یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

گروه بورس: ۱۷ فروردین به یک روز تاریخی برای اقتصاد و بازار سرمایه تبدیل شد، در این روز نفت خام برای نخستین بار در بورس انرژی عرضه شد.

نفت

5خریدار در رقابت برای خرید بشکه‌های نفتی حاضر شده بودند و در نهایت این بشکه‌ها سهم 3پالایشگاه به‌عنوان متقاضی خرید شد.به گزارش همشهری،بالاخره نفت خام در بورس انرژی عرضه شد. این یک اتفاق تاریخی برای صنعت نفت، اقتصاد و همچنین بازار سرمایه است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این تحول بزرگ ظرف چند سال آثارش را هم در صنعت نفت و هم در بخش واقعی اقتصاد و بازار سرمایه به وضوح نشان دهد. تقریبا نزدیک به 13سال است که گرو ه‌های مختلف کارشناسی، مسئولان صنعت نفت، وزارت اقتصاد و اهالی بازار سرمایه درگیر عرضه نفت در بازار سرمایه هستند و دیروز بالاخره این‌رؤیا محقق شد.

عرضه نفت خام دیروز با حضور رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، شاپور محمدی، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی، عادل نژاد سلیم مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، علی صالح آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی و مرتضی عزیزی مدیرعامل گسترش نفت و گاز پارسیان و جمعی دیگر از فعالان بازار سرمایه در تالار بورس انرژی انجام شد.

به این ترتیب دیروز شرکت ملی نفت 2920بشکه نفت را برای نخستین بار از طریق بورس انرژی عرضه کرد و 5پالایشگاه برای خرید این میزان نفت وارد رقابت شدند و درنهایت 3پالایشگاه موفق به خرید بشکه‌های نفتی شدند. ١٤٦ بشکه از این میزان به قیمت 3میلیون و ٦٣ هزار و ٣١ ریال و مابقی بشکه‌ها با قیمت پایه 3میلیون و ٦٣ هزار و ٢٧ ریال خریداری شد.

دیروز 3متقاضی برای خرید نفت خام با یکدیگر به رقابت پرداختند و یک خریدار تعداد ١٤٦ بشکه نفت خام سبک ایران را 4ریال بیشتر از قیمت پایه به نرخ 3میلیون و ٦٣ هزار و ٣١ ریال خریداری کرد و 2خریدار دیگر مابقی بشکه‌ها را به قیمت پایه خریدند. ارزش کل این معامله 893میلیون‌و520هزار تومان بود. وزارت نفت متعهد شده است که روزانه 5هزار بشکه نفت خام را در بورس انرژی عرضه کند. نفتی که در بورس انرژی عرضه می‌شود مصرف داخلی دارد و خریداران آن پالایشگاه خصوصی کوچک هستند. در حال حاضر 30پالایشگاه خصوصی کوچک در ایران فعال هستند.

وزیر نفت: هیچ رانتی وجود ندارد

هر چند دیروز وزیر نفت برای عرضه نفت خام در تالار بورس انرژی حاضر نشده بود اما به مناسبت این عرضه مهم یک پیام مهم ارسال کردو ضمن اعلام حمایت از عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: عرضه نفت خام در بورس انرژی شفاف و رقابتی خواهد بود. وزیر نفت با اعلام حمایت وزارت نفت از این اقدام گفت: عرضه نفت خام در بورس انرژی حرکتی برای اجرای بندی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که بر ایجاد تنوع در نحوه فروش نفت و دخالت دادن بخش خصوصی تأکید دارد. بیژن زنگنه افزود: عرضه نفت خام در بورس روشی شناخته شده و موفق در دنیاست و ایران در ابتدای این کار قرار دارد. همچنین با توجه به زیر ساخت‌ها و اقدام‌های مثبت انجام شده امید است عرضه نفت خام در بورس انرژی موفق باشد. وزیر نفت تأکید کرد: عرضه نفت خام طبق ضوابط سازمان بورس انجام می‌شود و هیچ‌گونه رانتی وجود نخواهد داشت.

معاون وزیر اقتصاد: روز بزرگی در تاریخ بازار انرژی رقم خورد

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با بیان اینکه با عرضه نفت خام در بورس انرژی روز بزرگی در تاریخ بازار انرژی ایران رقم خورد، گفت: وزارت اقتصاد کاملا از بورس انرژی حمایت می‌کند. شاپور محمدی معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: دیروز روز بزرگی در تاریخ بازار انرژی ایران بود ومعامله نفت در بورس انرژی به اندازه ملی شدن صنعت نفت مهم است. او تأکید کرد: در سال‌های گذشته بحث گواهی اوراق سلف ارزی و سلف موازی استاندارد نفت پیگیری شد که امیدواریم با حمایت وزیر نفت و شرکت ملی نفت عملیاتی شود. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که بورس انرژی بتواند به‌عنوان یک نهاد قیمت‌گذار در منطقه عمل کرده و در حوزه انرژی شاخص باشد.

رئیس سازمان بورس: گامی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم عرضه نفت خام در بورس انرژی را در راستای تحقق سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.علی صالح‌آبادی افزود: در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به صراحت اعلام شده است که باید روش‌های فروش در حوزه نفت و گاز در بازاری شفاف، رقابتی، متنوع و با حضور بخش خصوصی انجام شود که عرضه نفت خام در راستای تحقق این سیاست ابلاغی است.

صالح آبادی با اشاره به اینکه کارهای زیادی برای بلوغ بورس انرژی در کشور باید انجام شود، افزود: امیدواریم با افزایش عرضه نفت خام در بورس انرژی، شرایط برای صادرات مهیا شود. سخنگوی سازمان بورس اضافه کرد: در مراحل بعدی، قراردادهای آتی، اختیار معامله و اوراق بهادار مبتنی بر نفت در بورس انرژی راه‌اندازی خواهند شد تا این بورس بتواند بر قیمت‌های نفت در سطح منطقه اثرگذار شود.

کد خبر 254931
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز