دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

گروه بورس: آمارها نشان می‌دهد دامنه نزول شاخص بورس مانند ویروس به بسیاری از سهام شرکت‌های بورس سرایت کرده است.

بورس

از ابتدای سال تاکنون 220شرکت با نزول ارزش سهامشان روبه‌رو شده‌اند و بازده بورس منفی شده است.به گزارش همشهری، هر قدر سال گذشته سهامداران خوشحال بودند در سال جدید لبخند‌های بورس به نگرانی تبدیل شد. این روز‌ها فضای روانی بازار سهام چندان مساعد نیست به‌ویژه آنکه تا قبل از برگزاری فصل مجامع شرکت‌های بورس در تیرماه رویداد‌های سیاسی و اقتصادی مهمی به وقوع خواهد پیوست.

از یک سو دولت گویا عزمش را جزم کرده که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را در اردیبهشت‌ماه اجرا کند و از سوی دیگر فضای پیش روی مذاکرات ژنو بازار سهام را در حالت انتظار فرو برده است. بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی در پی اجرای هدفمندی یارانه‌ها و سیاست‌هایی که در ارتباط با رکود و تورم درنظر گرفته‌شده تأثیر مستقیمی بر بورس دارد. این در حالی است که برخی کارشناسان می‌گویند بخش پازل نزول شاخص‌های بورس در سال‌جاری ناشی از رویداد‌های سیاسی است چرا که سهامداران چشم‌انتظار تحولات جدید سیاسی و نتایج مذاکرات ژنو هستند که به‌نظر می‌رسد ماراتن نهایی‌اش را طی می‌کند.

تحلیلگران تکنیکال بر این باورند که اگر شاخص بورس به زیر 75هزار واحد کاهش یابد در آن صورت رکود در بازار سهام عمیق‌تر و طولانی‌تر خواهد شد. در چنین شرایطی مروری بر آمار‌های بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون جالب توجه است.

نزول ارزش سهام 220شرکت

آمار‌ها می‌گویند از مجموع 338شرکت که از ابتدای سال‌جاری تاکنون سهامشان در بورس تهران یا فرابورس دادوستد شده، ارزش سهام 220شرکت با نزول مواجه شده است. این نشان می‌دهد که نزول سهام شرکت‌ها در بورس محدود به چند شرکت نیست. نکته مهم‌تر اینکه در جریان این نزول نمی‌توان دسته‌بندی خاصی در مورد صنعت یا سهام خاصی از شرکت‌های بورس درنظر گرفت. اگرچه سهام پالایشگاه‌ها، شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی و همچنین بانک‌ها از ابتدای سال نزولی بوده است اما صنایع دیگر نیز چندان شرایط مساعدی نداشته‌اند.

این اطلاعات نشان می‌دهد که از ابتدای سال‌جاری تاکنون ارزش سهام 220شرکت به‌طورمیانگین از یک درصد تا 26درصد در همین مدت اندک نزول کرده‌است. بیشترین میزان نزول در این مدت مربوط به اعتباری توسعه است که سهامش در فرابورس دادوستد می‌شود. سهامداران این شرکت در مجموع 26درصد زیان کرده‌اند. حفاری شمال، بیمه اتکایی ایران، پارس سوئیچ، سخت آژند، گاز لوله، جام دارو، الیافت مصنوعی و گروه مپنا از دیگر شرکت‌هایی هستند که در این مدت از ارزش سهامشان بیشتر از سایر شرکت‌ها کاسته شده است.

در مجموع ارزش سهام 20شرکت از ابتدای سال تاکنون بین 10تا 26درصد نزول کرده است. از ارزش سهام 25شرکت نیز در این مدت بین 5تا 10درصد کاسته شده است. نکته دیگر اینکه در میان کوران نزول ارزش سهام شرکت‌های بورس، ارزش سهام برخی شرکت‌های کوچک و کم نام و نشان‌تر بازار با رشد زیادی مواجه شده‌است، به‌طور مثال از ابتدای سال ارزش سهام شرکت صنایع غذایی مینو شرق تا 47درصد رشد کرده است یا شرکت‌هایی مانند صنایع و فولاد ارفع، بیمه سرمد و سایپا آذین در این مدت کوتاه به‌ترتیب با 47، 33و 31درصد رشد مواجه شده‌اند. شرکت‌هایی نظیر کی بی‌سی، کمک فنر ایندامین، آذریت، محورسازان، رادیاتور ایران، چرخشگر و خدمات کشاورزی نیز به‌ترتیب بین 22تا 30درصد قیمت سهامشان رشد کرده است.

کد خبر 255068
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز