هورا...! امسال امتحان‌ها زودتر شروع می‌شوند. آخر از ۲۳ خرداد تا ۲۲ تیر، جام‌جهانی ۲۰۱۴ در برزیل برگزار می‌شود.

ترفندهای زیرکانه برای امتحان

این درست که همه‌ی ما برای دیدن مسابقه‌های فوتبال، مخصوصاً مسابقه‌های تیم ملی کشورمان شور و شوق زیادی داریم، اما حواسمان به امتحان‌ها هم باید باشد، مگر نه؟

به هر حال شرایط امتحان هم شرایط خاصی است... خب، بگو ببینیم اوضاع و احوال درس‌ها خوب است؟ می‌دانی با چند روش‌هایی می‌توانی در امتحان‌هایت موفق‌تر باشی؟ می‌دانی چه‌طور باید خودت را برای امتحان‌ها آماده کنی؟ از جمله نکته‌هایی که باید برای آمادگی بیش‌تر به آن‌ها توجه کنی، تغذیه و سرحال بودن است. برای این‌که بتوانی با دست پُر، وارد روزهای امتحان بشوی، با مریم مراداُف، کارشناس تغذیه و کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش صحبت می‌کنیم که چند ترفند برای آمادگی بهتر به ما نشان بدهد.

 

خوراک مغز یادمان باشد!

می‌دانیم که غذای مغز، گلوکز است. مغز تنها قسمتی است که فقط از گلوکز استفاده می‌کند. مراداف در این‌باره به خواننده‌های هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «همیشه موقع درس‌خواندن قند خون کمی افت می‌کند. راه‌ حل مناسب این است که مواد قندی و فیبردار را با هم مصرف کنیم. منبع فیبر باعث می‌شود که قند خون به‌تدریج جذب بدن و به‌صورت تدریجی آزاد شود. خوردن قند به‌ همراه میوه‌های خشک، خرما، نان سبوس‌دار و بیسکویت سبوس‌دار خیلی مناسب است.»

 

منظم بخوابیم

خواب منظم نقش مهمی در موفقیت در امتحان دارد. این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش با اشاره به تأثیر خواب منظم در بالا‌بردن کیفیت درس‌خواندن، می‌گوید: «شب قبل از امتحان استرس زیاد است و ممکن است خوابمان خیلی راحت نباشد. نوشیدن یک لیوان شیر ولرم و خوردن سیب و برگ کاهو، آرامش‌بخش است و تأثیر خوبی دارد.»

مراداف درباره‌ی صبح روزهای امتحان هم می‌گوید: «اوایل صبح، دانش‌آموزان می‌توانند با نوشیدن نسکافه، قهوه‌ی ساده و کم‌شیرین و یا چای تازه‌دم احساس شادابی و نشاط ‌کنند.»

 

مراقب کم‌خونی باشیم!

کم‌خونی روی مغز تأثیر می‌‌گذارد. به‌خاطر همین، مراداف می‌گوید: «نوجوان‌ها باید مواظب کم‌خونی باشیم و اگر دچارش هستیم خود را معالجه کنیم. به‌خصوص در زمان امتحان کم‌خونی، سبب خستگی زیاد می‌شود و کارایی ‌ما را هنگام درس‌خواندن کم می‌کند.

او این‌ها را به‌عنوان علائم کم‌خونی نام می‌برد: «رنگ‌پریدگی، خستگی زیاد و ناخن‌هایی که تغییر شکل پیدا می‌کنند. کم‌خونی با آزمایش خون مشخص می‌شود و پزشک برای درمان مکمل‌های لازم را  تجویز می‌کند.»

 

ورزش کنیم

فعالیت بدنی و ورزش‌کردن خیلی مهم است. چون موقع درس‌خواندن ساعت‌های طولانی در یک حالت می‌نشینیم. به‌خصوص اگر جای نشستنمان مناسب نباشد، احساس خستگی خواهیم کرد.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش در این‌باره می‌گوید: «خوب است بعد از یک‌ساعت درس‌خواندن، ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنیم و حرکات نرمشی انجام دهیم تا در دور بعدی درس‌خواندن خستگی عضلانی از بین برود. استراحت مرتب، پیاده‌روی و حرکات نرمشی شرایط را برای درس‌خواندن بهتر می‌کنند.»

مراداف می‌گوید: «بدن در هنگام ورزش اندورفین (یک نوع ماده‌ی آرام‌بخش درون‌زا) ترشح می‌کند که باعث نشاط و شادابی می‌شود و احساس تازه‌بودن به انسان می‌دهد.»

پس ترفند نرمش و پیاده‌روی در حین درس‌خواندن را هم یادمان باشد.

 

غذای سنگین، ممنوع!

وعده‌ی غذایی قبل از امتحان باید سبک باشد. این کارشناس تغذیه می‌گوید: «سعی کنید خیلی از غذاهای پرچرب و سنگین استفاده نکنید و غذاهایتان خیلی روغن‌دار و نفّاخ نباشد! اگر صبح امتحان دارید یک چای تازه‌دم کم‌رنگ خوب است و نان، پنیر و گردو خیلی مناسب است؛ چون هم فیبر دارد، هم کلسیم و هم پروتئین.»

این نکته‌ها را با دقت بخوان و امتحان‌هایت را با موفقیت بده؛ بعد تا دلت خواست فوتبال تماشا کن!

کد خبر 259822

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار