دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۶ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزنامه‌های آمریکایی عرصه عراق را شکستی برای رییس‌جمهور کشورشان می‌دانند.

خبرگزاری اتریش در گزارشی از واشنگتن و نیویورک نوشت، جورج بوش به دلیل سیاست عراق خود حتی در رسانه‌های کشور خودش هم به طور فزاینده زیر فشار است.

واشنگتن پست به نقل از گزارشی کنگره آمریکا درباره عراق که در روزهای آینده منتشر می‌شود، گزارش داد، دولت عراق پیشرفت‌هایی ناکافی را برای ایجاد ثبات در این کشور داشته است و ظاهرا در عمل به ضرب‌الاجل‌ها و خواسته‌های دولت آمریکا شکست خورده است.
این روزنامه به نقل از عاملان سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نوشت پیشرفت سیاسی کافی در عراق برای آن که تا ماه سپتامبر به آن چه قرار بود رسیده شود، حاصل نشده است.

منابع مالی برای عملیات نظامی آمریکا

این روزنامه افزود، اگر چه اوضاع امنیتی در عراق بهبود یافته است، اما این بهبودی فقط در بخش‌هایی از این کشور حاصل شده است.

واشنگتن پست در پایان نتیجه‌گیری کرده است که شمار سربازان آمریکایی کشته شده در عراق رو به افزایش است، خشونت به طور فزاینده در این کشور گسترده می‌شود و خصومت گروه‌های قومیتی در عراق نسبت به هم رو به فزونی است.

گزارش عراق کنگره آمریکا مبنایی برای پذیرش منابع مالی به منظور عملیات نظامی آمریکا در عراق است.

زمان ترک عراق فرا رسیده است

در همین حال روزنامه «نیویورک تایمز» در ویژه‌نامه خود خروج فوری سربازان آمریکا را از عراق خواستار شده است. در تفسیری که به طور غیرمعمول طولانی بود و نیم صفحه این روزنامه را به خود اختصاص داد، آمده است: اکنون زمان خروج از عراق برای آمریکا فرا رسیده است.

این روزنامه افزود، بوش زمانی که «بدون بنیان کافی» و بدون توجه به «مقاومت جهانی و بدون برنامه‌ای برای ایجاد ثبات پس از عملیات نظامی» دستور حمله به عراق را صادر کرد،‌ «فاجعه آفرید».

نیویورک‌تایمز ادامه داد، «به گونه‌ای هراسناک واضح است» که بوش قصد داشت دوره ریاست جمهوری‌اش را بیشتر کند و برای جانشین خود آشفتگی را به میراث گذارد.

در روزهای اخیر صفی از مقامات مشهور حزب جمهوری خواه بوش نیز به صورت علنی از سیاست عراق رییس جمهور آمریکا سخن گفته‌اند که از میان آنها می‌توان به سناتورهای متنفذی مانند لامار آلکساندر و ریچارد لوگار اشاره کرد.

در همین حال بنا به اعلام وزارت دفاع آمریکا، رابرت گیتس،‌ وزیر دفاع این کشور نیز مجبور به لغو سفر خود به آمریکا لاتین شده است تا در جریان ارایه گزارش عراق در واشنگتن حاضر باشد.

کد خبر 26089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز