دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سه شنبه برای شرکت در نشست وین ۴ و با دستور کار آغاز نگارش متن مکتوب توافق، تهران را به مقصد پایتخت اتریش ترک خواهد کرد.

محمد جواد ظریف و گروه ۵+۱

به گزارش ایرنا چهارمین دور مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 از 23 تا 26 اردیبهشت در وین بر سر موضوع هسته‌ای برگزار می شود. طرفین در دور قبلی مذاکرات سه موضوع لغو تحریم ها، غنی سازی، همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای از جمله رآکتور آب سنگین اراک را مورد بحث مفصل قرار دادند.

امریکا، انگلستان، فرانسه، چین و روسیه به عنوان 5 کشور اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل که از امتیاز وتو یا قدرت بی اثر ساختن قطعنامه های این شورا برخوردارند، بعلاوه آلمان اعضای گروه کشورهای 1+5 را تشکیل می دهند.

قرار است در این دور از مذاکرات، دو طرف توافق اولیه را نهایی و آن را مکتوب کنند. تدوین سند نهایی دشوارتر از توافق های شفاهی است.

تیم های کارشناسی و مذاکرات ایران با اژانس بین المللی انرژی اتمی که مطابق توافق اولیه نقش نظارت بر فعالیت های صلح امیز ایران را برعهده گرفته است نقشی محوری در رسیدن به نقطه پایانی برای تدوین سند جامع داشته‌اند.

رییس تیم مذاکره کننده ایرانی می گوید: سه ماه اول مذاکرات با کشورهای 1+5 بحث کردیم تا صورت مساله برای دو طرف مشخص شود و پس از آن سه ماه دوم، توافق را روی کاغذ بیاوریم.

با این حال نباید نگارش سند نهایی توافق ایران و غرب را پایان یافته دانست. زیرا این احتمال وجود دارد که مسایل حاشیه ای و ورود هر موضوع دیگری به مذاکرات هسته‌ای، توافق نهایی و پیروزی دیپلماسی را در مخاطره قرار دهد.

تندروهای امریکایی در چند روز گذشته با لابی صهیونیست ها قصد خود را برای انحراف مذاکرات، کتمان نکرده‌اند.

توافق اولیه سوم آذرماه 1392 پس از روی کار آمدن دولت یازدهم بعد از چند دور مذاکرات فشرده میان محمدجواد ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان آنان میان ایران و 1+5 حاصل شد.

طرفین براساس توافق اولیه متعهد شدند اقدام های مشخصی را در چارچوب توافق نامه اولیه انجام دهند.

تهران با همکاری برنامه ریزی شده درباره مراکز هسته‌ای خود و طرف مقابل با این اقدام که برخی تحریم های ضد ایرانی را لغو و اموال بلوکه شده ایران را آزاد کند، اکنون در آستانه نشست وین 4 قرار دارند.

اغلب کشورهای جهان و مقام های سیاسی دنیا از توافق اولیه ایران و 1+5 استقبال کردند.

رژیم صهیونیستی و برخی گروه های تندرو از جمله شماری از نمایندگان جمهوری خواه کنگره امریکا از توافق اولیه ایران و 1+5 ابراز نگرانی کردند.

دلواپسی اسراییل از توافق هسته‌ای ایران و غرب با انتشار بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم آشکار شد.

روزنامه امریکایی «یو اس ای تو دی» نوشت که در این بیانیه آمده است: این توافقی بد است. آنچه ایران می خواسته به آن رسیده است و به ایران اجازه غنی سازی داده شده است.

وزیر اقتصاد رژیم اسراییل در واکنش به توافق ژنو 3 بی پرده گفت: ما از این توافق نگرانیم. با این حال شش ماه فرصت داریم تا با ارایه هشدارهای لازم جلوی یک توافق نهایی بد با ایران را بگیریم.

اینک شش ماه از آن زمان گذشته است و ایران و کشورهای 1+5 بار دیگر گردهم می آیند تا توافق نهایی را مکتوب کنند. توافقی که طرفین تایید کرده اند جمهوری اسلامی ایران به غنی سازی خود برای مصارف صلح آمیز ادامه خواهد داد و هیچ یک از تاسیسات اتمی خود را از بین نخواهد برد.

کد خبر 259290
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز