گروه بورس: بورس کالا ظرف ۲ سال گذشته به یک بازوی پر قدرت اقتصادی تبدیل شده است.

بورس کالا

در ادامه برنامه‌های توسعه‌ای این بورس، امسال بازارفرعی بورس کالا که اختصاص دارد به مبادلات اموال غیرمنقول یا همان املاک راه‌اندازی می‌شود؛ در عین حال قرار است بورس کالای ایران نقش محوری را در اجرای هدفمندی یارانه‌ها برعهده بگیرد.

به گزارش همشهری، روند روبه‌رشد بورس کالا ظرف 2 سال آینده تحسین فعالان اقتصادی را برانگیخته است. این بورس از 2 سال پیش به مرجع قیمت‌گذاری قیر در جهان تبدیل شد و ارزش مبادلات محصولات فلزی، پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، کشاورزی و اوراق آتی سکه بیش از میلیارد‌ها دلار بوده است. به‌نظر می‌رسد سال 93فصل تازه‌ای از فعالیت‌های این بورس دراقتصاد ایران به‌ویژه با آغاز هدفمندی یارانه‌ها آغاز شود. مدیرعامل این بورس اظهار امیدواری کرد که امسال کالاهای جدید تری در بورس کالا پذیرفته شوند حجم معاملات این بورس نسبت به گذشته افزایش یابد و در عین حال معاملات بورس املاک یا بازار فرعی که به املاک غیرمنقول اختصاص دارد راه‌اندازی شود.

در تازه‌ترین خبر مدیرعامل اتحادیه مرغ‌های تخم‌گذار از عرضه تخم مرغ در این بورس خبر داده است. در همین رابطه و درباره برنامه‌های سال‌جاری بورس کالا سراغ مدیرعامل بورس کالا رفتیم. از او پرسیدیم بازار فرعی بورس کالا یا بورس املاک چه زمانی راه‌اندازی می‌شود او توضیح داد:در این زمینه مکاتباتی با بانک‌ها، ستاد اجرایی فرمان امام و سازمان خصوصی‌سازی‌ انجام داده‌ایم. برنامه ما این است که بازار فرعی را که اختصاص دارد به نقل و انتقال اموال غیرمنقول در نیمه نخست سال راه‌اندازی کنیم.

پناهیان در اظهارنظر رئیس اتحادیه مرغ‌های تخم‌گذار گفت: تخم مرغ ازجمله کالاهایی است که در بورس کالا پذیرفته شده است بنابر این مشکلی از بابت عرضه تخم مرغ در بورس کالا وجود ندارد و هر زمان که این اتحادیه تصمیمی در این‌باره بگیرد بورس کالا آمادگی دارد تخم مرغ یا هر محصول کشاورزی دیگر را در بورس کالا عرضه کند.

بورس کالا بازوی اجرای هدفمندی یارانه

دولت عزمش را جزم کرده است که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را در اردیبهشت‌ماه اجرا کند. پرسش این است اولا هدفمندی چه اثری بر بورس کالا دارد و دوما این بورس چه کمکی می‌تواند به اجرای هدفمندی یارانه‌ها کند. این پرسش‌ها را از حسین پناهیان پرسیدیم او پاسخ داد:بورس کالا می‌تواند بازوی توانمندی برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها باشد. این بورس محلی است برای کشف قیمت کالا و محصولات در یک شرایط عادلانه، شفاف و کارا؛ بر این اساس موضوع هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها که تکیه اصلی‌اش بر قیمت است از طریق مکانیسم‌های بورس کالا به دقیق‌ترین شکل ممکن قابل اجراست.

او درباره پرسش دوم هم گفت: اجرای هدفمندی برای بورس کالا یک تعامل دوطرفه و یک کنش و واکنش است. در واقع همانطور که بورس کالا می‌تواند ابزار قدرتمندی برای اجرای درست‌تر و دقیق‌تر هدفمندی باشد اجرای سیاست‌های مربوط به آزاد‌سازی‌ قیمت‌ها نیز می‌تواند به رونق مبادلات بورس کالا کمک کند.

گذر از محدودیت قیمت

در طول 2 سال گذشته برای قیمت برخی محصولات در بورس کالا محدوده قیمت درنظر گرفته شد. در همین رابطه کارشناسان بازار که از منتقدان اجرای چنین رویه‌ای بودند استدلال می‌کردند که اعمال محدودیت قیمت در بورس کالا، نظریه بازار کارا را که بر مبنای عرضه و تقاضا و اجرای شرایط عادلانه برای تعیین قیمت محصولات انجام می‌شود زیر سؤال می‌برد و باعث می شود بورس کالا از اهداف اصلی فاصله بگیرد.

حسین پناهیان به این انتقاد‌ها نیز پاسخ دادو گفت:بورس کالا محل کشف قیمت است در عین حال ما در سال گذشته تلاش کردیم بخش زیادی از دامنه نوسان قیمت محصولات که درنظر گرفته شده بود را اصلاح کنیم و تا حدود زیادی در مورد بسیاری از محصولات این کار انجام شد. او ادامه داد:هر رویه‌ای که دربورس کالا اتفاق افتاده است در چارچوب قوانین و مقررات بوده و اینطور نبوده که قانون یا مقرراتی زیر پا گذاشته شود.

در عین حال بورس کالا تلاش کرده تا به وظیفه‌اش که کشف قیمت است عمل کند. در پایان از پناهیان درباره پذیرش محصولات جدید در بورس کالا پرسیدیم او گفت: تقریبا تمام محصولات در بورس کالا پذیرفته شده است وکالایی برای پذیرش در بورس باقی نمانده است. از این منظر امیدواریم با برنامه‌هایی که در دست انجام است در سال 93محصولات جدید تری در بورس کالا پذیرفته شود و ارزش معاملات بورس کالا نیز نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

کد خبر 255212
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز