چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک ربات ساخت فرانسه که البته آنرا باید کوبات (cobot) نامید (روبات یاری رسان / collaborative robot) به نام هرکول (Hercules) وارد بازار روز فناوری شده است. کارهای بسیاری از هرکول برمی‌آید، اما هنوز بسیار گران است: ۳۰ هزار یورو

Hercules exoskeleton

هرکول در حمل بار سنگین به افراد کمک می‌کند. این روبات با ساختار بیرونی که شبیه اسکلت انسان است، در اعمال نیرو به فرد کمک می‌کند و به کار بردن آن راحت و ساده است.

به گزارش يورونيوز سازندگان هرکول می‌گویند که کارگر ساختمان می‌توان با پوشیدن این روبات ۶۰ کیلوگرم بار حمل کند و تنها ۵ کیلوگرم بار حس کند.

این روبات ساخته شرکت روباتیک فرانسوی آربی تری دی (RB3D) است که از پنج سال پیش روی ساخت این روبات کار می‌کند. جدیدترین مدل هرکول موسوم به  اچ وی ۳  (HV3) توانایی‌هایی جدیدی دارد.

اورلی ریگله، مهندس و مدیر پروژه اين شرکت می‌گوید: این روبات را باید از جلو بپوشید. در آینده می‌توان آن را مثل شلوار پوشید. اولین نوآوری ما این بود که بتوان آن را بسرعت پوشید. نوآوری های دیگر هم این انجام شده تا حرکت آن را روان تر کرده است. بعد از اینکه هرکول را پوشیدید، می‌توانید در حالت چمباتمه قرار بگیرید. دیگر اینکه آن را جمع و جورتر کرده‌ایم که نگهداری و انبارکردنش راحت‌تر باشد.

Hercules exoskeleton

آخرین مدل روبات  طوری طراحی شده که با اندام مختلف سازگار باشد و مفصل‌هایی دارد که سریع باز و بسته می‌شوند. کاربر در کمتر از یک دقیقه می‌تواند آن را به خود وصل کند. با وجود این مزیت‌ها، سازندگان هنوز نتوانسته اند فکری به حال قیمت بالای این روبات بکنند.

املی شارنی، نویسنده وبسایت فن آوری "01.net." می‌گوید: به نظرم یکی از نقاط ضعف این روبات قیمتش است. ۳۰ هزار یورو قیمت بالایی است و هر کسی از پس خرید آن بر نمی‌آید. این روبات با این قیمت برای عموم مردم حکم کالای لوکس را خواهد داشت. اما قیمتش برای صنایع بد نیست. البته مشکل تعمیر و نگه داری و نیاز به شارژ مرتب باتری هم هست که همیشه کار ساده‌ای نیست. گمان کنم که نتوانید تمام روز از حداکثر توان آن استفاده کنید و شکننده هم هست.

بطور معمول، هرکول می‌تواند تا چهار ساعت کار کند. سازندگان آن می‌گویند تا دو سال دیگر می‌توان آن را در جاده‌ها هم دید.

کد خبر 267243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha