گروه بورس: آمار‌های سال۹۲ حاوی نکات جالبی است؛ این اطلاعات نشان می‌دهد که سهامداران ۱۸۰شرکت در بازار سهام بیش از ۱۰۰درصد سود کرده‌اند.

بورس

به گزارش همشهری، 92، سال تاریخ‌سازی‌ برای بازار سرمایه بود. با وجود نزول زمستانی بورس، عجیب‌ترین رشد‌ها در سال92 اتفاق افتاد. حتی در این سال همه رکورد‌های بورس جابه‌جا شد، شاخص بورس بارها رکوردشکنی کرد و ارزش معاملات هم با رشد بسیار زیادی مواجه شد. سهامداران فقط در بورس تهران نزدیک به 90هزار میلیارد تومان سهام خریده‌اند که این یک عدد بی‌سابقه در تاریخ بازار سرمایه تلقی می‌شود.

در عین حال قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها در بورس تهران با رشد بسیار زیادی مواجه شد که در نوع خود بی‌سابقه است. در سال‌جاری خاطره رشد 650درصدی سهام پالایشگاه نفت تهران در ذهن بسیاری از سهامداران حک شد اما نگاهی به آمار معاملات بورس تهران و فرابورس نشان می‌دهد که رشد‌های بیش از این مقدار هم وجود داشته است.

این اطلاعات بیانگر آن است که در سال‌جاری ارزش سهام بیشتر از 180شرکت بورس و فرابورس بیش از 100درصد رشد کرده است. این به‌معنای آن است که سهامدارانی که در ابتدای سال سهام شرکت‌ها را خریداری کرده بودند سود مناسبی را در سبد دارایی‌شان ذخیره کرده‌اند. در عین حال 70شرکت بورس بین 200 تا 805درصد سود نصیب سهامداران خود کرده‌اند. رتبه بیشترین میزان رشد در سال92 به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان اختصاص یافته است. این شرکت در سال92 درمجموع 805درصد سود نصیب سهامداران خود کرد.

شرکت‌های کاغذ‌سازی‌ کاوه و کاشی پارس نیز در رتبه‌های دوم و سوم بازار سهام جای گرفته‌اند. سهام این دو شرکت نیز در سال92 به‌ترتیب 705 و 653درصد رشد کرده است.شرکت‌های سایپا آذین، کیمیدارو، نصیر ماشین و آذریت نیز در رتبه‌های چهارم تا هفتم قرار گرفته‌اند و به‌طور میانگین 443 تا 556 درصد سود نصیب سهامداران خود کرده‌اند.

مروری بر عملکرد شرکت‌ها در سال92 همچنین نشان می‌دهد، با وجودآنکه برخی سهامداران مدعی‌اند که با زیان هنگفتی مواجه شده‌اند اما از مجموع کل شرکت‌های بورس و فرابورس که بیش از 435شرکت را شامل می‌شود، فقط ارزش سهام 68شرکت کاهش یافته است. در عین حال میزان نزول قیمت سهام این شرکت‌ها نیز بین یک تا 80درصد بوده که تعداد زیادی از این شرکت‌ها در گروه قندوشکر قرار داشته‌اند.

کد خبر 253509
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز