ارزش کل معاملات آتی سکه در بورس کالا در ۴ ماهه سال‌جاری از مرز ۲ میلیارد دلار عبور کرد.

بورس

اين در حالي است كه از 2‌ ماه پيش تاكنون كه معاملات زيره سبز در تالار ابزار مشتقه آغاز شده است تاكنون 60ميليارد تومان از اين محصول خريداري شده است.

به گزارش همشهري، معاملات بورس كالا در همه بازار‌ها در حال رشد است، در اين ميان معاملات ابزارمشتقه بورس كالا از 2‌ماه پيش تاكنون حال و هواي سبزتري هم گرفته است اما همچنان معاملات آتي سكه بخش زيادي از معاملات را به‌خود اختصاص داده است.

قرارداد آتي، قراردادي است كه فروشنده براساس آن متعهد مي‌شود در سررسيد معين، مقدار معيني از كالاي مشخص را به قيمتي كه در حال حاضر تعيين مي‌كنند بفروشد و درمقابل طرف ديگرقرارداد متعهد مي‌شود آن كالا را با آن مشخصات در سر رسيد مشخص خريداري كند. انجام قراداد‌هاي آتي در بازار‌هاي مالي از سال‌ها پيش رواج داشته و در ايران نيز نخستين معاملات قرارداد آتي سكه تمام بهار آزادي از 5 آذر1387 در شركت بورس كالاي ايران با انجام 2قرارداد آغاز شد.

معاملات آتي مي‌تواند كمك زيادي به فروش محصولات به‌ويژه در بخش كشاورزي كند و نوعي تضمين فروش محصول هم محسوب مي‌شود. گفته مي‌شود معاملات زيره سبز كه از گذشته به‌صورت سنتي در مشهد انجام مي‌شد اكنون با ساختار و ساز و كار بورس، سبك و سياق مدرن‌تري خواهد گرفت و معاملات اين محصول ساماندهي مي‌شود. محصولات زيادي اين قابليت را دارند كه در قالب معاملات آتي مبادله شودند.

مبادله 6727 ميليارد تومان سكه

مروري بر آمار معاملات ابزار مشتقه بورس كالا در 4ماهه نخست سال نشان مي‌دهداز ابتداي سال تاكنون در مجموع 6هزارو787ميليارد تومان محصول در قالب قرارداد‌هاي آتي مبادله شده كه از اين تعداد 60ميليارد تومان آن به معاملات زيره سبز اختصاص داشته و 6هزارو727ميليارد تومان معادل 2ميلياردو130ميليون دلار(با احتساب هر دلار 3145تومان) به معاملات آتي سكه اختصاص داشته است.

بيشترين ميزان معاملات انجام‌شده مربوط به ارديبهشت‌ماه بوده كه طي آن سرمايه‌گذاران درمجموع 2هزارو 269ميليارد تومان سكه در قالب قرارداد‌هاي آتي مبادله كرده بودند. در عين حال با افزايش قيمت هر اونس طلا در بازار‌هاي جهاني تا سقف 1305دلار انتظار مي‌رود قيمت قرارداد‌هاي آتي سكه نيز در بورس كالا در روز‌هاي آينده تحت‌تأثير قرار بگيرد.

کد خبر 267119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha