گروه بورس: اثر مذاکرات ژنو به بازار سرمایه هم رسید. مدیرعامل بورس تهران به لندن سفر کرد و تهیه طرح جامع بین‌المللی‌شدن بورس در تعامل با بازار‌های جهانی در دستور کار قرار گرفت.

بورس

به گزارش همشهری، 3سال پیش وقتی بورس تهران از مؤسسه بین‌المللی تامسون رویترز خواست شاخص بورس تهران را به‌صورت بین‌المللی نمایش دهد، این مؤسسه بین‌المللی که پرقدرت‌ترین شبکه جامع اطلاع‌رسانی مالی با 60هزار کارمند در 100کشور دنیاست و بیشتر شاخص‌های مالی معتبر جهانی در سطح دنیا توسط این مؤسسه اعلام عمومی می‌شود، به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی از این کار امتناع کرد اما پس از گشایش در مذاکرات هسته‌ای و انجام توافق در مذاکرات ژنو این مؤسسه نیز ابراز تمایل کرده است که اطلاعات مالی بازار سرمایه ایران را در ابعاد جهانی منتشر کند. اینها را حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس تهران که برای تبیین چشم‌انداز‌های بازار سرمایه به لندن سفر کرده است، در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال بیان کرد.

در چنین شرایطی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز درآخرین روز هفته گذشته از تشکیل کارگروه‌هایی برای بین‌المللی‌شدن بازار سرمایه خبرداد و گفت: فعالان بازار می‌توانند با این کارگروه‌ها همکاری داشته باشند و در آن مشارکت کنند، در این صورت سازمان می‌تواند از تجربیات اهالی بازار سرمایه برای حرکت در مسیر بین‌المللی شدن استفاده کند.علی صالح‌آبادی با تأکید بر اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار امسال نهایت تلاش خود را برای بین‌المللی شدن انجام می‌دهد، گفت: هم‌اکنون زیرساخت‌های بین‌المللی‌شدن بازار سرمایه فراهم شده و کارگروه‌های مربوطه نیز در سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه از سعید مستشار، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس خواستیم درباره بحث بین‌المللی شدن بازار سرمایه بیشتر توضیح دهد. او در این‌باره گفت: با توجه به تأکید ویژه دولت برای بین‌المللی شدن بازار سرمایه ایران یک طرح مطالعاتی با هدف تهیه طرح جامع آغاز شده است تا سازوکار اجرایی بین‌المللی شدن بورس تهیه و تدوین شود.

او درباره سفر مدیرعامل بورس تهران به لندن برای انجام مذاکره و توسعه تعامل بین‌المللی بورس تهران گفت: بحث بین‌المللی شدن فقط مربوط به بورس تهران نیست و تمام ابعاد بازار سرمایه را در ابعاد کلان دربرمی‌گیرد که البته الزاماتی را هم شامل می‌شود.

او ادامه داد: در طرح جامعی که پس از انجام مطالعات دنبال خواهدشد سازوکار بین‌المللی شدن بازار مالی ایران از روش‌های مختلف ازجمله احداث یک مرکز مالی بین‌المللی یا روش‌های دیگر مورد واکاوی قرار خواهد گرفت.مستشار با بیان اینکه بازار سرمایه ایران جذابیت‌های خاصی برای سرمایه‌گذاران خارجی دارد، تأکید کرد: البته بحث بین‌المللی‌شدن بازار سرمایه ایران الزامات مختلفی دارد مانند همکاری نهاد‌های بین‌المللی فعال یا ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سهام ایران که بتوانند مالکیت مشترکی در سهام شرکت‌های ایرانی داشته باشند.

به گفته وی، سازمان بورس در تلاش است هر چه سریع‌تر در مورد طرح بین‌المللی‌شدن بازار سرمایه به جمع‌بندی برسد و در این زمینه دولت نیز علاقه‌مند است.

برگزاری همایش بین‌المللی بازار سرمایه در نیمه نخست سال

سعید مستشار در عین حال از برگزاری یک همایش بین‌المللی برای ارائه چشم‌انداز‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌های مالی در ایران در سطح مقامات ارشد بورس‌های دنیا خبر داد و گفت: سازمان بورس در تلاش است در نیمه نخست سال یک همایش بین‌المللی در سطح مقامات ارشد بازار‌های سرمایه و اقتصادی دنیا برگزار کند تا از این طریق چشم‌انداز‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران را برای فعالان اقتصادی کشور‌های مختلف ترسیم کند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس توضیح داد: به غیر از مقامات ارشد از فعالان بازار‌های سرمایه کشور‌های مختلف مانند مدیران ارشد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تأمین سرمایه‌ها و یا کارگزاران کشور‌های مختلف برای حضور در این همایش دعوت خواهد شد تا از نزدیک با چشم‌انداز‌های سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه ایران آشنا شوند.از او پرسیدیم که آیا از کشور‌های خاصی برای حضور در این همایش دعوت خواهد شد؟ او توضیح داد: این همایش در ابعاد جهانی و بین‌المللی برگزار می‌شود.

کد خبر 255486
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز