دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقام‌های انتخاباتی اعلام کردند که بیش از ۹۶.۷۷ درصد رأی‌دهندگان به نفع پیوستن به روسیه رأی داده‌اند.

RUSSIA-CRIMEA

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روی برگه همه‌پرسی از رأی‌دهندگان سوال شده بود که «آیا مایلید کریمه به روسیه ملحق شود؟»

سوال دوم به بازگشت به وضعیت پیش از قانون اساسی سال ۱۹۹۲ اوکراین مربوط می‌شد که در آن صورت باید خودمختاری وسیع‌تری به کریمه داده شود.

روس تبارها بیش از ۵۸ درصد جمعیت کریمه را تشکیل می‌دهند و انتظار می‌رفت بسیاری از آن‌ها به پیوستن به روسیه رأی مثبت دهند.

۱.۵ میلیون تن در کریمه واجد شرایط رای دادن بودند و مقام‌های انتخاباتی می‌گویند بنا بر آمار نهایی بالغ بر 82 درصد در همه‌پرسی اخیر شرکت کردند.

تاتارها ۱۲ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند که بیشترشان رأی‌گیری یکشنبه را تحریم کردند اما بر اساس آمار اعلام شده 40 درصد آنها که در همه‌پرسی شرکت کردند به جدایی از اوکراین رای "آری" دادند.

در همین حال با اعلام نتایج همه‌پرسی گروه‌های هوادار روسیه در سیمفروپل، مرکز کریمه، جشن گرفته‌اند و رهبر کریمه که به مسکو نزدیک است گفت او امروز (دوشنبه) برای پیوستن به روسیه تقاضا خواهد کرد.

اوکراین

در همین حال معاون رئیس دومای روسیه اعلام کرد روند قانونی مورد نیاز برای پیوستن کریمه به روسیه در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

آمریکا و اتحادیه اروپا هم با غیرقانونی خواندن این همه پرسی در میان اشغال نظامی کریمه توسط روسیه آن را محکوم کردند اما روسیه گفته که به اراده مردم کریمه احترام خواهد گذاشت.

در ماه فوریه پس از سقوط دولت ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین که طرفدار مسکو بود، نیروهای هوادار روسیه کنترل کریمه را به دست گرفتند. بسیاری از آنها نیروهای نظامی بی نشان بودند که به باور عمومی به دستور مسکو مستقر شده‌اند.

سرگئی آکسیونف که پس از اشغال نظامی کریمه توسط روسیه رهبر کریمه شد، گفت که پارلمان روز دوشنبه تشکیل جلسه خواهد داد.

کد خبر 253466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز