شهردار تهران جمعه گذشته با حضور در مراسم نمازجمعه، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز ضمن اشاره به ایام‌ماه مبارک رمضان به تشریح فعالیت‌های مدیریت شهری در پایتخت پرداخت.

قالیباف

محمدباقر قاليباف درباره برخي شائبه‌ها عليه شهرداري تهران كه از سوي رسانه‌هاي غربي مطرح شده است نيز اظهاراتي را مطرح كرد.محمدباقر قاليباف در ابتداي صحبت‌هاي خود درباره الزامات مديريت جهادي گفت:‌ماه رمضان جشنواره بزرگ الهي براي رشد و تعالي انسان‌هاست و در اين‌ماه خداوند فرصتي به همه انسان‌ها عطا كرده تا در مسير الهي گام بردارند. وي ادامه داد: به‌ماه رمضان مي‌توان از بُعد فردي و اجتماعي نگاه كرد.

قاليباف با اشاره به بعد اجتماعي‌ماه رمضان، مسئوليت‌پذيري و افزايش خدمت و توجه به همنوع را هم از ديگر جنبه‌هاي مهم در اين‌ماه دانست. شهردار تهران ادامه داد: بايد در بعد اجتماعي از نگاه فرهنگ رمضان به آن توجه كنيم چرا كه شهيد اين‌ماه حضرت علي(ع) است كه تبلور عيني عدالت و اخلاق در جامعه را مي‌توان در شيوه زندگي آن حضرت مشاهده كرد و آن را در زندگي به‌كار بست. شهردار تهران با اشاره به حمله زميني صهيونيست‌ها به غزه و جناياتي كه انجام شده، تأكيد كرد:

جنايتي كه امروز در غزه شاهد هستيم، نشان مي‌دهد كه صهيونيست‌ها هيچ معرفت و حرمتي براي انسانيت قائل نيستند و بويي از انسانيت نبرده‌اند. قاليباف در ادامه با اشاره به اينكه بايد به تعامل و همكاري با مديران و دولت توجه شود، اظهار داشت: فتوت به‌معناي انسانيت و انسان‌دوستي است و امروز اتفاقي كه در غزه و سوريه افتاده است به‌معناي اين بوده كه آنها هيچ نام و نشاني از فتوت و جوانمردي ندارند. شهردار تهران بيان كرد:‌ماه رمضان،‌ماه تبلور عيني عدالت در اين جهان است كه در بعد عدالت (فردي)، بايد ساده‌زيستي مدنظر قرار گيرد، درحقيقت بايد براي مسئولان و مديران اين امر واجب باشد؛ همچنين توجه به عام‌گرايي همه است به اين شكل كه هر چيزي كه براي خود مي‌پسندي براي ديگران بپسندي و آن‌ چيزي كه براي ما حق است براي ديگران نيز حق باشد.

قاليباف عنوان كرد: در بخش عدالت نبايد اجازه دهيم كه انسانيت و آزادگي انسان را زير سؤال ببرند. وي با اشاره به اينكه مايه انحراف جوامع نداشتن معرفت است، ‌گفت: در حوادث سال 88كه در تهران شاهد بوديم شعارهايي به گوش مي‌رسيد كه مي‌گفتند نه غزه نه لبنان. بنابراين آنها براساس نداشتن شناخت و معرفت، بدون شك ايادي دشمن بودند؛ وقتي فرهنگ قرآني نباشد و به هويت و غيرت اسلامي توجه نشود اين شعارها سر داده مي‌شود كه تكفيري‌ها و صهيونيست‌ها در جامعه اسلامي ازجمله سوريه، عراق و فلسطين جناياتي مرتكب مي‌شوند و در اين جنايات و ريخته‌شدن خون افراد سهيم هستند.

قاليباف افزود: در بحث مديريت جهادي و عزم ملي بايد بگويم كه با تأكيد بر موضوعات فرهنگي بايد گام برداشته و در بحث معرفت و فتوت اگر مي‌خواهيم گامي برداريم لازمه‌اش داشتن فرهنگ است.

شهردار تهران با بيان اينكه مسئولان نظام قبل از اينكه حرفي بزنند، ابتدا به آن عمل كنند، گفت: از مذهب هزينه نكنيم بلكه براساس مسئوليت كه امانت الهي است كارهاي كارآمد را انجام داده دين خود را به جامعه ادا كنيم؛ مديريت جهادي را بايد در حيطه اجرايي به‌شكلي اعمال كنيم كه به‌دنبال تحقق آرمان‌ها و ارزش‌ها در بعد مادي و معنوي باشد، در حقيقت بايد در همه حوزه‌ها به مسئوليت خود توجه كنيم. محمدباقر قاليباف با اظهار اينكه در ابعاد مختلف بايد روحيه تلاش داشته و با خرد جمعي كاري را انجام دهيم، عنوان كرد: گره‌گشايي از كار مردم كرده و كار به زمين افتاده را برداريم و منابع را هدر ندهيم.

مبارزه با فساد در شهرداري تهران

قاليباف با بيان اينكه ما در شهرداري بر 2 بخش تأكيد داريم كه شامل پرداختن به امورات درون سازمان و ديگري مربوط به مديريت جهادي است، گفت: بخش مربوط به درون سازمان شهرداري كه بر آن مصمم هستيم مبارزه با فساد درون شهرداري است چرا كه اين امر توقع بحق مردم است.

وي اعلام كرد: براساس آمار دستگاه‌هاي نظارتي ما در مجموعه شهرداري مفاسدمان رشد نداشته است، در واقع با مديريت جهادي و با مبارزه با فساد گام‌هاي مؤثري برداشتيم كه بايد با اين امور شيب قابل‌قبولي را به‌سمت كاهش مفاسد شاهد باشيم كه اين امر وظيفه ماست.

شهردار تهران با تأكيد بر اينكه همين‌جا قول مي‌‌دهم صادقانه با فرهنگ دوران دفاع‌مقدس گام برداريم، افزود: توجه به معيشت كاركنان در شهرداري از برنامه‌هاي ماست؛‌ كارگران و كارمندان شهرداري شبانه‌روز تلاش مي‌كنند، در واقع اين شهر لحظه‌اي بدون تلاش همكاران بنده اداره نخواهد شد. قاليباف همچنين به موضوع تفكيك جنسيتي در شهرداري تهران اشاره كرد كه در روزهاي گذشته از سوي برخي رسانه‌هاي غربي مورد توجه قرار گرفته است.

شهردار تهران در اين‌باره اظهار داشت: از سوي رسانه‌هاي غرب و با همراهي برخي رسانه‌ها در داخل كشور موضوع تفكيك جنسيتي در شهرداري مطرح شد كه گفتند زن و مرد را در مجموعه شهرداري جدا مي‌كنند، بنده متأسف شدم؛ ما غيرت ديني داريم و در مقابل نواميس مردم مسئول هستيم. وي ادامه داد: چند سال گذشته پارك‌هايي را ويژه بانوان ايجاد كرديم كه برخي جوسازي كردند تفكيك جنسيتي را اعمال مي‌كنند و بانوان را به برخي از مكان‌ها راه نمي‌دهند، اين حرف قابل‌قبول نيست؛‌ بانوان براي ما ارزشمند هستند و از تمام حقوق بهره‌مند هستند.

شهردار تهران با يادآوري اينكه 5 پارك بزرگ بانوان احداث كرده‌ايم كه با استقبال مواجه شد و حتي رسانه‌هاي خارجي خفقان گرفتند، افزود: زنان ما عفيف بوده حجاب دارند و ما براي آنها حرمت قائل هستيم. قاليباف گفت: در شهر تهران، پارك شهر بانوان را براي خانواده‌ها احداث كرديم بنابراين براي خانواده‌ها نيز احترام خاصي قائليم كه بايد بگويم در مقايسه با ديگر دستگاه‌ها، 10درصد مديران شهرداري را بانوان تشكيل مي‌دهند و حجاب بانوان در شهرداري جزو بهترين‌ها بوده و اين سازمان در حيا و عفاف برتر است كه اين صلابت بانوان را نشان مي‌دهد.

وي بيان كرد: اعلام شد در شهرداري تهران، اتاق بانوان از مردان مجزاست، بايد بگويم اين غيرت همه مردان ماست و خواسته بانوان بوده كه هويت آنها حفظ شود؛‌ وقتي مي‌شود 2 اتاق كنار هم به‌صورت مجزا در مجموعه كار كنند چرا اين اتفاق رخ ندهد؟ شهردار تهران عنوان كرد: يك زن در ساعات اداري حدوداً 7تا 8ساعت با مردان نامحرم معاشرت دارد كه گاه اين ساعات ارتباط با نامحرم بيشتر از ارتباط با خانواده مي‌شود كه اين موضوع به كانون خانواده لطمه مي‌زند؛ غيرت ما كجاست؟

حالا هرچقدر بي‌بي‌سي مي‌خواهد حرف بزند.قاليباف با اشاره به اينكه بيشترين استخدام در شهرداري مربوط به بانوان است، اظهار داشت:‌ چندين معاون و اداره كل از بانوان داريم كه بايد بگويم 10درصد استخدام ما در شهرداري مربوط به بانوان است و حتي اداره كل بانوان نيز داريم.

كار هنوز تمام نشده است

شهردار تهران ادامه داد:‌ مهم‌ترين بحث در راستاي مترو اين است كه مترو را به 220كيلومتر در شهر تهران خواهيم رساند كه در طول 4 سال 100كيلومتر مترو احداث خواهيم كرد و به‌صورت شبانه‌روزي در اين زمينه تلاش مي‌كنيم؛ به‌طور مثال خط 3از جاده ساوه تا شهيد محلاتي و خط 6از دولت‌آباد تا جنت‌آباد و خط 7طي 4 سال آينده بايد احداث شوند كه خط 3را تا پايان سال راه‌اندازي خواهيم كرد.

قاليباف با اظهار اينكه در مسائل فرهنگي و اجتماعي با نخبگان، علما و استادان دانشگاه و با مردم به‌خصوص مادران و خانواده‌ها اقداماتي انجام خواهيم داد كه مانند هرسال شهر تهران فضاي سبز و كالبدي مناسب داشته باشد، گفت: در واقع در 4سال آينده در اين زمينه شاهد وضعيت خوبي خواهيم بود كه با روحيه جهادي در تهران كه مركز سياست جهان تشيع است، هر فردي وارد اين شهر شد، تهران را شهري دين‌دار، اخلاق‌مدار و آرام مشاهده كرده كه همه در آن مهربان زندگي مي‌كنند.

کد خبر 266270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha