شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹
۰ نفر

یک خبر خوب. از زمان آغاز مبادلات نفت در بورس انرژی تاکنون ۱۲ هزار بشکه نفت‌خام در بورس انرژی فروخته شده است.

بورس نفت

به گزارش همشهری، چه‌کسی باور می‌کند بالاخره پس از 13سال طلسم عرضه نفت در بورس شکسته شد. کسی چه می‌داند شاید رؤیای مبادلات بین‌المللی نفت هم به‌زودی در این بورس مهیا شود. مدیرعامل بورس انرژی از عرضه نفت‌خام فروشندگان خارجی هم در این بورس استقبال می‌کند اما به‌نظر می‌رسد تا رسیدن به این هدف راه زیادی باقی مانده است.

ضمن اینکه برای فروش محصولات خارجی شرکت ملی نفت باید نظر بدهد. اکنون کشور امارات چند سالی است که بورس نفت‌اش را راه‌اندازی کرده است. و این بورس رفته‌رفته در حال تبدیل‌شدن به یک بورس بین‌المللی با عرضه محصولات خارجی است. ایده راه‌اندازی بورس انرژی ایران خیلی قبل‌تر از طرح ایده بورس نفت دوبی مطرح شده بود اما عرضه بشکه‌های نفتی در ایران برخلاف امارات میان اختلاف نظر‌های سیاسی گیر کرد تا آنکه بیژن نامدار زنگنه آمد و قفل عرضه نفت را پس از 13سال شکست.

این روز‌ها 4روز در هفته بشکه‌های نفتی در بورس انرژی عرضه می‌شود. تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد عرضه نفت خام در بورس انرژی که از 17فروردین امسال آغاز شد در مجموع به 12هزار بشکه رسیده است.سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی در گفت‌وگو با همشهری در این‌باره گفت: از زمان آغاز مبادلات بورس انرژی در فروردین‌ماه تاکنون 12هزار بشکه نفت خام به ارزش 3میلیاردو 700میلیون تومان در بورس انرژی فروخته شده است.از او پرسیدیم آیا قرار نیست کشور‌های دیگر هم در بورس انرژی نفت عرضه کنند او توضیح داد: بورس انرژی به‌دلیل ماهیت‌اش مشکلی با عرضه محصولات خارجی ندارد اما عرضه محصولات نفتی و فرآورده‌های آن در بازار داخلی باید با تأیید شرکت ملی نفت انجام شود.

دلیل رشد قیمت نفت خام

از زمان عرضه نفت‌خام در بورس انرژی تاکنون قیمت این محصول با رشد مواجه شده است به‌طوری که این قیمت از 306هزار تومان به 335هزار تومان و گاه به 340هزار تومان هم رسیده است. در تازه‌ترین اطلاعیه شرکت ملی نفت حداقل قیمت پایه هر بشکه نفت خام 318هزار تومان و حداکثر آن 352هزار تومان تعیین شده است. از حسینی پرسیدیم دلیل افزایش قیمت نفت خام در بورس انرژی چیست، او توضیح داد: علت این موضوع افزایش قیمت دلار است.

از مدیرعامل بورس انرژی همچنین پرسیدیم زمینه معاملات کاغذی نفت‌خام از چه زمانی مهیا می‌شود، او گفت: در گام نخست در تلاشیم انجام معاملات میعانات گازی به روش کاغذی انجام شود پس از آن این معاملات در بورس انرژی توسعه پیدا می‌کند.

کد خبر 259025
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز