مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

لیلاخاکسار: دومین جشنواره بین‌المللی «زنان سرزمین من» روز یکشنبه دهم تیر در مرکز آفرینش‌های کانون فرهنگی تربیتی تهران آغاز به کرد.

بنا بر این گزارش در این جشنواره که تا 18 تیر‌  ادامه خواهد داشت   ۲2کشور از جمله اندونزی، مالزی، الجزایر، عربستان، مصر ، لبنان ، سوریه و... و ۲۲ استان کشور شرکت فعال دارند.

بخش‌های مختلف این جشنواره شامل نمایش زنده لباس، غرفه لباس مشاغل، لباس سده‌های مختلف زنان کشور، چاپ پارچه، نشست‌های تخصصی و علمی است.

فرحناز قند فروش، مشاور استاندار تهران در امور بانوان با اشاره به این‌که در جشنواره بین‌المللی زنان سرزمین من 50 غرفه در نظر گرفته شده است، افزود: امسال ضمن ارائه 130 دست لباس و چادر، نمایش زنده لباس نیز فقط برای زنان ارائه می‌شود.

وی گفت: پس از فراخوان، طرح‌ها به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی زنان سرزمین من ارائه شد و پس از داوری از طرح‌های انتخابی خواسته شد تا لباس‌های دوخته شده را ارائه دهند و در این بین به دانشجویانی که طرح ارائه کرده بودند اما توانایی مالی دوخت آن را نداشتند کمک مالی بین 35 تا 40 هزار تومان ارائه شد.

وی با بیان اینکه 22 کشور به ارائه طرح‌های لباس خود در جشنواره بین‌المللی زنان سرزمین من پرداخته‌اند، افزود: در این جشنواره لباس زنان ایرانی از مادها و هخامنشیان تا دوره معاصر در 12 غرفه ارائه می‌شود ضمن این‌که غرفه‌ای نیز به چاپ مکانیکی و دستی نقوش و طرح‌ها روی پارچه اختصاص دارد.

120 دست لباس برای 40 عنوان شغلی

مشاور استاندار تهران در امور بانوان با اشاره به این‌که در فراخوان علمی 8 مقاله برگزیده شده است، گفت: در جشنواره بین‌المللی زنان سرزمین من هر روز از سوی  2 نفر از اساتید اهل فن، مباحث حوزه پوشش و حجاب در فضایی آزاد به بحث گذاشته می‌شود.

وی با بیان این‌که جشنواره لباس مشاغل نیز همزمان با جشنواره بین‌المللی زنان سرزمین من برگزار می‌شود، اظهار کرد: 120 دست لباس در جشنواره لباس مشاغل برای 40 عنوان شغلی در نظر گرفته شده است.قند‌فروش قیمت بلیت نمایشگاه  لباس امسال را هزار تومان عنوان کرد و گفت: ورود آقایان به شوی لباس ممنوع است.

وی همچنین در ارتباط با سخنان برخی نمایندگان در مورد عدم داشتن مجوز برای برپایی جشنواره زنان سرزمین من به همشهری گفت: کلیه مکاتبات در زمینه برگزاری این جشنواره با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته و مشکلی در ارتباط با نداشتن مجوز وجود ندارد.

مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور نیز که در مراسم افتتاحیه این جشنواره حضور داشت، گفت: زنان مظهر عزت ما و تابلوی قابلیت‌ها و غنای فرهنگی ما هستند، به همین خاطر باید ظرفیت‌های خود را ارائه دهند تا جامعه جهانی بی‌خبر نماند.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا با ارائه الگوهای جذاب و سالم و همراه با ارزش‌های خودمان برای پوشش این راه را هموار کنیم. هر چند که این کار حتماً با حساسیت‌هایی روبه‌رو می‌شود، اما اگر قرار باشد اصلاحاتی در جامعه انجام شود، نیازمند جسارت است.

پورمحمدی همچنین گفت:برای تقویت بنیاد خانواده حتی لازم است در بعضی موارد نگاه‌های جراحی‌گونه داشته باشیم.

کامران دانشجو، استاندار تهران نیز در ادامه این مراسم گفت:وقتی ارزش‌ها ضدارزش جلوه داده شود و هنجارها، ناهنجاری  و ابتذال، آزادی جلوه داده شده و پوشش محدودیت نامیده شود و حجاب به عنوان امری شخصی بین فرد و خدا مطرح شده و در جامعه غیر مؤثر خوانده شود، بی‌هویتی در جامعه حاکم و هویت اسلامی و ملی کشورها از آن‌ها گرفته شود،در چنین شرایطی دیگر نیاز به لشگر کشی به آن‌کشورها نخواهد بود چرا که این کشورها خود به خود مسخ یا تسخیر شده‌اند.

او در ادامه گفت:یکی از ابعاد فرهنگی، پوشش و نوع لباس است که در ارتباط با آن باید فعالانه برخورد کرد چرا که تجربه یک قرن گذشته نشان داده که انفعال در این زمینه جواب نمی‌دهد، در حالی که در این زمینه باید از متخصصان علوم دین و کسانی که حدود شرعی را می‌شناسند استفاده کرد.

او همچنین هشدار داد:با برگزاری این جشنواره پس از سال‌ها انفعال، برخوردی فعال صورت گرفته اما باید دقت کنیم که از حدود شرعی خارج نشده و بازیچه کسانی که می‌خواستند جامعه مدنی را به جای جامعه اسلامی جایگزین کنند، نشویم، فرصت‌طلبانی که دغدغه همه چیز را دارند، الا دین و آنهایی که همه چیز را با سنگ جها‌ن‌بینی فرهنگ غرب محک می‌زنند. از طرف دیگر باید مواظب باشیم تا دچار واپس‌گرایی هم نشویم.

کد خبر 25548

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز