جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

گروه بورس: سازمان بورس و اوراق بهادار که از زمان نزول شاخص‌های بورس قواعد جدیدی را برای معاملات بورس وضع کرده بود، از شنبه ۲۴ اسفند این قواعد را لغو خواهد کرد.

بورس

این کار در ادامه اقدامات اصلاحی سازمان بورس پس از نزول مداوم شاخص و در عین حال پس از آن انجام می‌شود که کارشناسان و تحلیلگران بورس اعلام کردند که قواعد جدید کارایی‌اش را از دست داده است.به گزارش همشهری، پس از نزول شدید شاخص‌های بورس سازمان بورس به‌دلیل حفظ حقوق سهامداران خرد تصمیم گرفت قواعد جدیدی را در بورس اجرا کند تا براساس آن از بروز گره‌های معاملاتی که منجر به تشکیل صف‌های سنگین فروش می‌شود، جلوگیری کند.

بر همین اساس قرار بر آن شد تا سفارش‌های فروش نامحدود فقط از ساعت 12تا 12:30 در سامانه معاملات اجازه ثبت‌شدن داشته باشند و در ساعت معمولی متقاضیان باید برمبنای سقفی که خود بورس تعیین می‌کرد، سفارش‌های فروش خود را در سامانه به ثبت می‌رساندند. این کار به این دلیل انجام شده بود که برخی سهامداران حقوقی بزرگ با ثبت سفارش‌های سنگین فروش در بورس صف‌های سنگینی ایجاد می‌کردند. این طرح در آن زمان منجر به کنترل بازار سهام شد اما به اعتقاد کارشناسان در شرایط کنونی لزومی به استفاده از طرح جدید معاملات در بورس نیست. بر همین اساس سازمان بورس اعلام کرد که قواعد جدید معاملات از امروز ملغی خواهد شد.

حسن قالیباف‌اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در همین باره به همشهری گفت: با توجه به مقطعی بودن این ضوابط و پدیدارشدن نشانه‌هایی از متعادل‌شدن بازار، با هماهنگی سازمان بورس و اوراق بهادار، ضوابط معاملاتی مربوط به سقف فروش که از 26بهمن92 در بازار به اجرا گذاشته شده بود، از امروز (شنبه24اسفند92) لغو شده و همه ضوابط معاملاتی به شرایط قبل از اجرای این مقررات برمی‌گردد.

سرمایه‌گذاران حوصله کنند

مدیرعامل شرکت بورس با بیان اینکه انتظار می‌رود حذف محدودیت فروش به نقدشوندگی بازار کمک کند، از سهامداران خواست حوصله کنند و در خرید و فروش عجله نکنند.دکتر حسن قالیباف اصل با بیان اینکه محدودیت فروش بعد از به تعادل رسیدن بازار و با هماهنگی سازمان بورس برطرف شد، افزود: انتظار می‌رود حذف این محدودیت به نقدشوندگی بازار کمک کند. مدیرعامل بورس درباره وضعیت بورس تا پایان سال گفت: سهامداران باید با مطالعه اقدام به خرید و فروش کرده و بلندمدت فکر کنند و در خرید و فروش سهام عجله نکنند.

جزئیات تصمیم تازه

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس هم با اشاره به مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس درباره لغو ضوابط معاملاتی مربوط به سقف فروش، بروز نشانه‌های تعادل و ثبات در بازار سرمایه و افزایش سطح مشارکت سهامداران بزرگ در بازار را مهم‌ترین عوامل این تصمیم اعلام کرد. محمودرضا خواجه‌نصیری افزود: همانطور که از ابتدا هم اعلام شده بود، این ضوابط، به‌صورت موقت و با هدف کاهش رفتارهای هیجانی در بازار و صیانت از حقوق سهامداران خرد، تصویب شده بود.

اثرات اجرای طرح

او با اشاره به افزایش سطح مشارکت حقوقی‌ها از 30درصد در روز شروع طرح به حدود 70درصد طی روزهای اخیر، گفت: حجم خرید شرکت‌های حقوقی از 500میلیارد ریال در روز 23بهمن (روز قبل از شروع اجری طرح) به 1270میلیارد ریال در روز معاملاتی گذشته افزایش یافت که این موضوع، حاکی از افزایش چشمگیر حضور سهامداران بزرگ و حقوقی در بازار است. مدیر نظارت سازمان بورس همچنین به روند بازگشایی نماد پتروشیمی‌ها در فاصله زمانی اجرای این ضوابط اشاره و اعلام کرد: در طول اجرای طرح، اغلب نمادهای معاملاتی متوقف، به‌ویژه گروه پتروشیمی که با ابهام مربوط به نرخ خوراک مواجه بودند، پس از رفع ابهامات، بازگشایی و وارد چرخه معاملات شدند.

کد خبر 253069
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز