همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه‌ی روسیه از پیشرفت عملیات امحاء تسلیحات شیمیایی سوریه ابراز خرسندی کرد.

به گزارش پرس تی وی، سرگئی لاوروف روز دوشنبه (۲۴ مارس، ۴ فروردین) در «نشست امنیت هسته‌ای» در لاهه‌ی هلند تصریح کرد روسیه با توجه به دلایل موجود، اطمینان یافته است جدول زمانی مورد نظر دنبال خواهد شد و همه‌‌ی امور به موقع پایان خواهد یافت.

وزیر خارجه‌ی روسیه در دیدار و گفت‌وگو با احمد اوزومجو ، مدیر عامل «سازمان منع تسلیحات شیمیایی» (OPCW) گفت: «ما با توجه به دلایل موجود فکر می‌کنیم همه‌ی امور در چارچوب ضرب‌الاجل‌ها تحقق خواهد یافت.»

لاوروف همچنین بر پایبندی روسیه به حمایت از روند امحاء تسلیحات شیمیایی سوریه تاکید کرد و افزود اجرای کامل نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه هم به نفع روسیه و هم به نفع امریکا خواهد بود.

سیگرید کاگ، رئیس هیئت مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی در سوریه، نیز هفته‌ی جاری اعلام کرد سوریه به احتمال قوی مطابق با ضرب الاجل مقرر، تا اواسط امسال (۲۰۱۴ میلادی) نابودی ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را به پایان می‌رساند.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی ۱۹ مارس ۲۰۱۴ با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد سوریه تقریبا نیمی از تسلیحات شیمیایی خود، از جمله همه‌ی ذخایر گاز مرگبار خردل را نابود کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۳ میلادی با تصویب قطعنامه‌ای از توافق روسیه و امریکا برای نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه تا اواسط سال ۲۰۱۴ حمایت کرد.

توافق روسیه و آمریکا بعد از موافقت دمشق با طرح پیشنهادی مسکو مبنی بر پذیرش نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه، صورت گرفت.

قطعنامه‌ی شورای امنیت سازمان ملل امریکا را از هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه به بهانه‌ی دخالت دولت این کشور در حمله شیمیایی ۲۱ اوت به حومه‌ی دمشق، باز می‌دارد.

رئیس مخالفان دولت دمشق موسوم به «ائتلاف ملی سوریه»، روز چهارشنبه (۲۱ اوت، ۳۰ مرداد) ادعا کرد ۱۳۰۰ نفر در حمله شیمیایی دولت دمشق به مواضع شبه‌نظامیان در «عین ترما»، «زملکا» و «جوبر» در حومه دمشق کشته شده‌اند.

با وجودی که دولت سوریه این ادعا را به شدت رد کرد و آن را نوعی عملیات انحرافی از سوی شبه‌نظامیان دانست، برخی از کشورهای غربی به ویژه امریکا، فرانسه و انگلیس به هیاهوی تبلیغاتی برای جنگ‌افروزی علیه سوریه پرداختند.

نشست دو روزه‌ی امنیت هسته‌ای روز دوشنبه با حضور سران هشت کشور صنعتی جهان (جی هشت/G۸) در لاهه آغاز شد.

کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس ، آمریکا و روسیه که به تازگی عضویتش به حال تعلیق در آمده است، جی هشت را تشکیل می‌دهند.

کد خبر 254058
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز