یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

نیلوفر قدیری: همزمان با شروع فصل تعطیلات تابستانی در غرب، وقوع چند حمله در چند روز گذشته در انگلیس بار دیگر دولت‌های غربی و آمریکا را به وحشت انداخته ‌است.

همزمان با این حملات منابع اطلاعاتی در اروپا و آمریکا هشدار می‌دهند که سازمان‌های تروریستی تلاش‌های خود را برای هدف قرار دادن تأسیسات این کشورها افزایش داده‌اند.

پلیس انگلیس می‌گوید که در شمال انگلیس 2 نفر را در ارتباط با این حملات دستگیر کرده است. روز شنبه یک خودرو در حال سوختن وارد بزرگترین فرودگاه اسکاتلند شد و انفجاری ایجاد کرد.[در همین ارتباط]

یک روز قبل از آن در روز جمعه در اتفاقی دیگر 2 خودروی بمب‌گذاری شده پیش از عمل کردن بمب‌ها و مواد منفجره در لندن پیدا شد.[در همین ارتباط]

یکی از 2 نفری که در خودروی در حال سوختن در فرودگاه اسکاتلند بودند اکنون در بیمارستان است و شرایط وخیمی دارد و نفر دوم هم توسط پلیس دستگیر شده است.

تحقیقات از فرد دستگیر شده از روز شنبه آغاز شده است. این 2 نفر یک جیپ چروکی در حال اشتعال را وارد ترمینال اصلی فرودگاه اصلی گلاسکو کردند و آن را به دیواره‌های شیشه‌ای ترمینال کوبیدند که این باعث وقوع انفجار شده است.

این حمله تلفاتی به همراه نداشته اما فرودگاه تقریباً خالی شده و همه پروازها به حالت تعلیق درآمده است. لحظاتی بعد از وقوع این حمله صدها نفر فریادزنان از محل فرودگاه فرار کردند. یک روز پیش از آن هم در مرکز لندن از وقوع یک انفجار بزرگ در اثر فعال شدن مواد منفجره همراه دو خودروی بمب‌گذاری شده جلوگیری شد.

ساعتی بعد از حمله در فرودگاه گلاسکو پلیس انگلیس وضعیت هشدار امنیتی را در کشور به بالاترین سطح رساند که معنای آن این است که احتمال وقوع حمله تروریستی قریب‌الوقوع است. مقامات پلیس انگیس معتقدند که این 2 اتفاق یعنی حادثه فرودگاه گلاسکو و 2 خودرویی که قرار بود در مرکز لندن منفجر شود، کاملاً به هم مرتبط هستند.

رئیس سابق کمیته اطلاعاتی انگلیس که اکنون از مشاوران اطلاعاتی و امنیتی دولت است دیروز به رسانه‌ها گفت، دولت انگلیس دولت جوانی است و تروریست‌ها با استفاده از شرایط کنونی کشور انگلیس قصد حملات بیشتری دارند.

اما شرایط فوق‌العاده تنها به انگلیس محدود نشده و در آمریکا هم از دیروز سازمان‌های نظامی و انتظامی و امنیتی هشدارهای امنیتی خود را افزایش داده‌اند. هفته‌نامه نیوزویک دیروز نوشت، مقامات ضد تروریستی آمریکا و اروپا در هفته‌های اخیر نسبت به احتمال وقوع یک حمله تروریستی در این کشورها حساس شده بودند.

یک مقام ضد تروریستی آلمان در این‌باره به نیوزویک گفت، علائم و نشانه‌هایی که سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی غرب از کارهای اطلاعاتی خود در هفته‌های اخیر به‌دست آورده بودند شبیه به علائمی بوده که پیش از حملات 11 سپتامبر در گزارش‌های اطلاعاتی گفته می‌شد.

این علائم را بیشتر مقامات آمریکایی از نواحی قبیله‌نشین مرزی میان پاکستان و افغانستان گزارش داده‌اند که این همان‌جایی است که اسامه‌ بن‌لادن و رهبری القاعده به احتمال بسیار زیاد مستقر هستند.

شنبه شب، مایکل شرتوف دبیر سازمان امنیت داخلی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای فدرال هشدارها و شرایط امنیتی خود را در سراسر سیستم حمل و نقل کشور بالا برده‌اند.

در این بیانیه آمده است، هیچ اطلاعات مشخص و قابل اعتنایی که نشان دهد حملات در انگلیس تهدیدی برای شرایط امنیت داخلی کشور آمریکا باشد وجود ندارد اما باید به همه آمریکایی‌ها یادآوری کنیم که از پاییز گذشته درجه هشدار و تهدید هوایی به درجه نارنجی رسیده‌ است.

اما با آغاز فصل تابستان برای احتیاط بیشتر تدابیر امنیتی در فرودگاه‌ها بیشتر از قبل رعایت می‌شود. بعضی از این تدابیر محسوس است ولی اکثر آنها به صورت نامحسوس دنبال می‌شود.

یک مقام اداره کل پلیس شهر نیویورک هم در این‌باره به نیوزویک گفت، تدابیر امنیتی در فرودگاه‌های این شهر در هفته‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است. همچنین گشت‌های انتظامی و امنیتی در متروها، مراکز تفریحی مانند سینماها، میدان‌های بزرگ و دیگر مراکز تجمع افزایش یافته است.

در انگلیس هم از روز شنبه تمامی جلسات و مراسم رسمی و غیر رسمی که مرکز تجمع مردم بوده ‌است تحت نظر قرار گرفته و به محاصره خودروهای پلیس درآمده است. اتفاقات سه روز گذشته در انگلیس گوردون  براون نخست وزیر جدید انگلیس را که یک اسکاتلندی است، با چالش بزرگی روبه‌رو کرده است.

مقامات ضد تروریستی آمریکا می‌گویند بر این باورند که عاملان حملات لندن و گلاسکو هسته‌ای از شبه‌نظامیان اسلامی متولد انگلیس هستند که با پاکستان هم ارتباط دارند و مستقیماً از فرماندهی ارشد القاعده دستور می‌گیرند، اما هنوز مدرک و سندی برای اثبات ادعای خود ندارند.

مقامات ضد جاسوسی در آمریکا و انگلیس به همراه اسکاتلندیارد کار تحقیق گسترده‌ و بازجویی از مظنونان احتمالی این حملات را آغاز کرده‌اند. دوربین امنیتی دفتر تلویزیون چین در مرکز لندن تصاویری را ثبت کرده که می‌تواند کمک زیادی به این تحقیق بکند.

کد خبر 25555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز