سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

با نزدیک شدن به زمان بــرگزاری انتــــخابات ریاست‌جمهوری در سوریه و درحالی‌که آخرین محموله از مواد شیمیایی این کشور آماده ارسال به خارج است، شماری از بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان‌ملل در سوریه ربوده شدند.

سوریه

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، مقام‌های دمشق اعلام کردند که شورشیان مسلح، 6عضو هیأت حقیقت‌یاب سازمان ملل را به همراه 5نفر از رانندگان آنان در حومه استان حماه در مرکز کشور ربوده‌اند. این بازرسان قصد داشتند تحقیقاتی را در 2روستای طیبه الامام و کفرزیتا درباره احتمال استفاده از گاز کلر در آنها انجام دهند.

در ماه‌های اخیر 2کشور آمریکا و فرانسه سوریه را متهم کردند که از گاز کلر علیه مخالفان و ساکنان این دو روستا استفاده کرده است. به‌دنبال این ادعا، سازمان ملل بازرسانی را برای بررسی موضوع به این منطقه اعزام کرد.وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی سوریه این بازرسان را در محدوده تحت کنترل ارتش همراهی می‌کرده‌اند اما پس از ورود به روستای طیبه‌الامام، گروه‌های مسلح اجازه ورود نیروهای ارتش را ندادند و بازرسان با مسئولیت خود‌ وارد این محدوده شدند. آنان پس از گذر از روستای طیبه‌الامام و عزیمت به سمت کفرزیتا هدف حمله خمپاره‌ای قرار گرفتند و یکی از خودروهای آنان نابود شد و سرنشینان آن ناچار شدند سوار یکی دیگر از خودروها شوند و به طیبه‌الامام بازگردند. هنگام بازگشت هم تنها یک خودرو بازگشته و 2خودروی دیگر ربوده شده بوداند.

پیش از این، مدیر شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مأموریت بازرسان سازمان‌ملل در این محدوده را بسیار سخت توصیف کرده بود زیرا این مناطق تحت کنترل ارتش سوریه نیست.اقدام گروه‌های مسلح در ربودن این بازرسان احتمال دست داشتن آنان در استفاده از گاز کلر را افزایش می‌دهد. هرچند که تلاش برای کارشکنی در روند انجام تعهدات سوریه و در نتیجه ناچار کردن جامعه جهانی به اعمال فشار بر دمشق هم می‌تواند یکی از انگیزه‌های ربودن بازرسان باشد.

این رویداد درحالی رخ می‌دهد که روند انتقال مواد شیمیایی سوریه به خارج از کشور در آخرین مرحله خود قرار گرفته و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی وابسته به سازمان‌ملل یک هفته پیش اعلام کرد که آخرین محموله از این مواد بسته‌بندی شده و آماده ارسال به خارج از کشور است. مدیر شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تصریح کرد که به محض فراهم‌شدن شرایط امنیتی این محموله از مواد شیمیایی سوریه هم از کشور خارج خواهد شد. مواد شیمیایی سوریه از طریق بندر لاذقیه به خارج ارسال می‌شود و به‌علت دامنه‌دار شدن درگیری‌ها در لاذقیه، روند خروج این مواد هم به کندی صورت می‌گیرد.

براساس توافق سوریه و سازمان‌ملل در سپتامبر 2013، دمشق متعهد شد که تمام زرادخانه شیمیایی خود را برچیند. در پی این توافق، بازرسانی از سازمان ملل، سلاح‌های شیمیایی سوریه را از کار انداختند و در حال حاضر، مواد لازم برای استفاده در این سلاح‌ها از کشور خارج می‌شود. این زرادخانه قرار است در 30ژوئن آینده به‌صورت کامل در دریا از بین رود.

آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه

اما در سطح سیاسی، از امروز چهارشنبه انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در خارج از کشور آغاز می‌شود. به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، در این مرحله از انتخابات، سوری‌های خارج از کشور به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا یکی از 3نامزد انتخاباتی را برای سمت ریاست‌جمهوری انتخاب کنند.

در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال سوریه، بشار اسد رئیس‌جمهور کنونی، ماهر الحجار و حسان النوری نامزد شده‌اند. انتخابات داخل کشور سوریه هم 13خرداد برگزار خواهد شد.اما انتخابات خارج از کشور سوریه درحالی برگزار می‌شود که شهروندان سوری مقیم 10کشور عربی از میان 21کشور جهان عرب قادر نیستند به پای صندوق‌های رأی بروند. علت این موضوع هم بسته بودن سفارتخانه‌های این کشور در کشورهای یادشده یا مخالفت کشورهای میزبان از برگزاری این انتخابات است. سوریه سفارتخانه‌های خود را در قطر، کویت، عربستان و امارات تعطیل کرده است.

کد خبر 260790
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز