دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

داشتن سوابق جنایی یکی از ویژگی‌های تعجب‌برانگیز و مشترک شورشیان سوریه به‌خصوص آنانی است که از مناطق دیگر ازجمله اروپا برای جنگ با نیروهای دولت به این کشور رفته‌اند؛ هر چند انگیزه آنان ترکیبی از جبران مافات و فرصت‌طلبی است، بازگشتشان به اروپا می‌تواند چالش‌های پیچیده‌ای را فراروی دستگاه‌های امنیتی قرار دهد.

سوریه

یک مؤسسه تحقیقاتی روسی در انگلیس گزارشی در این‌باره منتشر کرده و به بررسی مجرمان شورشی اروپایی در سوریه پرداخته است. براساس این گزارش، از سال 2011که جنگ داخلی سوریه آغاز شد، شمار زیادی از شورشیان از کشورهای اروپایی جذب جنگ شده‌اند. شمار دقیق آنان معلوم نیست، اما برآوردها حاکی از چند هزار نفر است.

تاکنون دست‌کم 250نفر از این افراد پس از کارکشته شدن در جنگ به انگلیس بازگشته‌اند. این قبیل سابقه‌داران که راهی سوریه می‌شوند، به 3دسته کلی دسته‌بندی می‌شوند: کسانی که سابقه جرایم خرد دارند، کسانی که پیش‌تر به‌دلیل فعالیت‌های اسلام‌گرایانه افراطی به زندان رفته‌اند و مجرمان حرفه‌ای. خلافکاران خرد بزرگ‌ترین گروه مجرمان حاضر در جنگ سوریه هستند. برخی از این افراد هزینه‌ سفر خود را به سوریه با خلافکاری تأمین می‌کنند. پارسال 5فرانسوی 2500یورو از رستورانی در پاریس دزدیدند تا هزینه سفر خود را درآورند. اما هشداردهنده‌تر از همه حضور سابقه‌داران حرفه‌ای است.

عبدالرزاق بن عربی رهبر یک باند تبهکار در دانمارک بود که جرایم زیاد و حبس 4.5ساله را در کارنامه خود دارد. وی به سوریه رفت و پس از بازگشت بار دیگر به جرم تعرض و سرقت بازداشت شد. برخی از این افراد در جنگ می‌میرند یا در منطقه باقی می‌مانند، اما صدها نفر به کشورشان برمی‌گردند و بار دیگر خلافکاری را از سر می‌گیرند. اخیراً 2هلندی که پیش از سفر به سوریه در باندهای تبهکار جوانان عضو بودند، به اتهام طراحی سرقت مسلحانه در این کشور بازداشت شدند.

در انگلیس نیز مواردی رخ داده است که در آن افراد جنگیده در سوریه با دیگر تبهکاران ارتباط برقرار کرده‌اند، هر چند که هنوز معلوم نیست آیا دست به اقدام عملی زده‌اند یا خیر. کمترین کاری که این افراد کرده‌اند، این بوده است که به دیگران راه و چاه رفتن به سوریه را نشان دهند. دست‌کم در یک مورد، گروهی از این افراد درصدد آن بودند که حمله‌ای به سبک حمله معروف بمبئی انجام دهند، هر چند معلوم نیست آیا به سلاح دست یافتند یا خیر. به هر حال، شمار زیاد افراد سابقه‌داری که به سوریه می‌روند، جنبه نگران‌کننده دیگری به پدیده شورشیان خارجی در این کشور داده است.

کد خبر 259972
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز