سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: روبات جدیدی که برای کنترل وضع سالخوردگان در منزل طراحی و تولید شده است به زودی در اروپا روانه بازار خواهد شد.

Giraffplus

به گزارش شبکه خبری یورونیوز، این روبات که ژیراف پلاس (Giraffplus) نام دارد در حال حاضر برای آزمایش در اختیار برخی از افراد سالخورده قرار گرفته است. این طرح اروپایی افزایش ایمنی سالخوردگان را در منزل هدف قرار داده است.

با استفاده از این دستگاه کارکنان بخش بهداشتی و پزشکی یا بستگان فرد سالخورده قادر خواهند بود هر زمان به ویژه وقتی که حادثه‌ای رخ دهد با فرد سالخورده ارتباط برقرار کنند.

یک زن سالخورده ایتالیایی که از این روبات استفاده می‌کند می‌گوید می‌دانم که هرگاه برایم اتفاقی رخ دهد از جمله وقتی که زمین بخورم یا حالم به هم بخورد می‌توانم از طریق این دستگاه پیام هشدارآمیزی بفرستم. کافی است که فقط دکمه سبز رنگ را فشار دهم تا یک پزشک روی صفحه نمایش ظاهر و حالم را جویا شود. به این ترتیب هم من او را می بینم و هم او قادر است در خانه‌ام من را مشاهده کند.

یکی از مزایای این روبات متحرک بودن آن است که موجب می‌شود امدادگران به طور مجازی بتوانند دنبال فرد بیماری که دچار مشکل شده است حرکت کنند. این دستگاه با اتصال به حسگرهای ویژه‌ای می‌تواند افتادن یا بد حالی بیمار را تشخیص دهد و در صورت لزوم پیام فوری ارسال کند.

این روبات قادر است وقوع حوادث مشکل ساز در خانه مانند نشت گاز یا آب یا آسیب رسیدن به فرد سالخورده را تشخیص دهد. این روبات در حال حاضر نزد شش فرد سالخورده اروپایی تحت آزمایش است و احتمالا تا پایان سال در پانزده خانه از آن استفاده خواهد شد. احتمال می‌رود استفاده تجاری از این روبات از سال آینده آغاز شود.

کد خبر 261473
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha