سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۶ - ۰۸:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهوری آمریکا برای مجازات لوئیس لیبی دستیار سابق دیک چنی تخفیف قائل شد.

به گزارش بی بی سی، جورج بوش در بیانیه ای حکم مجازات آقای لیبی، دستیار سابق معاون رئیس جمهوری را که به جرم اظهارات کذب و ایجاد مانع در مسیر تحقیقات مربوط به افشای نام یک مامور سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) به سی ماه زندان محکوم شده بود بیش از اندازه شدید توصیف کرد.

رییس جمهوری آمریکا گفت: از اختیارات قانونی خود برای تخفیف در این حکم استفاده می‌کند و ادعا کرد که لوئیس لیبی و خانواده اش "رنج عظیمی" را در این ماجرا متحمل شده‌اند.

دخالت بوش تنها ساعاتی پس از آن صورت گرفت که یک دادگاه استیناف دادخواست وکلای لیبی برای تعویق در اجرای حکم زندان را رد کرد.

با استفاده از تخفیف مجازات، معاون سابق دیک چنی باید دو سال را تحت نظارت باشد و جریمه ای به مبلغ 250 هزار دلار نیز بپردازد.

علیرغم تخفیف مجازات، نام لیبی در اسناد رسمی همچنان به عنوان یک "مجرم" باقی خواهد ماند و به دلیل سوء سابقه، گواهینامه وکالت خود را برای همیشه از دست می‌دهد.

افشای نام مامور سیا
براساس حکم دادگاه که اوایل ماه گذشته صادر شد لیبی به بازرسانی که درباره افشای نام یکی از ماموران سابق سیا تحقیق می کردند دروغ گفته بود. افشای نام ماموران سازمان سیا در آمریکا جرم تلقی می شود و می‌توان چنین اقدامی را از طریق قانونی مورد پیگرد قرار داد.

افشای نام این مامور به دوره آغاز جنگ عراق مربوط می شود.پس از آنکه نام والری پلیم، از ماموران سابق سیا، به نشریات درز کرد، بازرسان اف بی آی - پلیس فدرال آمریکا - تحقیقات خود را برای شناسایی عامل یا عاملان این اقدام آغاز کردند و لیبی نیز از جمله کسانی بود که مورد سئوال قرار گرفت.

لیبی در ماه مارس به خاطر مخفی نگه داشتن هویت فردی که نام والری پلیم را افشا کرده بود مجرم شناخته شد و قاضی دادگاه در روز 5 ژوئن مجازات او را تعیین کرد.

جوزف ویلسون همسر خانم پلیم که زمانی دیپلمات بود در آستانه جنگ عراق طی مقاله ای در نشریه نیویورک تایمز برخی ادعاهای دولت بوش در مورد فعالیت های رژیم صدام حسین را زیر سئوال برده بود.

اظهارات ویلسون به ادعای کاخ سفید در مورد تلاش صدام حسین برای ساخت جنگ‌افزارهای اتمی و خرید اورانیوم از آفریقا مربوط می شد.

پس از انتشار این مقاله، نام همسر ویلسون، که مامور سیا بود، از سوی مقام های کاخ سفید در مصاحبه های غیررسمی با خبرنگاران فاش شد و این اتهام را در پی آورد که کاخ سفید در صدد انتقام جویی از این دیپلمات سابق برآمده است.

علیرغم محاکمه لوئیس لیبی، تاکنون کسی در ارتباط با افشای نام این مامور سابق سیا مجرم شناخته نشده است.

واکنش دموکراتها
حزب دموکرات، حزب اصلی مخالف رییس جمهوری، اقدام بوش در تخفیف مجازات لیبی را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، گفته است که تصمیم  بوش نشان داد که اقدامات مجرمانه مورد تایید اوست.

سناتور هیلاری کلینتون، همسر رییس جمهوری سابق آمریکا و یکی از داوطلبان نامزدی حزب دموکرات در انتخابات آتی ریاست جمهوری نیز جورج بوش را متهم کرد که "رفیق بازی" را بالاتر از حکومت قانون تلقی می کند.

کد خبر 25683

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز