یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصص هوش مصنوعی شرکت گوگل پیش‌بینی می‌کند روبات‌ها تا ۱۵سال دیگر پارا فراتر از هوش بشر خواهند گذاشت و توانایی‌های انسانی به دست خواهند آورد.

براساس گزارش گاردین، ری کرزویل، متخصص هوش مصنوعی، کار‌آفرین و آینده‌نگر شرکت گوگل پیش‌بینی کرده‌است که رایانه‌های جهان تا 15 سال دیگر از انسان‌ها نیز هوشمند‌تر شده و قادر به درک آنچه انسان‌ها می‌گویند خواهند بود، از تجربیات انسان‌ها درس خواهند گرفت و لطیفه و داستان تعریف خواهند کرد.

کرزویل که به اعتقاد بسیاری برترین آینده‌نگر هوش مصنوعی در جهان است، یکی از بنیانگذاران ایده یگانگی، حالتی که در آن انسان و ماشین دچار همپوشانی خواهند شد به شمار می‌رود. وی در سال 2012 به استخدام گوگل درآمد تا در زمینه برنامه‌ها و ابداعات آینده این شرکت مطالعه‌کند: موتور جستجوی هوشمندی که انسان را بهتر از خودش می‌شناسد.

کرزویل در مصاحبه‌ای اعلام کرده گوگل در آستانه ایجاد بزرگترین لابراتوار هوش مصنوعی در جهان است. به گفته وی این شرکت در راستای اجرای طرحش چندین شرکت هوش ماشینی و روباتیک را خریداری کرده‌است که جدید‌ترین آنها شرکت روباتیک بوستون دینامیک و شرکت دیپ‌مایند است.

کرزویل به‌خاطر ابداع ابزارهایی که در جهان تکنولوژی تحول بزرگی ایجاد کردند از شهرت زیادی برخوردار است: اسکنر مسطح، اولین برنامه رایانه‌ای که قدرت تشخیص چهره را دارد، و اولین ترکیب‌کننده متن به سخن. وی در سال 1990 پیش‌بینی کرد که رایانه می‌تواند تا سال 1998 قهرمان شطرنج جهان را شکست دهد و مطابق گفته وی،‌رایانه شرکت IBM توانست در سال 1997 گری کاسپاروف قهرمان وقت شطرنج جهان را شکست دهد. وی همچنین سلطه اینترنت را در زمانی که این شبکه بسیار کوچک و محدود به چند دانشگاه بود را پیش‌بینی کرده‌بود.

وی از گذشته اعلام کرده‌بود که هوش ماشینی تا سال 2029 بر هوش انسانی غلبه خواهد کرد، اکنون وی با اطمینان بیشتری بر این موضوع تاکید دارد زیرا معتقد است با وجود سیستم‌های هوشمند و فراگیری مانند سیستم صوتی سیری آی‌فون و سیستم راننده خودکار گوگل؛ دیگر نظریه‌اش غیرعادی به نظر نمی‌آید.

کد خبر 250623
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز