پنجشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: حضرت فاطمه زهرا (س) بی تردید در میان بانوان عالم محبوب ترین چهره دینی، علمی و اخلاقی است که سخنان و فرمایشات ایشان اسوه و الگویی کامل برای تمامی زنان خواهان فضیلت و عفت است.

این بانوی بزرگوار شاید اگر تنها ویژگی اش مادر امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، ام کلثوم و حضرت زینب کبری (س) بود نیز باز هم بزرگ بانوی دو عالم بود چرا که سیره و روش ایشان در زندگی خانوادگی و تربیت فرزندان نمونه و بی همتاست.

در این مطلب به برخی از سخنان گوهربار و ارزشمند حضرت صدیقه کبری (س) اشاره می‌کنیم تا شاید بتوانیم تاملی هر چند اندک در سیره و شخصیت آن حضرت داشته و برای زندگی سعادتمندانه خود بهره‌ای برداریم.

  •  موقعیت اهل بیت در نزد خدا

خدایی را حمد و سپاس گویید که به خاطر عظمت و نورش هر که در آسمانها و زمین است به سوی او وسیله می جوید و ما وسیله او در میان مخلوقاتش و خاصان درگاه و جایگاه قدس او و حجت غیبی و وارث پیامبرانش هستیم.

  •  بهترین زنان کیستند؟

آن حضرت در وصف این که بهترین چیز برای زنان چیست، فرموده اند: اینکه زنان، مردان را نبینند، و مردان هم زنان را نبینند.

  •  نتیجه عبادت خالص

هر که عبادت خالصش را به سوی خدا بالا فرستد، خداوند متعال برترین بهره و سودش را به سوی او پایین فرستد.

  •  فاطمه در مقام شکوه از دو خلیفه

حضرت زهرا (س) خطاب به خلیفه اول و دوم فرمود: آیا اگر حدیث را از پیامبر خدا (ص) نقل کنم به آن عمل خواهید کرد؟ گفتند: آری. فرمودند: شما را به خدا آیا نشنیده‌اید که پیامبر (ص) فرموده اند: خشنودی فاطمه خوشنودی من و خشم فاطمه خشم من است، هر که دخترم فاطمه را دوست بدارد مرا دوست داشته و هر که فاطمه را خشنود سازد مرا خشنود ساخته و هر که فاطمه را خشمگین کند مرا خشمگین کرده است؟ گفتند: آری، چنین حدیثی را از پیامبر خدا (ص) شنیده ایم. فرمود: من هم خدا و فرشتگان را گواه می گیرم که شما دو نفر مرا خشمگین کردید و خشنودم نساختید و چون پیامبر (ص) را ملاقات کنم حتما از شما به او شکایت خواهم کرد.

  •  بدترین امت

بدترین امت من کسانی هستند که از انواع نعمت ها تغذیه می کنند و خوراکی‌های رنگارنگ می خورند، و لباس های گوناگون می پوشند، و هرچه بخواهند می‌گویند.

  •  نتیجه صلوات بر زهرا (س)

رسول خدا (ص) به من گفت: ای فاطمه هر که بر تو صلوات فرستد، خداوند او را بیامرزد و به من، در هر جای بهشت باشم ملحق گرداند.

  •  حجاب فاطمه

پیامبر اکرم (ص) همراه بـا مرد نابینایی به خانه فاطمه (س) آمد، بلافاصله فاطمه (س) خود را کاملا پوشاند. رسول خدا (ص) فرمود: چرا خود را پوشاندی با این که او تو را نمی بیند؟ فاطمه (س) فرمود: ای پیامبر خدا اگر او مرا نمی بیند، من که او را می بینم و او بوی مرا حس می کند پیامبر اکرم فرمود: گواهی می دهم که تو پاره دل منی.

  •  دستور العملی جامع

در وقتی که بستر خواب را گسترده بودم، رسول خدا (ص) بر من وارد شد، فرمود: ای فاطمه نخواب مگر آن که چهار کار را انجام دهی: قرآن را ختم کنی، و پیامبران را شفیعت گردانی، و مومنین را از خود راضی کنی، و حج و عمره‌ای را به جا آوری. این را فرمود و شروع به خواندن نماز کرد، صبر کردم تا نمازش تمام شد، گفتم: یا رسول الله به چهار چیز مرا امر فرمودی در حالی که بر آنها قادر نیستم آن حضرت تبسمی کرد و فرمود:

چون قل هو الله را سه بار بخوانی مثل این است که قرآن را ختم کرده ای و چون بر من و پیامبران پیش از من صلوات فرستی، شفاعت کنندگان تو در روز قیامت خواهیم بود، و چون برای مومنین استغفار کنی، آنان همه از تو راضی خواهند شد، و چون بگویی: سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر حج و عمره ای را انجام داده ای.

  •  ثواب انگشتر عقیق

حضرت فاطمه (س) فرمودند: کسی که انگشتر عقیق به دست کند همیشه خیر می بیند.

  •  داناترین و نخستین مسلمان

رسول خدا (ص) به من فرمودند: شوهر تو در دانش داناترین مردم و نخستین مرد مسلمان و در بردباری برترین مردم است.

  •  زیان بخل

پیامبر اکرم (ص) به من (حضرت زهرا) فرمود: از بخل ورزیدن بپرهیز، زیرا که بخل آفتی است که در شخص بزرگوار نیست. از بخل بپرهیز زیرا که آن درختی است در آتش دوزخ که شاخه هایش در دنیاست و هر که به شاخه ای از شاخه هایـش درآویزد داخل جهنمش گرداند.

  •  نتیجه سخاوت

پیامبر اکرم (ص) به من گفت: بر تو باد سخاوت ورزیدن، زیرا که سخاوت درختی از درختان بهشت است که شاخه هایش به زمین آویخته است، هر که شاخه ای از آن را بگیرد او را به سوی بهشت می کشاند.

  •  نتیجه سلام و تحیت بر رسول خدا و دخترش زهرا (س)

پدرم در زمان حیاتش به من فرمود: هر که بر من و تو تا سه روز تحیت و سلام بفرستد، بهشت بر او واجب شود.

  •  پیامبر در جمع اهل بیت

بر رسول خدا (ص) وارد شدم، جامه ای را گستراند و فرمود: بنشین. در این وقت حسن (ع) آمد، فرمود: نزد مادرت بنشین، بعدا حسین (ع) آمد. فرمود: با اینها بنشین. پس علی (ع) آمد . فرمود: تو نیز با اینان بنشین، آن گاه اطراف جامه را گرفت و روی ما انداخت. فرمود: خدایا اینها از من اند و من از اینهایم، خدایا از اینان راضی باش همان طور که من از اینها راضی ام .

  •  کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ بهترین مصلحت او را به سویش فرو خواهد فرستاد.
  •  پاداش خوشرویی در برابر مومن بهشت است و خوشرویی با دشمن ستیزه جو، انسان را از عذاب آتش باز میدارد.
  •  ما اهل بیت رسول خدا، وسیله ارتباط خدا با مخلوقات و برگزیدگان خداییم، ما جایگاه پاک خدا و دلیل های روشن او و وارثان پیامبران الهی هستیم.
  •  خداوند اطاعت و پیروی از ما اهل بیت علیهم السلام را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی، و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقه ها قرار داده است.
  •  پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم و علی علیه السلام دو پدر امت اسلام هستند که اگر مردم از آنان پیروی کنند، کجی ها و انحرافاتشان را اصلاح کرده و آنها را از عذاب جاویدان نجات می دهند، و اگر همراه و یاورشان باشند نعمت های همیشگی خداوندی را ارزانیشان می دارند.
  •  از حضرت فاطمه علیها السلام روایت شده که رسول خدا فرمودند: امام همچون کعبه است که باید به سویش روند، نه آنکه (منتظر باشند تا) او به سوی آنها بیاید.
  •  کسی که پس از خوردن غذا، با دستی آلوده و چرب بخوابد، هیچ کس جز خودش را سرزنش نکند.
  • * حضرت فاطمه زهرا علیها السلام فرمود: وقتی آیه 63 سوره نور نازل شد که: ای مسلمانان، رسول خدا را آن گونه که همدیگر را می خوانید، صدا نکنید، ترسیدم که رسول خدا را با لفظ ای پدر، بخوانم، من هم مانند دیگران پدر را با نام ،یا رسول الله، صدا زدم. دو سه بار که پدر را با این نام خواندم، رو به من کرده فرمودند:

ای فاطمه! این آیه درباره تو و خانواده تو و نسل تو نازل نشده است. فاطمه جان! تو از منی و من از تو، همانا این آیه برای ادب کردن آدم های خشن و درشت خوهای قریش، انسان های خودخواه و متکبر، نازل شده است. دخترم تو با جمله، پدرجان، خطاب کن که مایه حیات من است و خداوند را خوشنود می کند.

کد خبر 254503
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز