همشهری آنلاین: روبات جدیدی که در موزه توکیو بازدیدکنندگان را راهنمایی می‌کند آنقدر شبیه انسان است و آنقدر به نرمی صحبت می‌کند که تقریبا دست انسان را پشت می‌بندد.

به گزارش آسوشیتدپرس کارشناس ژاپنی روباتیکز، هیروشی ایشیگورو، استاد دانشگاه اوساکا، می‌گوید این روبات‌ها برای پژوهش درباره چگونگی تعامل افراد با روبات‌ها و شناخت‌ چیزهایی است که انسان را از ماشین متمایز می‌کند.

او روز سه‌شنبه ۲۴ ژوئن به خبرنگاران گفت: ساخت روبات‌های انسان‌نما درباره کاوش درباره چیزهایی است كه ما را انسان می‌کند. بررسی این پرسش که عواطف چیست، هشیاری چیست، فکر کردن چیست.

در یک مراسم نمایش روباتی؛ این ماشین‌های کنترل‌شونده از راه دور لب‌های صورتی‌شان را همزمان با صدای پخش‌شده حرکت می‌دادند، ابروهای‌شان را خم می‌کردند، پلک می‌زدند و سرهای‌شان از طرفی به طرف دیگر می‌چرخاندند. این روبات‌ها نشسته باقی می‌مانند، اما می‌توانند دست‌های‌شان را تکان دهند.

«کودوموروئید» در پیروزی آشکار بدون حتی یک بار تپق زدن اخبار را می‌خواند و کلمات پیچیده با تلفظ مشکل را با روانی بیان می‌کند.

این روبات که با ظاهری دخترانه طراحی شده است، می‌تواند انواعی صداها را به کار ببرد برای مثال در یک دقیقه با صدای بم مردانه صحبت کند و دقیقه‌ای دیگر با صدای زیر دخترانه. ایشیگورو گفتار را به طور متنی به این روبات‌ها داد و امکان تلفظ بی‌عیب و نقص را برای آنها فراهم آورد.

robots

نقص‌هایی هم وجود داشت - برای مثل اینکه هنگام صحبت کردن روبات‌ها؛ لب‌ها تکان نمی‌خوردند، یا روبات اعلام‌گر «اوتوناروید» هنگامی که از او خواسته شد خودش را معرفی کند، دوبار ساکت ماند.

چنین نقص‌هایی در روبات‌ها شایع هستند، زیرا آنها وسائلی حساس نسبت به محیط‌شان هستند.

در این نمایش یک روبات دیگر به کودوموروئید و ربات زن اوتاناروئید ملحق شد، روباتی با طراحی حداقلی به نام »تلنوئید» که شامل سر یک مانکن با دست‌های نوک‌تیز که به عنوان یک همراه عمل می‌کند.

دو روباتی که در اندازه انسان ساخته شده و دارای پوست سیلیکونی و عضلات مصنوعی هستند از روز چهارشنبه در «موزه میرایکان» یا «موزه ملی علوم و ابداعات نوظهور» در توکیو به نمایش عمومی در خواهند امد و عموم مردم امکان خواهند داشت تا به طور گسترده‌‌ای با آنها تعامل کنند.

ایشیگورو در واکنش با نظرات گوناگون گفت ژاپن در دنیای روبات‌های همراه تفریحی جلوتر از سایر کشورهاست، اما پذیرفت که این کشور از لحاظ روبات‌های نظامی از آمریکا عقب‌تر است.

ایشیگورو که بیش از ۲۰ سال در زمینه ساختن روبات‌ها تجربه دارد، با ساختن روبات‌های با ظاهر تقریبا انسانی از جمله مخلوقاتی شبیه به خودش به طور موثری نظراتش را بیان کرده است. او این روبات‌ها را برای انجام سخنرانی به کشورهای خارجی فرستاده است.

رویکرد او با برخی از دانشمندان روباتیکز متفاوت است که می‌گویند دادن ظاهر انسانی به روبات‌ها بیهوده و شاید ترسناک است، و روبات‌ها می‌توانند مانند ماشین‌ها به نظر رسند برای مثال آنها را بشکل یک صفحه تلویزیون یا یک وسیله قابل حمل بسازند.

robots۳

ایشیگورو در این مراسم اعلام کرد که چگونه شرکت اینترنتی ژاپنی Softbank اخیرا روباتی را به نام Pepper را به نمایش گذاشته است که شبیه روبات C-3PO در فیلم «جنگ ستارگان» است و به قیمت ۲۰۰ هزار ین (۲۰۰۰ دلار) به فروش خواهد رسید.

ورود Pepper به بازار به معنای آن است که این روبات‌ها به طور فزاینده‌ای به جزئی از زندگی روزانه ژاپن بدل شده‌اند.

ایشیگورو گفت: «روبات‌ها اکنون قابل خرید‌شده‌اند- و خریدن آنها دیگر تفاوتی با خریدن لپ‌تاپ ندارد.»

کد خبر 263742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha