شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: آخرین روزهای سال گذشته بهانه خوبی برای علاقه‌مندان به مسابقات دانش‌آموزی روباتیک (نادکاپ) بود که برای تماشای شانزدهمین دوره مسابقات به دانشگاه صنعتی‌شریف مراجعه کنند.

روبات

دانشگاه شریف واقع در خیابان آزادی معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین دانشگاه در غرب تهران است که برای برگزاری این دوره از مسابقات نادکاپ انتخاب شد؛ مسابقاتی که به باور بسیاری از کارشناسان پس از شانزده دوره برگزاری نیازمند بازنگری اساسی و استفاده از تمامی ظرفیت‌های اصلی آن است؛ ظرفیت‌های مهمی به نام «دانش‌آموزان نخبه» که مسابقات نادکاپ بسیاری از آنها را در یک روز و در یک مکان جمع کرده بود.

هر چند که برخلاف سال‌های گذشته این بار از بنرها و تابلوهای اطلاع‌رسانی در مسیر رسیدن به محل مسابقات خبری نبود اما تمامی افرادی که از گیت بازرسی دانشگاه شریف وارد می‌شدند، به‌خوبی روز متفاوت دانشگاه شریف را به نسبت روزهای گذشته‌اش احساس می‌کردند. خیابان‌های دانشگاه شریف مملو از دانش‌آموزانی بود که دست در دست پدران و مادران خود به سمت سالن برگزاری مسابقات در حرکت بودند. بی‌شک مسابقات روباتیک دانش‌آموزی را می‌توان جذاب‌ترین شاخه مسابقات دانش‌آموزی در کشور دانست؛ به‌ویژه زمانی که این مسابقات با استقبال دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها در ایران همراه شود.

پیش به سوی محل برگزاری

در انتهای خیابان اصلی دانشگاه شریف مراجعه‌کنندگان به 2 گروه تقسیم می‌شدند، یک گروه برای بخش هوافضای مسابقات راهی محیط رو باز و گروه دوم برای بخش‌های دیگر راهی سالن بزرگ و سر پوشیده‌ای به نام «سالن‌ورزش» می‌شدند، اینجا همان محل اصلی برگزاری مسابقات بود که شرکت‌کنندگان پس از طی مراحل مقدماتی و ثبت‌نام وارد آن می‌شدند. شرکت‌‌کنندگان شانزدهمین دوره از مسابقات روباتیک دانش‌آموزی (نادکاپ)، دختران و پسرانی بودند که هنوز از دنیای کودکی و شادی‌های دوران مدرسه فاصله نگرفته اما پا در عرصه‌ای گذاشته بودند که می‌توانست آغازی برای موفقیت‌های بزرگ در زندگی‌شان باشد. بی‌شک حال و هوای 2 روز برگزاری مسابقات در دانشگاه شریف با حضور دانش‌آموزان متفاوت‌تر از روزهای معمول یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های صنعتی کشور بود و به‌همین دلیل اگر در روزهای برگزاری مسابقات به جای نام «دانشگاه شریف» از نام «دانشگاه نادکاپ» برای این مکان استفاده می‌کردیم، سخن به گزاف نگفته بودیم.

عقربه‌های ساعت روی عدد 9 بود که سوت آغاز مسابقات در سالن ورزش دانشگاه به صدا در‌‌آمد، این یعنی آغاز 2روز مسابقه جذاب و پرتحرک هزار و 242تیم روباتیک دانش‌آموزی از سراسر کشور؛ دانش‌آموزانی که آمده ‌بودند تا از بین آنها برگزیدگان نهایی برای مسابقات بین‌المللی روباتیک انتخاب شوند. بخش اصلی شامل مسابقه روبات‌ها در 20رشته ازجمله آتش‌نشان، هزار توی شهری (ماز هوشمند نوری)، جاده صاف‌کن (شیء جمع‌کن مغناطیسی)، رالی، خدمتکار، جنگجو، فوتبالیست، نورخور، مین‌یاب، میکروموس مقدماتی و تعقیب خط دانش‌آموزی برگزار شد و در بخش جنبی نیز کارگاه‌های تخصصی آشنایی با علم روباتیک برای خانواده‌ها و فرزندان آنها برگزار شد.

کلاس‌های دانشگاه شریف، تعمیرگاه روبات‌ها

یکی از حاشیه‌های قابل توجه این دوره از مسابقات روباتیک نادکاپ تبدیل شدن کلاس‌های درس دانشگاه شریف به تعمیرگاه روبات‌های دانش‌آموزی بود. در کنار سالن اصلی مسابقات، دانش‌آموزان به همراه مربیان و والدین خود در کلاس‌های دانشگاه سرگرم تعمیر، بازسازی و همچنین سوار کردن قطعات روبات‌های خود و هماهنگ‌سازی‌ آنها با نرم‌افزار‌های رایانه‌های شخصی بودند.

روبات‌هایی برای آینده کشور

هادی اسماعیلی، دبیر اجرایی شانزدهمین دوره مسابقات روباتیک دانش‌آموزی (نادکاپ) با بیان اینکه گرایش شرکت‌‌کنندگان و دانش‌آموزان به برنامه‌نویسی روبات‌ها و کیفیت بخشی به مسابقات ویژگی اصلی این دوره از مسابقات است، به «همشهری» ‌گفت: در این دوره از مسابقات روباتیک بیشتر شرکت‌کنندگان با توجه به هوش و استعداد خود برنامه نرم‌افزاری یک روبات را طراحی کرده‌اند و طرح‌های جدیدی از روبات‌ها با قابلیت‌های گوناگون در این دوره از مسابقات ارائه شده است.

96دانش‌آموز برتر روباتیک باز

اما سرانجام شانزدهمین دوره مسابقات دانش‌آموزی نادکاپ (نوآوری و ابتکارات دانش‌آموزی) شریف با معرفی 96تیم برگزیده به‌کار خود پایان داد. دبیر اجرایی این دوره از مسابقات نادکاپ شریف درباره همه آن چیزی که در 2 روز برگزاری مسابقات گذشت، به همشهری ‌گفت: تعداد هزار و 242تیم رشته از 68شهر کشور در این دوره از مسابقات شرکت کردند. هادی اسماعیلی تعداد دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این مسابقات را 2هزار و 128نفر دختر و پسر از مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان عنوان کرد. به گفته وی، این دانش‌آموزان در 5 رشته روباتیک، هوافضا، نانوشیمی، زیست‌شناسی و نجوم با یکدیگر به رقابت پرداختند.

علی البرزی

کد خبر 254771
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز