چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

برای گشت‌وگذار و طبیعت‌گردی همیشه لازم نیست به سفرهای دور و دراز برویم و از شهر و دیار خود دور شویم. گاهی فقط کافی است در بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی شهر، عطر طبیعت را در اردیبهشت زیبا ببوییم. فقط کافی است از خانه بیرون برویم و زیر سقف نمانیم!

اردی... بهشت در بوستان‌ها

حالا اگر قصد گشت‌وگذار در بوستان‌های شهری را داشتید یادتان باشد می‌توانید سری به بوستان‌های قدیمی هم بزنید؛ بوستان‌هایی که با درخت‌های تنومند و بزرگشان و معماری خاصشان، مثل باغ‌های قدیمی روح‌بخشند.

بوستان‌های قدیمی را که می‌شناسید، همان جمشیدیه، ساعی، ارم، قیطریه، لاله، نیاوران، ملت، بعثت، دانشجو و... که احتمالاً بیش‌تر پدر و مادرهای ما خاطرات دلپذیری از حضور در آن‌ها دارند.

بوستان‌های جدید معمولاً امکانات ویژه‌ای دارند، مثل بوستان آب و آتش، ولایت، پلیس، گفت‌وگو، باغ پرندگان، باغ ایرانی و... بوستان‌هایی هم فقط برای استفاده‌ی خانم‌ها طراحی شده، مثل بهشت مادران در جلفا، ولایت در انتهای نواب، نرگس در یافت‌آباد و پردیس مادران در سه‌راه افسریه.

* * *

اما بوستان‌های جدیدتری هم در راهند. بوستان‌هایی که قرار است به‌زودی تکمیل شوند. در همین زمینه، دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، به توجه خاص شهروندان به تفرجگاه‌ها در فصل بهار اشاره کرده و نوید داده که بوستان‌های نوروز در تپه‌های عباس‌آباد و نهج‌البلاغه در جنوب بزرگراه شهید همت و دریاچه‌ی چیتگر به‌عنوان سه مجموعه‌ی بزرگ در سال جدید تکمیل و برای بهره‌برداری آماده ‌شوند.

* * *

بوستان نوروز جدیدترین بوستان تهران است که فروردین امسال افتتاح شد. بخشی از این بوستان به نام مجموعه‌ی «اکو»، هنوز تکمیل نشده است.

این بوستان، در جنوب بوستان آب‌ و آتش قرار دارد، طوری که با عبور از مجموعه‌ی آب و آتش و ادامه‌ی مسیر به سمت جنوب، با استفاده از یک پل ارتباطی از روی بزرگراه شهید همت، می‌توان وارد بوستان نوروز شد.

دریاچه‌ی بوستان نوروز به عمق یک‌متر و نیم، شامل دو قسمت شمالی و جنوبی است که بین این دو قسمت، گذرگاهی است به نام میدان مشاهیر. در ساحل این دریاچه، فضاهای سبز و گردشگری از جمله مسیر دوچرخه و پیاده‌رو در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر آن گنبد شیشه‌ای که مدت‌ها از بزرگراه شهید همت دیده می‌شد و کسی نمی‌دانست این ساختمان برای چیست، حالا مجموعه‌ی پلانتاریوم و چهارمین آسمان‌نمای بزرگ دنیاست که در آن علاوه بر علاقه‌مندان نجوم، برای طرفداران دیگر رشته‌های علمی از جمله فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی هم برنامه‌هایی دارد.

اما در بخش دیگر این بوستان به نام «اکو» قرار است ۱۲ سکو به ۱۲ کشور عضو اکو و دو سکو نیز به کشورهای عراق و بحرین که مردم در آن‌ها نوروز را جشن می‌گیرند ولی عضو اکو نیستند، اختصاص پیدا کند که هرکشور می‌تواند در یکی از این سکوها به معرفی خود در حوزه‌ی گردشگری، نمایش آداب و رسوم، صنایع‌دستی و موسیقی بپردازد.

* * *

بوستان نهج‌البلاغه در دره‌ی فرحزاد بین بزرگراه‌های نیایش، شهید همت و غرب یادگار امام‌ره قرار دارد.

این‌جا روزی دره‌ی مخروبه‌ای بود با یک رودخانه‌ی کم‌آب و حالا بوستانی است شیب‌دار در کنار رودخانه که نمی‌توان آن‌جا زیرانداز پهن کرد! برای همین ۸۰ واحد آلاچیق‌ به شکل‌های گوناگون در همه‌جای این بوستان برای نشستن خانواده‌ها ساخته شده است.

این‌جا هم مسیرهای پیاده‌روی مارپیچ و شیب‌دار، مسیر دوچرخه‌سواری، فضای ورزش همگانی و سه مجموعه‌ی بازی برای بچه‌ها وجود دارد. ضمناً زیر بزرگراه شهید همت، تونلی در حال ساخت است که فاز اول این بوستان را به فاز دومش وصل می‌کند و شهروندان می‌توانند با کالسکه در آن تردد کنند. فاز سوم و چهارم هم امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

* * *

باز هم بزرگراه شهید همت! و این‌بار دریاچه‌ی چیتگر که در غربی‌ترین بخش این بزرگراه قرار دارد، درست پایین پای بوستان آبشار!

 اول می‌توانید به بوستان آبشار بروید و از آن بالا دریاچه را ببینید، بعد راه بیفتید و از اولین دوربرگردان برگردید و به جنوب بزرگراه شهید همت بروید کنار دریاچه‌ی شهدای خلیج فارس؛ فعلاً می‌توانید از زیبایی دریاچه لذت ببرید و آن‌جا قایق‌سواری کنید. البته قرار است امکانات تفریحی زیادی به این مجموعه اضافه شود، مثل جزایر تفریحی، جزایر حیات وحش، جزایر آموزشی، اسکله‌ی قایقرانی، پارک آبی، باشگاه ورزش‌های آبی، اسکله‌ی تفریحی، امکانات خدماتی رفاهی، شهربازی و امکانات اقامتی.

خوش باشید در این اردیبهشت دلپذیر...

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۸

عکس‌ها: محمود اعتمادی

کد خبر 256645
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز