جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

گروه بورس: سال رؤیایی بورس به پایان رسید، شاید چنین سالی تا یک دهه دیگر نیز تجربه نشود اما بازار سهام در این سال پوست انداخت و وارد دوره تازه‌تری شد، نزول بهاری بورس در نوروز امسال سندی بر پایان روز‌های رؤیایی سال ۹۲ است.

بورس

به گزارش همشهری، همان قدر که سال92 سال متفاوتی برای بازار سرمایه ایران بود، نوروز امسال با سال‌های دیگر فرق داشت، امسال رغبت چندانی برای مبادلات سهام وجود نداشت هر سال از زمانی که زنگ سال جدید زده می‌شد تا پایان تعطیلات نوروز مبادلات بورس با رشد زیادی مواجه می‌شد اما امسال برخلاف سال‌های گذشته مبادلات بازار سهام چندان پر رونق نبود. اگرچه امسال هم سهامداران در مبادلات بازار سهام شرکت کردند اما نزول شاخص در این روز‌ها حکایت از آن دارد که اوضاع چندان هم مناسب نبوده است.

نزول نوروزی بورس در حالی اتفاق افتاد که روز‌های اعجاب‌آوری در سال92 رقم خورد. رکورد تمام نماگر‌های بازار سهام به قوی‌ترین شکل ممکن شکسته شد و بازار سهام با جهش‌های خیره‌کننده‌ای مواجه شد. سال 1391نیز بورس تهران با رشد زیادی مواجه شده بود اما این رشد‌های خیره‌کننده سال 91که بسیاری از سرمایه‌گذاران را به اشتیاق آورده بود در مقابل رشد‌های انفجاری بورس در سال 92محلی از اعراب ندارد.

با استناد به چنین رویه‌ای برخی کارشناسان معتقدند بورس از سال 92فصل تازه‌ای از فعالیتش را آغاز کرد و با عبور از مرحله‌گذار وارد دور تازه‌ای از فعالیتش شده است اما در عین حال پیش‌بینی می‌شود چنین صعودی دست‌کم تا یک دهه دیگر در اقتصاد ایران تکرار نشود. البته همه این معادلات با فرض ثابت ماندن سیاستگذاری‌های اقتصاد ایران است. اما به‌نظرمی رسد با تغییر روش‌ها و رویه‌های اقتصادی بازار سهام پازل‌های بازار سهام نیز دستخوش تغییر شود.

آنچه در سال 92گذشت

یکی از شگفت آور‌ترین آمار‌های بورس در سال 92میزان مشارکت مردم در بورس است. در سال 1391میزان مشارکت مردم به شکل محسوسی در بورس افزایش یافت و به یک میلیون و680هزار نفر رسید اما این آمار در سال92به شکل خیره کننده‌ای افزایش یافت و با 244درصد رشد به 5میلیون و 778هزار نفر رسید. این اطلاعات نشان‌دهنده آن است که در فقدان بازار‌های رقیب نظیر طلا، ارز و مسکن بورس تهران یکه تازی کرده و بخش زیادی از سرمایه‌گذاران را به سمت خود جذب کرده است. هجوم مردم به بورس در سال 92کارشناسان را شگفت زده کرد.

آمار‌های دیگر بورس مربوط به ارزش و حجم معاملات و همچنین شاخص‌های اصلی بورس است. رکورد همه این نماگر‌های بورس نیز در سال گذشته شکسته شد. سهامداران بورس تهران در سال گذشته190میلیارد برگ سهم به ارزش 96هزارو 437میلیارد تومان دادوستد کردند. این به‌معنای آن است که سهامداران در سال گذشته معادل 132میلیاردو 145میلیون دلار سهام دادوستد کرده‌اند.

با وجود آنکه ارزش و جحم معاملات بورس در سال 91در نوع خود رکورد جدیدی در بازار سهام محسوب می‌شد اما معاملات بورس در سال 92این رکورد را در هم شکست. در سال 91در مجموع 80میلیارد سهم به ارزش 25هزارو 700میلیارد تومان در بورس دادوستد شده بود. مقایسه این دو رقم نشان‌دهنده آن است که ارزش معاملات بورس در سال گذشته 275درصد و حجم معاملات 137درصد رشد داشته است.همچنین میزان دفعات معاملات بورس در سال 92با 226درصد رشد به 17میلیون معامله رسید. در سال 91تعداد معاملات بورس به 5میلیون معامله رسیده بود.

نکته جالب توجه دیگر در سال 92رشد ارزش معاملات خرد و بلوک بود. از مجموع کل معاملات انجام شده در سال 92معادل 70هزار میلیارد تومان آن به معاملات خرد وبلوک اختصاص داشت، این معاملات نسبت به سال 91، 215درصد رشد داشت.
شاخص کل بورس تهران هم در سال 92با 40هزارو 976واحد افزایش معادل 107درصد رشدکرد این به‌معنای آن است که سهامداران بورس تهران در سال 92به‌طور میانگین توانسته‌اند 107درصد بازده از محل سرمایه‌گذاری در بورس به‌دست بیاورند.

کد خبر 254606
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز