پس از مدت‌ها کشمکش سرانجام امروز انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری اوکراین برگزار می‌شود تا شاید آینده‌ این کشور با اعلام احترام روسیه به نتیجه رأی‌گیری کمی از ابهام خارج شود.

اوکراین

درحالی‌که ناآرامی‌ها در شرق اوکراین همچنان ادامه دارد مردم اوکراین امروز باید به پای صندوق‌های رأی بروند تا برای یک دوره 5ساله رئیس‌جمهور جدید خود را انتخاب کنند. در شرق اوکراین با فعالیت حامیان روسیه به‌نظر نمی‌رسد به‌ویژه در 2منطقه دونتسک و لوهانسک مردم تمایلی به شرکت در این رأی‌گیری داشته باشند اما از میان نامزدهای این انتخابات هرکس بتواند ۵۰ درصد آرا را به‌دست آورد می‌تواند بدون نیاز به مرحله دوم انتخابات قدرت را در این کشور آشوب‌زده به دست بگیرد.

۸ نامزد مهم و شناخته شده از میان ۲1 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری امروز رقابت جدی با هم دارند اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که یک نفر با فاصله زیاد ممکن است به‌راحتی بیشترین آرا را به‌دست آورد؛ پترو پروشنکو مشهور به سلطان شکلات.پترو پروشنکو صاحب بزرگ‌ترین کارخانه شیرینی و شکلات اوکراین است و در اکثر نظرسنجی‌ها بیشترین آرا را دارد.

برخی نظرسنجی‌ها حتی نشان می‌دهد که این تاجر میلیاردر و سیاستمدار اوکراینی ممکن است بتواند بیشتر از ۵۰ درصد آرا را به‌دست آورد و بدون نیاز به مرحله دوم انتخابات، رئیس‌جمهور جدید اوکراین به جای ویکتور یانوکوویچ شود که چند‌ماه قبل از قدرت برکنار شد.

پروشنکو در کابینه یانوکوویچ به‌عنوان وزیر اقتصاد فعالیت داشت. مهم‌ترین رقیب پروشنکو در انتخابات امروز یولیو تیموشنکو به‌حساب می‌آید که به‌خاطر معاهده جنجالی گاز اوکراین در دهه ۹۰ به ملکه گاز مشهور است. براساس نظرسنجی‌‌ها اما آرای تیموشنکو در کنار سرگئی تیگیپکو با سلطان شکلات فاصله زیادی دارد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که حالا شبه‌جزیره کریمه را به خاک کشورش ملحق کرده در آستانه این انتخابات اعلام کرده که مسکو به نتیجه رأی مردم اوکراین احترام خواهد گذاشت و با رهبر جدید این کشور کار خواهد کرد. هر کسی اما به ریاست‌جمهوری اوکراین برسد روزهای سختی را در پیش خواهد داشت. شرق این کشور همچنان در تب و تاب جدایی‌طلبی می‌سوزد و ضربه‌های اقتصادی ناآرامی‌های ماه‌های گذشته مسئله‌ای نیست که به‌راحتی قابل حل و فصل باشد.

کد خبر 260481
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز