شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان یکشنبه چهارم خرداد، برای شرکت در نشست وزیران خارجه جنبش عدم تعهد در راس هیاتی به الجزایر سفر می‌کند.

قرار است ظریف ضمن سخنرانی در این نشست که دوشنبه آغاز به کار می کند ، با وزیران خارجه و مقامات کشورهای شرکت کننده دیدار و گفت‌وگو کند.

این نشست تا 8 خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

در حاشیه اجلاس وزرای خارجه، نشست کمیته فلسطین با دستور کار تعیین شده از سوی دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد برگزار خواهد شد و پیش‌نویس بیانیه تدوین شده مورد تصویب قرار می‌گیرد.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این سفر ظریف را همراهی می‌کند.

سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در رابطه با این نشست به خبرنگار ایسنا گفته بود براساس آیین کار مدون (سند متدولوژی کارتاهانا - 1996) و رویه معمول در جنبش غیر متعهدها، برای پیگیری و اجرای مصوبات و تصمیمات اجلاس سران، آماده سازی برای برگزاری اجلاس آتی سران و بررسی تحولات جاری، 18 ماه پس از برگزاری اجلاس سران، باید اجلاسی در سطح ورزای امور خارجه کشورهای عضو با عنوان "اجلاس میان دوره‌ای وزرای امور خارجه" در یکی از کشورهای نامزد برگزاری و یا در کشور حائز ریاست بر جنبش برگزار شود.

وی ادامه داد: با توجه به قرار داشتن دوره سه ساله ریاست ایران بر جنبش در نیمه‌ آن، مسوولیت هماهنگی برای تعیین میزبان اجلاس میان دوره‌ای وزرای امور خارجه از جمله وظایف ایران بوده است که بر این اساس در هماهنگی با نمایندگی دائم کشورمان در نیویورک که ریاست دفتر هماهنگی (COB) جنبش را بر عهده دارد و همچنین در پی رایزنی‌های انجام شده، الجزایر نامزد برگزاری این اجلاس شد.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران در مقام رییس جنبش غیرمتعهدها، امکان هدایت مدیریت امور و ایجاد هماهنگی میان کشورها را دارد و برای اجماع‌سازی درباره موضوعات مختلف مطرح در دستور کار اجلاس تلاش می‌کند گفت: الجزایر رییس اجلاس وزرای امور خارجه خواهد بود. رییس فعلی و رییس آینده این جنبش می توانند ریاست کمیته‌های تخصصی (سیاسی و اقتصادی) را به عهده داشته باشد.

عراقچی افزود: پیش‌نویس سند اجلاس میان دوره‌ای وزرای امور خارجه، برگرفته از سند مصوب شانزدهمین اجلاس سران است که در تهران برگزار شده بود.

کد خبر 260397
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز