گروه بورس: پس از ۱۳سال انتظار سرانجام امروز نفت خام برای نخستین بار در بورس انرژی عرضه می‌شود، قیمت پایه هر بشکه نفت ۳۰۶هزار تومان است، آخرین خبر‌ها حاکی از آن است که چندین خریدار متقاضی خرید ۳هزار بشکه نفتی هستند که قرار است امروز دربورس انرژی فروخته شود.

نفت

به گزارش همشهری، شرکت ملی نفت ایران که فروش انحصاری نفت ایران را برعهده دارد امروز ساعت 12ظهر 3هزار بشکه نفت خام را در بورس انرژی عرضه می‌کند، زمزمه‌های فروش نفت خام از طریق بورس نفت نخستین بار در سال 1379مطرح شد اما در این مدت فروش نفت خام از طریق بورس به نتیجه نرسیده بود.

خریداران نفت خام پالایشگاه‌های خصوصی کوچک هستند که تا قبل از این برای تأمین خوراک مورد نیازشان مشکلات فراوانی داشتند اما از این پس می‌توانند خوراک‌شان را در یک شرایط تعادلی از طریق بورس انرژی تأمین کنند. در حال حاضر 30پالایشگاه نفت خصوصی در ایران فعال هستند.

کارشناسان معتقدند درصورت تداوم پایدار و اطمینان بخش عرضه نفت خام در بورس انرژی تحول جدیدی در صنعت پالایشگاهی کشور به‌وجود می‌آید. هم‌اکنون به‌دلیل اینکه این پالایشگاه‌ها نسبت به تأمین خوراک مورد نیازشان اطمینان ندارند طرح جدیدی را برای احداث پالایشگاه جدید ارائه نمی‌دهد اما با فروش نفت خام به‌صورت مدت‌دار نگرانی تأمین خوراک برای پالایشگاه خصوصی رفع خواهد شدو این شرکت‌ها می‌توانند اقدام به تاسیس پالایشگاه‌های جدید کنند. به غیراز این موارد کارشناسان عرضه نفت خام در بورس انرژی را یک تحول بزرگ در اقتصاد می‌دانند.

در همین رابطه دیروز مقامات ارشد بورس انرژی از عرضه نفت خام در این بورس خبردادند. از بابک باقری مدیر نظارت بر بازار‌های بورس انرژی خواستیم تا توضیح بیشتری دراین باره بدهد، او گفت: عرضه نفت خام در بورس انرژی با همان روش عرضه میعانات گازی انجام می‌شود، در واقع مبادلات میعانات گازی در سال گذشته تمرینی بود برای عرضه نفت خام در بورس انرژی.

سید علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی قیمت هر بشکه نفت خام را 306هزار تومان اعلام کرد. باقری هم در مورد قیمت‌گذاری این محصول گفت: فرمول قیمت‌گذاری این محصول براساس قیمت‌های جهانی اما به‌صورت ریالی انجام می‌شود.خبر‌نگار همشهری از او پرسید چه کسانی نفت خام را می‌خرند، وی گفت:خریداران پالایشگاه‌های خصوصی کوچک هستند که ازاین نفت به‌عنوان خوراک‌شان استفاده می‌کنند در واقع کسانی می‌توانند نفت عرضه شده را خریداری کنند که حتما تولید مرتبط با این محصول داشته باشند.

باقری جزئیات بیشتر عرضه نفت خام در بورس انرژی را اینگونه تشریح کرد:شرکت ملی نفت 2روش برای فروش نفت درنظر گرفته است؛ روش نقدی و روش اعتباری، به‌عبارت بهتر کسانی که قصد ندارند به‌صورت نقد محصول را خریداری کنند می‌توانند نفت خام را به روش اعتباری بخرند، اما همانند همه روش‌های اعتباری، خرید محصول به این روش هزینه‌های مالی دارد بر این اساس خریداران می‌توانند محصول را به روش نسیه هم خریداری کنند اما کل مبلغ باید یک‌ماه پس از تحویل تسویه شود.او در مورد شرایط خرید نفت گفت:خریداران باید پس از احراز هویت و دریافت کد معاملاتی 10درصد مبلغ خرید را به‌عنوان پیش پرداخت بپردازند و پس از قطعی شدن مبادله باید اسناد و تضامین بانکی را ارائه کنند.

مزیت عرضه نفت در بورس

مدیرعامل بورس انرژی عرضه نفت خام در این بورس را دارای 2 مزیت برای فروش این محصول ارزیابی کرد و گفت: نخستین مزیت آن متنوع‌سازی‌ عرضه این محصول است و این دقیقاً همان نکته‌ای است که مقام معظم رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به آن اشاره و از مسئولان مطالبه کرده‌اند.

سید علی حسینی ادامه داد:عرضه نفت خام به خریداران داخلی فرصتی برای شفاف‌سازی‌ و ایجاد بازار رقابتی را ایجاد می‌کند و خریداران می‌تواند به دور از بوروکراسی‌های مرسوم اداری و حذف چانه زنی‌های سنتی، نفت مورد نیاز خود را خریداری کنند.
حسینی درباره برنامه‌های آتی بورس انرژی در عرضه نفت خام گفت: نخستین برنامه ما توسعه هر چه بیشتر عرضه نفت خام در بورس انرژی است و در گام بعدی عرضه‌های صادراتی نفت خام مدنظر است چون در بورس انرژی ظرفیت‌های این اتفاق بزرگ وجود دارد و برای تحقق این کار فقط حمایت‌های شرکت ملی نفت مورد نیاز است.

او تأکید کرد: مسئله‌ای که هم‌اکنون باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد، حفظ جذابیت قیمت عرضه شده در بورس است. شرکت ملی نفت باید با درنظر گرفتن این نکته که پالایشگاه‌های کوچک به‌عنوان یک صنعت داخلی، ظرفیت‌های مناسب برای اشتغال‌زایی دارند، بهتر است در تعیین قیمت پایه طوری عمل کنند تا که با نگاهی همه جانبه به صنعت قیمت‌ها از طرف خریداران مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 254768
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز