گروه بورس: مدیرعامل بورس کالا برنامه‌هایی را ارائه کرد که نشان می‌دهد افزایش توان تالار صادراتی در دستور کار قرار گرفته است.

بورس کالا

به گفته حسین پناهیان، 50مشتری خارجی از 23کشور جهان در رینگ صادراتی بورس کالا فعال هستند.به گزارش همشهری، استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا برای کاهش رکود اقتصادی از آن دست موضوعاتی بود که هرچه در دولت قبل درباره آن صحبت شد، کمتر به آن توجه شد اما بروز رکود اقتصادی در کنار تورم، دولت یازدهم را به این فکر انداخت که از ظرفیت‌های بورس کالا برای جذب سرمایه خارجی و افزایش توان رقابت پذیری در اقتصاد استفاده بهینه تری کند.

در چنین شرایطی حسین پناهیان تازه‌ترین برنامه‌های بورس کالا را در این زمینه تشریح کرد. او که در جزیره کیش و در محل استقرار رینگ صادراتی بورس کالا سخن می‌گفت از دیدارهایش با مسئولان ارشد دولت خبری داد و اعلام کرد: دولت تمایل زیادی برای حذف موانع و مشکلات بورس کالا دارد. او گفت: درنشست مشترکی که با معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم، آقای جهانگیری که خود از متولیان شکل‌گیری بورس کالا بوده‌اند حمایت‌های فراوان و بی‌دریغشان را از بورس کالا اعلام کردند. حتی در کمیسیون اقتصادی دولت برنامه‌ای تدارک دیده شد تا موانع توسعه بورس کالا برداشته شود.

او گفت: بورس کالا در سال‌جاری نزدیک به 19هزار میلیارد تومان از منابع مالی مورد نیاز بخش فولاد، نفت و پتروشیمی را تأمین کرده که این میزان نسبت به سال گذشته 15درصد رشد داشته است.

توسعه رینگ صادراتی

سخنان مدیرعامل بورس کالا در این نشست خبری حاوی نکات مهم دیگری هم بود. او سپس به برنامه‌های بورس کالا برای بین‌المللی شدن و توسعه تالار صادراتی اشاره کرد و گفت: اولویت استراتژیک بورس کالا تبدیل شدن به مرجع قیمت‌گذاری برای کالاهایی است که مزیت نسبی در کشور دارند. اشاره حسین پناهیان به قیر بود که ظرف 2 سال گذشته تعیین قیمت آن در ایران به یک مرجع بین‌المللی تبدیل شده است. او در ادامه تأکید کرد:در حال حاضرقیمت تعیین شده سنگ آهن و قیر در بورس کالای ایران مرجع و رفرنس بین‌المللی برای نشریات معتبر بین‌المللی مانند متال بولتن و چند نشریه دیگر است.

پناهیان به آمارهای تالار صادراتی اشاره کرد و گفت:درسال گذشته 3.7 میلیون تن کالا در تالار صادراتی بورس کالا مورد مبادله قرار گرفت که این میزان در سال‌جاری با 35درصد رشد به 5میلیون تن رسید. در مجموع ارزش معاملات تالار صادراتی بورس کالا از 2هزارو 700میلیارد تومان به 4هزارو 300میلیارد تومان رسید. به گفته او ارزش معاملات رینگ صادراتی در سال‌جاری 59 درصد رشد داشته است.

بورس کالا کاغذی می‌شود

معاملات کالا بر مبنای اوراق بهادار ازجمله ابزار‌هایی است که در3دهه گذشته مورد توجه بورس‌های دنیا قرار گرفته است.حسین پناهیان در این‌باره اعلام کرد: برنامه‌های زیادی برای توسعه این نوع معاملات نظیر معاملات اوراق آتی دارد و ادامه داد: در تلاشیم در پایان برنامه استراتژیک بورس کالا بیشتر به سمت معاملات دارایی‌هایی برویم که مبتنی بر اوراق بهادار است، توسعه چنین ابزار‌هایی مهم‌ترین اولویت بورس کالاست؛ به‌طوری که در تلاشم به‌زودی نسبت معاملات مبتنی بر اوراق بهادار را نسبت به مبادلات فیزیکی 4به یک درصد برسانیم به‌معنای اینکه بخش زیادی از معاملات برمبنای اوراق بهادار انجام شود. مثلا حجم قرارداد‌های آتی بورس کالا 4برابر معاملات فیزیکی شود. به گفته او استفاده از ابزار اختیار معامله یا آپشن ازجمله برنامه‌های آینده بورس کالاست. با این روش بورس کالا از ساختار سنتی‌اش فاصله خواهد گرفت.

معاملات الکترونیک

مدیرعامل بورس کالا از ارائه طرحی خبر داد که براساس آن معاملات بورس کالا به روش الکترونیک در همه جای دنیا امکان پذیر خواهد شد. او توضیح داد: بورس کالا در حال الکترونیک شدن است بر همین اساس در آینده دیگر شاهد حضور فیزیکی سرمایه‌گذاران نخواهیم بود. او افزود:از ابتدای سال آیند شاهد بهره‌برداری از معاملات آنلاین بورس کالا خواهیم بود. برنامه ما همچنین این است انجین معاملات آتی بورس کالا را راه‌اندازی کنیم تا به این وسیله، دسترسی سرمایه‌گذاران از گوشه و کنار جهان فراهم شود.

کد خبر 252238
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز