. معني اين حرف، آن است كه ما قادر هستيم در 3سال آينده در شهر تهران بيش از 65درصد مسافرت‌هاي درون شهري را با مترو انجام دهيم و اين به‌معناي كاهش آلودگي هوا، آرامش، صرفه جويي در اقتصاد و ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان خواهد بود.

کد خبر 263755

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha