همشهری آنلاین: شهردار تهران، سوق دادن مدیریت شهر به سوی مدیریت کارفرمایی به معنای خصوصی‌سازی را از سیاست‌های مدیریت شهری دانست و گفت: با کمک بخش خصوصی، زباله‌های تهران به برق تبدیل شده و وارد مدار انرژی شده است.

به گزارش تهران سما، دكتر محمدباقر قالیباف در دومین نشست مشترک با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با بيان اينكه بالغ بر 70 درصد از ناوگان اتوبوسراني تهران در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، تصريح كرد: مشکلی که همچنان نتوانسته‌ایم در بحث خصوصی‌سازی حل کنیم ایجاد یک ارتباط منطقی و درست بین شهرداری و بخش خصوصی است. به عبارتی دیگر شرکت‌های خصوصی در بخش حمل و نقل عمومی هنوز پایدار نیستند. شاید تجربه جهانی اقتصادی به این مساله اشاره کند که شهر تهران را باید با 5 سازمان بزرگ اداره کنیم نه با 70 سازمان که به شکلی نادرست خصوصی‌سازی شده‌اند.

شهردار تهران با اشاره به قانون حمل بار و مسافر که بر عهده شهرداری تهران گذاشته شده است، افزود: روزانه 16 میلیون سفر در تهران انجام و 10 هزار تن بار در اين كلانشهر جابجا می‌شود که منابع اقتصادی بالایی را به همراه خواهد داشت. ساماندهی بار مسافر در تهران با حضور فعالان اقتصادی و بخش خصوصی نه تنها باعث توسعه پایدار در پایتخت می‌شود بلکه منافع اقتصادی زیادی را برای شهر تهران و سرمایه‌گذاران به همراه خواهد داشت.

وي بخشی از امنیت ملی و افتخار ملی کشور را در گروي تلاش‌ فعالان اقتصادي دانست و يكي از ويژگي‌هاي آنها را دارا بودن توأمان قدرت نرم و قدرت سخت برشمرد و گفت: در کشور هر جا امر خیری می‌بینیم، رد پای مجاهدان اقتصادی را خواهیم دید.

شهردار تهران، منظور از مولد بودن جامعه را داشتن 4 محور اساسی توليد مشتمل بر تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت دانست و گفت: شهرهای بزرگ، بزرگترین مراکز تولید هستند كه اگر در مدار توسعه نباشند تولید فقر، ظلم، فساد، تباهی، آدم‌کشی می‌کنند و اگر در مدار درستی قرار گرفته باشند تولید منزلت، معرفت، ثروت معرفت می‌کنند.

قاليباف، تحقق استقلال كشور را در گروي داشتن 4 محور اصلی تولید دانست و تصريح كرد: اکنون روش‌های درستی برای تحقق این 4 محور نداریم؛ در تبدیل قدرت و ثروت تجربه داریم - هر چند گاهی اوقات ارتباطات بد و فسادآور است و البته در مواقعی نیز این ارتباطات خوب است و عدالت را در جامعه رونق می‌دهد - اما در آنجایی دچار اشکال هستیم که چگونه قدرت و ثروت را به منزلت و معرفت تبدیل کنیم، البته گاهی اوقات توانایی تبدیل منزلت و معرفت را به قدرت و ثروت هم نداریم.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبني بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور، یادآور شد: در شرکت‌هاي دانش‌بنيان، معرفت به ثروت و بعد به قدرت تبدیل می‌شود؛ اين روند نه تنها رویکرد اجتماعی به فعالیت‌های اقتصادی می‌دهد بلکه در فرهنگ قرآنی نیز به آن اشاره شده است و بهترین راه این کار، احسان و نیکوکاری است.

شهردار تهران، اولين اصل مهم مورد نياز امروز کشور را «تحقق توسعه پایدار در کشور» دانست و گفت: بدون شک روند توسعه باید از پایین جامعه به سمت بالا انجام شود. توسعه پایدار در کشور باید هم از سوی دولت و هم از سوی مردم اجرایی شود؛ باید در کشور دولت و مسئولانی داشته باشیم که هم انگیزه پیشرفت و توسعه را داشته باشند و هم روند توسعه را در جامعه به صورت مردمی انجام دهند. به عبارت دیگر پایه آن باید بر مبنای مردم و اقتصاد بازار باشد. اگر هر دو طرف با هم حرکت نکنند، کشوری که نیم قرن در حال توسعه بوده است، نیم قرن دیگر نیز برای توسعه نیاز دارد.

محمدباقر قالیباف در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در سال‌های اخیر کشور کارنامه قابل قبولی در حوزه فرهنگ نداشته است، بیان کرد: همیشه فرهنگ در کشور ما مظلوم بوده است. اینکه امروز با یک چالش اصلی و اساسی به نام چالش اقتصادی روبرو هستیم بر کسی پوشیده نیست. البته هرگز نباید زحمات این دو عرصه را فراموش کرد اما از ديد آسيب‌شناسانه، کارنامه اقتصادی و فرهنگی قابل قبولی در کشور نداریم.

وی با تأکید بر اینکه کارنامه کشور در عرصه علم و دانش کارنامه قابل قبولی است، افزود: ما در بخشی از علوم روز دنیا در مرزهای دانش قرار داریم؛ حتی بعضی اوقات نیروهای جوان ما اساس می‌کنند که نباید از این مرزها عقب بمانند و با همه وجود دوست دارند که برای ارتقای علم و دانش هزینه کنند.

بر طبق اين گزارش، دومین نشست مشترک با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، اعضای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور و فعالان اقتصادی در برج میلاد تهران برگزار شد. در انتهای این نشست، تفاهم‌نامه همکاری بین شهردار تهران و رییس اتاق بازرگانی ایران منعقد شد.

کد خبر 264647

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha