دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از انسان‌ها آینده‌ای ترسناک را برای نسل بشر متصور می شوند که در آن هوش ماشینی بر هوش انسان مسلط شده و روبات‌های نابودگر جهان را تحت سلطه خود خواهند گرفت.

روبات

اما یک متخصص روباتیک معتقد است برای تکامل یافتن تکنولوژی‌های روباتیک نباید از انسان‌ها مایه گذاشت. به گفته کوری لاتان بنیانگذار و مدیرعامل شرکت مهندسی آنتروترونیکس،‌ هدف از ایجاد تکنولوژی افزایش توانایی‌های انسان است. به گفته وی از ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته تا اتاق‌های جراحی، تکنولوژی باید انسان را در رسیدن به توانمندی‌های شگفت‌انگیز یاری کند، اما در عین حال تعامل انسان و ماشین نیز باید توانایی‌های شناختی و احساساتی انسان را افزایش دهد.

لاتان در کنفرانسی به‌نام آینده اینجاست، کنفرانسی که به موضوعات علمی‌تخیلی، فضا و تکنولوژی‌های آینده می‌پردازد، از خوش‌بینی خود نسبت به تکنولوژی خبر داد و اعلام کرد فناوری‌های جدید در راستایی مثبت و کارآمد بسط خواهند یافت. لاتان خود در زمینه ساخت روبات‌هایی فعالیت دارد که از آنها در برقراری ارتباط و درمان کودکان اوتیسمی استفاده می شود.

امروزه، تکنولوژی‌های پوشیدنی و قدرت محاسباتی رایانه‌ها با سرعت درحال افزایشند و یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند از این پیشرفت بهره ببرد، پزشکی و سلامت خواهد بود. به گفته لاتان، انسان درحال انکار مغز خویش است، اگر پزشکان بتوانند سلامت مغزی انسان را ردیابی کنند، می‌توانند تغییراتی از قبیل ضربه‌های مغزی، افسردگی و یا آلزایمر را در آن تشخیص دهند.

این مهندس روباتیک می‌گوید باوجود‌اینکه راه طولانی تا دستیابی به تکنولوژی‌های ذهن‌خوان باقی است، سطوح مشترک رایانه‌ای-مغزی درحال پیچیده‌تر شدن هستند، تاجایی که شاید روزی یک اسمارت‌فون بتواند حالات روحی و احساسی فردی را ضبط کرده و به دیگران نشان دهد، معلمان بتوانند میزان توجه دانش‌آموزان خود را تخمین زده و مدیران نیز میزان تعهد کارمندان خود را بررسی کنند.

اسمارت‌فونها درحال حاضر به انسان در یافتن موقعیت درست در وضعیتی دشوار که مسیر را گم کرده‌اند کمک می‌کنند،‌ در آینده نیز پرستاران روباتیک می‌توانند به بیمارانی که به آسیب‌های مغزی مبتلا هستند برای خروج از شرایط بحرانی کمک کنند و در این صورت چنین روبات‌هایی اگر بتوانند ذهن انسان را قدرتمند نگه دارند، فرایند سالخوردگی در انسان را نیز دستخوش تغییر خواند ساخت.

کد خبر 259931
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز