دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

سرمقاله اخیر یکی از روزنامه‌نگاران نومحافظه‌کار آمریکایی در روزنامه فیلادلفیا دیلی با عنوان «برای نجات آمریکا به یک 11 سپتامبر دیگر نیاز داریم» تعجب و حیرت محافل سیاسی و مطبوعاتی را در داخل این کشور برانگیخته است.

 استوبیکوفسکی در روز 9 آگوست در سرمقاله‌ای در روزنامه فیلادلفیا دیلی با اشاره به نزدیک بودن سالگرد 11 سپتامبر نوشت، برای نجات آمریکا به یک واقعه دیگر شبیه 11 سپتامبر نیاز داریم.

او در ادامه مطلبش سعی کرده تا به حیرت خوانندگان پاسخ دهد و به همین دلیل نوشته است، هر کس با خواندن این جمله ممکن است فکر کند کدام دیوانه پلیدی چنین فکری به ذهنش راه می‌دهد اما واقعیت این است که همین دیوانه پلید از شرایط دشوار سیاسی داخلی و موقعیت خارجی آمریکا آگاه است و می‌داند که ما چنان در عراق گرفتار شده‌ایم که فراموش کرده‌ایم دشمن واقعی پیش روی ما کیست.

 این نویسنده نومحافظه‌کار می‌نویسد، آمریکا این روزها به شدت دچار تفرقه است و اختلاف خودش به تنهایی به معنای ضعف است. اکثر آمریکایی‌ها اکنون باور دارند که جنگ عراق یک اشتباه بوده است.

دلیل این تفکر این نیست که مردم آمریکا مردمی ضد جنگ هستند، بلکه دلیل آن این است که این جنگ مردم آمریکا را به شدت خسته  کرده و مردم شکیبایی لازم برای یک جنگ طولانی و فرسایشی را ندارند.

 این نویسنده سپس با اشاره به اوضاع نا بسامان عراق می‌نویسد، ما تنها  چهار سال است که در عراق حضور داریم اما گویی یک قرن از  حضور ما در این کشور می‌گذرد. این در حالی است که انگلیس بعد از 40 سال نیروهای نظامی خود را تازه امسال از ایرلند خارج کرده است. یعنی انگلیسی‌ها بیش از 4 دهه نیروی نظامی در ایرلند داشتند و اتفاق چندانی هم روی نداد. اما این کار برای آمریکا بسیار دشوار است.

 آمریکایی‌ها صبور نیستند و این را می‌توان در فرهنگ و ذائقه آنها دید. مردم آمریکا همانطور که در خوراکی و غذا به دنبال غذاهای آماده هستند، جنگ را هم به شرط سریع تمام شدن می‌خواهند.

 با همین استدلال‌ها این نویسنده به این نتیجه می‌رسد که تنها اتفاقی مانند 11سپتامبر است که می‌تواند این همه اختلاف و نارضایتی را در میان مردم آمریکا برطرف کند و آنها را متحد نماید.

این نویسنده حتی نام چند هدف را برای حملات بعدی نیروهای القاعده در مقاله خود ذکر کرده که از جمله آنها پل Golden Gate و میدان اصلی شیکاگو و مترو فیلادلفیاست. به گفته این نویسنده آمریکایی، چنین حمله‌ای می‌تواند اراده مردم آمریکا را برای ادامه جنگ یا حتی یک جنگ جدید آماده کند.

کد خبر 28838

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز