پنجشنبه ۷ تیر ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکا می‌گوید میلیاردها دلار برای آموزش نیروهای امنیتی عراق سرمایه‌گذاری کرده، اما ظاهراً آن گونه که یک گزارش کنگره در واشنگتن نشان می‌دهد، این صرف هزینه بی‌فایده بوده است.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان با انتشار گزارشی در این باره نوشت، بر این اساس اعلام شده است، وزارت دفاع آمریکا کاملاً در این خصوص بی‌توجهی می‌کند که توانایی سربازان عراقی چه میزان است.

در تحلیل کمیته نیروهای نظامی مجلس نمایندگان آمریکا آمده است، با وجود صرف هزینه‌های میلیاردی برای صدها هزار سرباز و پلیس عراقی، آنها نمی‌توانند امنیت این کشور حاشیه خلیج فارس را تضمین کنند.

آموزش 350 هزار سرباز

در این سند 16 نماینده از هر دو حزب آمریکا از دولت واشنگتن خواسته‌اند تا اطلاع‌رسانی بهتری درباره پیشرفت‌های آموزش عراقی‌ها به کنگره داشته باشد.

بر این اساس، اگر چه در حال حاضر 350 هزار سرباز آموزش دیده‌اند، اما وزارت دفاع آمریکا نمی‌تواند اعلام کند آنها تا چه اندازه برای انجام وظایف‌شان تبحر دارند. این وزارتخانه حتی نمی‌داند درباره تعداد آنها و تسلیحات‌شان آگاهی ندارد.

توان نیروهای امنیتی عراق نقطه مرکزی راهبرد عراق دولت جورج بوش محسوب می‌شود. وی خروج نیروهای آمریکایی را از عراق به این امر منوط کرده است که عراقی‌ها خودشان بتوانند از عهده تامین امنیت کشورشان برآیند.

با این حال امروز (پنجشنبه هفتم تیر) نیز بروز حملاتی این کشور را به لرزه درآورد. بر اثر یکی از این حملات که با انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده در یک ایستگاه اتوبوس در بغداد صورت گرفت، بنا به اعلام خبرگزاری‌های متعدد بیش از 20 تن کشته شدند.

بنا به اعلام پلیس این بمب ساعت 8 و 15 دقیقه صبح به وقت محلی در اوج شلوغی منفجر شد. بسیاری از قربانیان در ایستگاه اتوبوس منطقه بیعا منتظر اتوبوس بودند. دستکم 40 خودرو نیز بر اثر این انفجار سوختند.

تجدید حملات مرگبار در بغداد

یک بمب‌گذاری دیگر نیز در منطقه تجاری شوردشا رخ داد. بنا به اعلام پلیس، بر اثر این حمله دستکم دو تن کشته و 14 نفر زخمی شدند. مقامات عراقی و آمریکایی القاعده را مسوول بیشتر بمب‌گذاری‌ها در عراق می‌دانند.

سه سرباز انگلیسی نیز شب گذشته در شهره بصره پس از آن به قتل رسیدند که ماده‌ای منفجره بر سر راه عبور خودرو آنها منفجر شد. آن گونه که سخنگوی نیروهای انگلیسی در بصره تایید کرد، یک سرباز دیگر هم بر اثر این حمله جراحت سطحی برداشت.

کد خبر 25339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز