از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۲۲ هزار میلیارد تومان محصول در بورس کالا مبادله شده که بیشترین میزان آن مربوط به معاملات تالار نفت و پتروشیمی بوده است.

بورس کالا

به گزارش همشهري، ظرفيت‌هاي بورس كالاي ايران كه در 3حوزه محصولات معدني و فلزي، نفت و پتروشيمي و كشاورزي فعاليت مي‌كند روزبه‌روز در حال افزايش است. به تازگي دولت به پتانسيل‌هاي اين بورس براي اجراي سياست آزاد‌سازي‌ اقتصادي پي برده است، بر همين اساس اخيرا اصلاحات جديد در قيمت‌گذاري محصولات پتروشيمي از طريق بورس كالا كليد خورد. در عين حال به تازگي اقدامات جديدي براي عرضه گسترده سيمان با هدف آزاد‌سازي‌ اين محصول از طريق بورس كالا آغاز شده و نشست مشتركي نيز به همين منظور هفته گذشته ميان فعالان صنعت سيمان و بورس كالا برگزار شد.

با وجود تمام اين خبر‌ها به‌نظر مي‌رسد دولت و فعالان اقتصادي هنوز به همه ظرفيت‌هاي خالي موجود در بورس كالا كه مي‌تواند نقش پررنگي در خروج اقتصاد از ركود داشته باشد به‌ويژه در بخش كشاورزي پي نبرده‌اند، چرا كه آمار و اطلاعات موجود از ابتداي سال تاكنون نشان مي‌دهد كه چراغ رينگ كشاورزي بورس كالا هنوز روشن نشده و معاملات محصولات كشاورزي به‌دليل اجراي سياست‌هاي دولتي هنوز چندان رونق ندارد. از سوي ديگر هنوز پاي محصولات خارجي به اين بورس باز نشده است كه شايد با گسترش مناسبات بين‌المللي شرايط عرضه محصولات خارجي در اين بورس هم فراهم شود.

معاملات بورس كالا از ابتداي سال تاكنون

آمار معاملات بورس كالاي ايران از ابتداي سال نشان مي‌دهد تاكنون21هزارو434 ميليارد تومان محصول در بورس كالا دادوستد شده كه از اين ميزان 7هزارو596 ميليارد تومان مربوط به معاملات محصولات پتروشيمي بوده است.در رينگ فلزي هم از ابتداي سال تاكنون 6هزارو884 ميليارد تومان محصولات فلزي و معدني مورد مبادله قرار گرفته است. در عين حال امسال هم بخش زيادي از معاملات بورس كالا همچون 2سال گذشته به معاملات قرارداد‌هاي آتي اختصاص داشته است.

در حال حاضر 2محصول زيره سبز و سكه طلا در بخش معاملات آتي بورس كالا دادوستد مي‌شود كه بيشتر آن به معاملات آتي سكه طلا اختصاص دارد. براين اساس از مجموع كل معاملات بورس كالا 6هزارو928 ميليارد تومان به معاملات آتي اختصاص داشته است. نكته حائز اهميت رقم ناچيز معاملات رينگ كشاورزي است كه در اين مدت فقط 25ميليارد تومان در اين رينگ دادوستد شده است.

کد خبر 268252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha