چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
۰ نفر

این را همه می‌دانیم که نسل یوزپلنگ ایرانی (آسیایی) دارد منقرض می‌شود. در کشور ما از این یوزپلنگ خاص فقط ۷۰ قلاده باقی مانده و باید کاری کنیم که این یوزپلنگ‌ها بمانند.

کاش نقاشی خدا، باقی بماند

یوزپلنگ، سریع‌ترین حیوان روی خشکی است و سرعتش می‌تواند به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد، اما تا چند صدمتری بیش‌تر نمی‌تواند با این سرعت بدود. پوستی نخودی رنگ با خال‌های سیاه و گرد و کوچک دارد و موهایش زبر و کوتاه ‌است. این حیوان اندامی کشیده دارد. اندازه‌ی بدن یک یوز بالغ ۱۱۲ تا ۱۳۵ سانتی‌متر با دمی به اندازه‌ی ۶۶ تا ۸۴ سانتی‌متر است و وزنش می‌تواند از ۳۴ تا ۵۴ کیلوگرم باشد. یوزهای نر بزرگ‌تر از ماده‌ها هستند. خطی به نام خط اشک هم از گوشه‌ی چشم این حیوان تا گوشه‌ی لبش امتداد یافته که این خط در نوع ایرانی ضخیم‌تر از گونه‌ی آفریقایی آن است.

حالا نخستین جشنواره‌ی مهربانی با طبیعت را فرهنگ‌سرای ابن‌سینا و آموزش و پرورش منطقه‌ی ۲ و برخی از تشکل‌های غیردولتی با شعار «یوزپلنگ ایرانی، نقاشی خدا» برگزار کرده‌اند. هادی پیروزحمیدی، معاون آفرینش و اجرای سازمان فرهنگی هنری شهرداری منطقه‌ی ۲2 و دبیر نخستین جشنواره‌ی مهربانی با طبیعت، به خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «نوجوانان می‌توانند تا ۳۱ اردیبهشت آثار نقاشی خود را با موضوع «یوزپلنگ ایرانی، نقاشی خدا» بکشند و برای دبیرخانه‌ی جشنواره‌ ارسال کنند.»

او می‌گوید: «همان‌طور که می‌دانید روی پیراهن تیم ملی فوتبال هم نقش این یوزپلنگ آمده است. هدف از برگزاری این جشنواره،‌ آشنایی بیش‌تر کودکان و نوجوانان با محیط زیست و حفظ منابع محیط زیستی است. متأسفانه به‌رغم تلاش‌های حفاظتی انجام‌شده، به‌دلیل شکار بی‌رویه توسط انسان در ایران، در دهه‌ی حاضر این حیوان در پرمخاطره‌آمیزترین دوران خود از لحاظ جمعیت قرار گرفته است؛ بنابراین با همت شهرداری و آموزش و پرورش منطقه‌ی 2 و نیز فرهنگ‌سرای ابن‌سینا، پروژه‌ی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، حیات وحش میراث پارسیان، صندوق حفاظت از یوز‌پلنگ (CFF)، انجمن یوزپلنگ ایرانی و برخی دیگر از تشکل‌های غیر‌دولتی نخستین جشنواره نقاشی مهربانی با طبیعت «یوزپلنگ ایرانی، نقاشی خدا» در سطح مدارس تهران از دوشنبه ۲۵ فروردین‌ماه آغاز شده و تا آخر اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد یافت.»

دبیر جشنواره درباره‌ی روند کار می‌گوید: «کارشناسان ما به مدارسی که داوطلب هستند می‌روند و دانش‌آموازن را توجیه می‌کنند و کاربرگ‌های این جشنواره توزیع می‌شود تا هر‌نوجوانی یک نقاشی از این یوزپلنگ بکشد.

بعد از بین این آثار ۲۰۰ نقاشی انتخاب‌شده و در فرهنگ‌سرا به نمایش در می‌آید و از بین این نقاشی‌ها، ۱۰ اثر برنده خواهند شد.»

این جشنواره قرار است به شکل فصلی برگزار شود و در فصل تابستان هم موضوع دیگری انتخاب می‌شود. شاید موضوع کمبود آب موضوع بعدی جشنواره‌ی مهربانی با طبیعت باشد.

دعوت از محیط‌بانان یوز‌پلنگ ایرانی و نیز حضوربرخی چهره‌های  فرهنگی، هنری و ورزشی، بر پایی نمایشگاهی از آثار منتخب، اهدای جایزه و تقدیرنامه به نفرات برگزیده از برنامه‌های تدارک دیده شده در مراسم اختتامیه‌ی این جشنواره خواهد بود که در هفته‌ی اول خرداد برگزار می‌شود.

مدارس علاقه‌مند به شرکت در این جشنواره می‌توانند به دبیرخانه‌ی آن در نگارخانه‌ی فرهنگ‌سرای ابن‌سینا به نشانی شهرک قدس، فاز یک، خیابان ایران‌زمین شمالی، مراجعه و برای کسب اطلاعات بیش‌تر با شماره‌ی تلفن ۸-۸۸۳۶۶۳۶۶ تماس بگیرند.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۲

کد خبر 259141
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز