مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

علی ابراهیمی: بر اساس تکالیف مندرج در تبصره 13 قانون بودجه سال گذشته، گازسوز یا دوگانه‌سوز کردن 280 هزار خودرو مورد توجه قانونگذاران قرار گرفته و خودرو‌سازان مکلف به تامین و تولید مخزن گازسوز برای این تعداد خودرو شدند.

در حالی که بر اساس آمارهای موجود تا پایان سال گذشته کمتر از 100 هزار دستگاه خودرو گازسوز یا دوگانه‌سوز و از این تعداد نیز بیش از 40 هزار خودرو دوگانه‌سوز بدون مخزن سوخت به متقاضیان تحویل شد.

با تکالیف تبصره 13 قانون بودجه در سال جاری نیز در حالی دولت موظف است طی 5 سال 3میلیون دستگاه خودرو گازسوز یعنی رقمی معادل سالانه 600 هزار خودرو پایه‌گازسوز تولید کند همچنین با وجود وعده خودرو‌سازان مبنی بر تامین مخزن سوخت خودروهای فاقد مخزن تا پایان تیر ماه سال جاری، باز هم این زمان به تعویق افتاد.

از سوی دیگر تکالیف تازه دولت مبنی بر جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای بنزین‌سوز از ابتدای مرداد ماه سال جاری وظیفه دیگری را برای خودرو‌سازان و وزرات صنایع و معادن تعیین کرده است.

با این وجود متولیان امر، روند دوگانه‌سوز کردن خودرو‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته را با توجه به مشکلات موجود خوب ارزیابی می‌کنند.

معاون تولید وزارت صنایع و معادن در زمینه روند تولید خودرو‌های گازسوز و دوگانه‌سوز با بیان این که در سال گذشته نسبت به سال84، تولید خودرو گازسوز  رشد 9برابری داشته‌است، می‌گوید:  در سال گذشته147 هزار خودرو گازسوز تولید شده که در مقایسه با رقم تولید 17هزار دستگاه در سال 84 بیش از 9 برابر افزایش تولید داشته‌ایم و در 2 ماهه نخست سال 86 حدود 50 هزار خودرو گازسوز تولید شده که نشان‌دهنده روند رو به رشد تولید این خودروهاست.

محسن حاتم در زمینه تاخیر در تحویل مخزن سوخت خودروهایی که پیش از این بدون مخزن به متقاضیان تحویل شده و مصوبه هیات وزیران مبنی بر ممانعت از شماره‌گذاری خودروهای غیرگازسوز از مرداد امسال، می‌افزاید: خودروسازان متعهد شده‌اند که نسبت به  تامین مخازن گاز خودروهایی که قبلاً با کیت گازسوز به متقاضیان تحویل شده به مرور زمان اقدام کنند.

همچنین مصوبه هیات وزیران برای عرضه خودروهای گازسوز از مرداد‌ماه نیز خودرو‌سازان تلاش می‌کنند تا این هدف محقق شود. وی در مورد این که  با توجه به سهمیه‌بندی بنزین، بهتر نیست تامین مخزن خودروهای دوگانه‌سوز فاقد مخزن در اولویت کار خودرو‌سازان قرار گیرد، می‌‌گوید: در فرآیند دوگانه‌سوزکردن خودروها، برخی خودروها بدون مخزن تحویل شده اما اخیراً خودروها با مخزن و کیت تحویل می‌شود و با تامین مخزن، خودروهای موجود بدون مخزن نیز تجهیز خواهند شد. نمی‌توان خودروهای کنونی را بدون مخزن تحویل داد و اولویت را به خودروهایی داد که در سال گذشته بدون مخزن تحویل شده‌اند. فرآیند کنونی گازسوزکردن خودروها روندی منطقی است و ما نیز فشار زیادی به خودرو‌سازان می‌آوریم.

گازسوز یا بنزین‌سوز؟

مدیر عامل ایران خودرو با بیان این که این شرکت در راستای سیاست‌های دولت در زمینه بهینه‌کردن مصرف سوخت از مرداد امسال محصولات خود را به صورت دوگانه‌سوز تولید و به بازار عرضه می‌کند، می‌افزاید: تاکنون 70 هزار مخزن از یک کارخانه داخلی تهیه و قرارداد تولید 300 هزار مخزن نیز منعقد شده است. همچنین برای تولید حدود 200 هزار مخزن دیگر در حال عقد قرارداد هستیم که با این اقدامات به همه تعهداتمان در قبال مشتریان عمل می‌کنیم.

وی با بیان این‌که تاکنون 56هزار خودرو گازسوز تحویل مشتریان شده است، می‌گوید: برای حدود 60 هزار خودرو گازسوز بدون مخزن که به مشتریان تحویل شده تا آخر شهریور امسال مخزن نصب خواهد شد.

وی، می‌افزاید: به‌زودی از طریق سامانه پیام کوتاه و رسانه‌های گروهی نحوه نصب مخزن گاز و زمان مراجعه به شبکه‌های خدمات پس از فروش به مالکان این خودروها اطلاع داده می‌شود و پس از آن که این تعداد خودرو به مخازن سی.ان.جی تجهیز شدند، به عنوان خودروی دوگانه‌سوز محسوب می‌شوند. همچنین در اسرع وقت 2 هزار تاکسی شهر تهران که فاقد مخزن گاز هستند به این مخزن تجهیز می‌شوند.

تولید350 هزار دستگاه خودرو گازسوز

همچنین مدیر عامل سایپا با بیان این که از شهریور امسال تولید تمامی محصولات عمومی این شرکت به صورت گازسوز خواهد بود، می‌گوید: تا پایان سال نیز 350 هزار دستگاه خودرو گازسوز تولید می‌کنیم.

هم‌اکنون روزی 600 دستگاه خودرو گازسوز در سایپا تولید می‌شود که تا 20 روز آینده به هزار دستگاه خواهد رسید و پس از مدتی روزانه 1500 دستگاه خودرو گازسوز تولید خواهیم کرد. احمد قلعه‌بانی در خصوص مشکل تامین مخزن نیز می‌گوید: مشکل تامین مخزن را برطرف کرده‌ایم و امسال حدود 500هزار مخزن خودروهای دوگانه‌سوز را از کره، چین، هند و روسیه تامین می‌کنیم.

همچنین مدیر بازاریابی و فروش سایپا با بیان این که خودروهای دوگانه‌سوز بدون مخزن این شرکت تا پایان شهریور به طور رایگان به مخزن گاز تجهیز می‌شوند، می‌گوید: براساس برنامه‌ریزی انجام شده طی 12روز آینده تمام تاکسی‌های پراید دوگانه‌سوز بدون مخزن به مخزن مجهز می‌شوند. در این راستا اکنون روزانه 200 مالک تاکسی پراید به تعمیرگاه مرکزی دعوت و به‌طور رایگان مخازن سوخت روی خودروهای آنان نصب می‌شود.

تولیدموتور پایه گازسوز

با وجود تکالیف قانونی برای گازسوز یا دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزینی، به دلیل کاهش قدرت و افزایش استهلاک موتور استفاده از خودروهای دوگانه‌سوز با استقبال چندانی همراه نیست گرچه با سهمیه‌بندی بنزین خودروهای گازسوز با اقبال بیشتری مواجه شده‌اند اما تولید موتور پایه گازسوز موضوعی است که به عنوان راهکار اصولی استفاده از گاز به جای بنزین، مورد توجه قرار گرفته است. با این روند هنوز استفاده از موتور پایه گازسوز در شرکت‌های خودرو‌سازی کشور آغاز نشده است.

معاون تولید وزارت صنایع و معادن در زمینه تولید موتور پایه گازسوز، می‌گوید: مراحل تولید آزمایشی موتور پایه گازسوز آغاز شده و قراردادهای ساخت قطعات و زیر سیستم‌ها در حال تدوین است و بر اساس برنامه اعلام شده خودرو‌سازان، تولید انبوه موتور پایه گازسوز تا قبل از پایان امسال آغاز خواهد شد.

اهداف غیرواقعی

با اعمال سهمیه بندی بنزین از هفته گذشته و تاکید دولت بر گسترش استفاده از گاز به عنوان سوخت جایگزین بنزین، مالکان خودروهایی که پیش از این خودرو خود را بدون مخزن دریافت کرده بودند با توجه به تخصیص سهمیه کمتر بنزین و نگرانی از تامین سوخت، پیگیری‌ بیشتری برای تعبیه مخزن گاز توسط خودرو‌سازان به عمل آوردند.

گرچه به گفته دستگاه‌های ذی‌ربط تا پایان شهریور مخزن گاز خودروهای این متقاضیان تامین خواهد شد، اما به نظر می رسد با توجه به محدودیت‌های موجود در زمینه تولید و تامین مخزن گازسوز و اولویت گازسوز کردن تاکسی‌ و وانت بارها، در سال جاری نیز این روند با تاخیر مواجه گردیده و اهداف پیش بینی شده محقق نمی شود.

کد خبر 25797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز