یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: زیردریایی بلوفین ۲۱ روباتی است با توانایی اسکن صوتی بستر دریا که با هدف شناسایی و کشف بقایای هواپیمای پرواز MH۳۷۰ مالزی به اعماق آب‌های اقیانوس هند فرستاده شده‌است.

براساس گزارش CNN، تاکنون تنها نشانه‌هایی که از این هواپیما کشف شده چهار سیگنال و لکه بزرگ نفتی  بوده‌است که هنوز مشخص نیست به این هواپیما اختصاص دارد یا نه. نه‌هیچ نشانه‌ای از بقایای هواپیما در دست است و نه حتی نشانه‌ای دقیق از مکان احتمالی سقوط هواپیما. از این رو مقامات مالزیایی تصمیم به اجرای نقشه‌ای جدید گرفتند و زیردریایی بلوفین 21 را برای یافتن هواپیما به اعماق آب فرستادند.

اما حتی بلوفین 21، روباتی پیشرفته که تاکنون در عملیات تجسس بقایای هواپیماهای زیادی موفق عمل کرده،‌ در یافتن پاسخ معمای MH370 مالزی که به همراه 239 مسافر ناپدید شده‌است،‌ مشکلات زیادی را در پیش دارد.

زیردریایی صوتی چطور کار می‌کند؟

این زیردریایی کاوشگری مجهز به اسکنر جانبی صوتی یا همان تکنولوژی آکوستیک است که به‌جای بازتاب نور، از بازتاب صوت برای تصویربرداری استفاده می‌کند. به گفته نیروی دریایی آمریکا، این دستگاه پالس‌هایی را ارسال می‌کند که می‌توانند از بستر اقیانوس نقشه سه‌بعدی تهیه کند. متصدی روی سطح آب به دستگاه برنامه می‌دهد تا مسیر و موقعیت آن مشخص باشد.

به گفته دیوید کلی مدیر شرکت تولید‌کننده بلوفین،‌ زمانی که این زیردریایی به عمق مناسب می‌رسد، حسگرهایش روشن می‌شوند و سیستمی به نام الگوی چمن‌زنی که مجموعه‌ای از خطوط و مسیرهای موازی است،‌ در آن فعال می شود و زیردریایی درست مانند دستگاه چمن‌زنی روی این مسیر‌ها و خطوط عقب و جلو می‌رود.

زیردریایی کجا به آب انداخته می‌شود؟

بلوفین 21 در مناطقی که بیشترین سیگنال‌های احتمالی جعبه‌سیاه هواپیما توسط کشتی اوشن‌شیلد دریافت شده،‌ به دریا فرستاده می‌شود. از این مناطق زیردریایی به عمق چهار تا چهار‌هزار و 500 متری سطح آب می‌رود، یعنی 35 متر بالاتر از کف اقیانوس.

چقدر سریع؟ چقدر دور؟

اولین ماموریت بلوفین 21 مسافتی برابر 40 کیلومتر مربع را پوشش داد و اسکن کل منطقه مورد جستجو می‌تواند از 6 هفته تا دو ماه طول بکشد، زیرا این زیردریایی با سرعتی مشابه سرعت قدم زدن در خیابان حرکت می‌کند. اما در عوض تصاویری که توسط این زیردریایی روباتیک به ثبت می‌رصد،‌اگرچه با دوربین عکاسی ثبت نشده‌اند،‌از وضوع بسیار بالایی برخوردارند.

بلوفین در چه محیطی حرکت می‌کند؟

منطقه‌ای که این روبات در آن به جستجوی هواپیمای ناپدید شده مالزی پرداخته‌است، چندان ناهموار و سنگلاخی نیست، بلکه این منطقه بیشتر هموار و مسطح است،‌ اما مانع اصلی که می‌تواند در روند تجسس اختلال ایجاد کند وجود گل‌و ‌لای در کف اقیانوس است که می‌تواند روند تحقیقات را دشوار و پیچیده‌ سازد. از سویی دیگر سازندگان این زیردریایی هشدار می‌دهند که ارسال این زیردریایی به‌هیچ‌وجه به این معنی نیست که بقایای هواپیما پیدا شود، احتمال کشف نشدن آن به‌همان اندازه قوی است که احتمال کشف شدن آن.

اطلاعات بلوفین کی بررسی می‌شوند؟

این زیردریایی از چرخه‌هایی 24 ساعته برخوردار است،‌ از این‌رو تنها یکبار در روز می‌توان آن را به اعماق دریا فرستاد و تا پایان یافتن هر چرخه امکان دسترسی به اطلاعات آن وجود ندارد. اعزام این زیردریایی به منطقه مورد نظر دو ساعت زمان نیاز دارد. سپس زیردریایی برای 16 ساعت به تجسس پرداخته و دو ساعت دیگر را صرف روی آب آمدن می‌کند. پس از آن، دانلود کردن اطلاعات و تحلیل و تجزیه آنها نیز چهار ساعت زمان نیاز خواهد داشت. به گفته متصدیان این دستگاه،‌ سرعت جریان اطلاعات در این پروژه کمی کمتر از یک‌روز درمیان است.

اگر بقایای هواپیما پیدا شود

زمانی که منطقه سقوط هواپیما کشف شود، تجهیزاتی دیگر از قبیل دستگاه‌های کنترل‌از‌راه دور برای بازیابی جعبه سیاه به منطقه ارسال خواهند شد.

این دستگاه‌ها انرژی خود را از طریق کابلی که به کشتی متصل است تامین می‌کنند. نمونه‌های مختلفی از این تجهیزات در سرتاسر جهان وجود دارند اما تنها چند کشور جهان از جمله آمریکا، روسیه، ژاپن، فرانسه و چین هستند که از زیردریایی‌های سرنشین‌دار برای ورود به چنین عمقی از دریا برخوردارند.

چرا هنوز هواپیما کشف نشده‌است؟

به گفته تحلیل‌گران رویداد‌های هوانوردی، پیدا نشدن بقایای این هواپیما چندان غیر‌عادی نیست. ممکن است مدلی که برای ردیابی هواپیما طراحی شده نادرست باشد، مانند سانحه پرواز 447 ایر‌فرانس که منجر به مرگ 228 نفر شد، تیم جستجو برای چند هفته در منطقه‌ای نادرست در جستجوی هواپیما بودند. نبود بقایایی از هواپیما همچنین می‌تواند به این معنی باشد که در هنگام برخورد، هواپیما تکه تکه نشده و به صورت سالم و دست‌نخورده به اعماق اقیانوس رفته‌است.

در این صورت تلاش برای یافتن و بازیابی جعبه‌های سیاه بسیار دشوار خواهد شد،‌ زیرا جعبه‌های سیاه در دم هواپیما قرار گرفته‌اند و گروه تجسس باید دم را از بدنه جدا کرده و اسرار نهفته درون آن را با خود به سطح آب بیاورند. از جعبه‌های سیاه هواپیما تنها می‌توان انتظار 30 روز سیگنال‌دهی را داشت، و این دوشنبه سی و هشتمین روزی خواهد بود که از زمان آغاز جستجو تاکنون سپری شده‌است.

کد خبر 256580
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز