محمد باریکانی: چه اتفاقی افتاده است که یک خانواده آمریکایی، شیفته ایران و فرهنگ ایرانی می‌شوند و با تنها یادگاری‌شان از یک آشپز ایرانی که یک عکس سیاه و سفید شکسته رنگ‌و‌رو رفته از دهه۵۰ است پس از ۲۹سال راهی ایران می‌شوند تا آشپز ایرانی‌شان را بیابند و او را در آغوش بکشند و از زحماتش در مدت حضورشان در ایران قدردانی کنند؟


ادبیات، هنر و آداب و رسوم ایرانی است که یک خانواده آمریکایی را با آغاز جنگ سرد آمریکا و غرب علیه ایران در اواخر دهه70 و اوایل دهه80 راهی ایران می‌کند و همزمان با شروع موج ایران هراسی به‌دلیل آنچه در کشورهای همسایه ایران در جریان بود به روستایی در فاصله بین نایین و اصفهان می‌کشاند تا خاطره‌های کودکی فرزندان این خانواده را در سنین میانسالی زنده کند. این معجزه گردشگری است که یک خانواده آمریکایی را به جاده‌های ایران می‌برد و به بازدید از تخت‌جمشید و باغ‌فین کاشان و اصفهان و روستاهای کویری ایران می‌انجامد و نتیجه آن کتابی می‌شود که سهم زیادی در ایجاد تقاضای سفر به ایران از سوی ده‌ها هزار گردشگر اروپایی و آمریکایی دارد. «ترنس وارد» نویسنده کتاب «در جست‌وجوی حسن» که اوایل اسفندماه در تهران در یک نشست فرهنگی با حضور فعالان صنعت گردشگری و مالکان شرکت‌های مطرح خدمات گردشگری مورد تقدیر قرار گرفت. به مسئولین ایرانی هشدار می‌دهد که راهی برای پاسخگویی به نیازهای اقامتی گردشگران خارجی متقاضی سفر به ایران پیدا کنند چرا که به گفته او سونامی گردشگری ایران جدی است و گردشگران خارجی ایران را به‌عنوان یکی از مقاصد جدی سفرهای خود انتخاب کرده‌اند.

ترنس وارد ،کودک 5ساله دهه60 میلادی که سال1346 به‌همراه خانواده‌اش به ایران آمد و مدت 10سال در ایران زندگی کرد پس از 29سال بار دیگر به ایران آمد تا پدر و مادرش را در مسیر یافتن خانواده‌ای ایرانی از روی یک قطعه عکس همراهی کند.حسن، سهم زیادی در آشنایی ترنس و 3 برادر او یعنی کریس، کوین و ریچ در آشنایی با فرهنگ ایرانی، شاهنامه فردوسی، نوروز‌باستانی، آداب و رسوم و مهمان‌نوازی ایرانی و آشنایی آنها با حافظ، سعدی، مولانا و سبک زندگی ایرانی داشت.شاید به همین‌خاطر است که کریس هنوز هم در هر نامه‌ای که به مقصد ایران می‌فرستد پایان‌بندی‌اش را با گفت‌وگوهای خودمانی ایرانی که هنوز در ذهنش مانده است به پایان می‌رساند. مثلا می‌نویسد: «زنده باشی و نوروز پیروز».

ترنس وارد، یکی از فرزندان خانواده وارد که مدت‌ها در خاورمیانه و کشورهای عربی ازجمله عربستان‌سعودی و مصر زندگی کرده است، توانست تصویری بسیار واقع‌گرایانه از ایران در زمانی ارائه کند که تبلیغات منفی علیه ایران در غرب شکل گرفته بود و سیاستمداران غربی به گردشگران خارجی برای خودداری از سفر به ایران، هشدار می‌دادند.

استیو لیونز در روزنامه یو‌اس‌ای‌تودی نوشت: «تصاویر انسانی ترنس وارد از زندگی روزانه ایرانی‌ها می‌تواند تصاویر کلیشه‌ای از خاورمیانه در آتش زدن پرچم آمریکا و ماجرای گروگانگیری سال1980 در ایران که هنوز هم مانع درک بهتر ما از اسلام است را از بین ببرد و بیشتر از مقالات سیاسی روز و حتی جلسات وزارت امور خارجه به یافتن نقاط مشترک کمک کند».

شاهزاده حسن‌بن‌طلال در اردن نوشت: «کتاب در جست‌وجوی حسن با توضیحات هنرمندانه و آموزنده از فرهنگ غنی ایران، اقدامی روشنگرانه و نشانه درک عمیق ترنس وارد از آداب و رسوم و سبک زندگی ایرانی‌هاست. در جست‌وجوی حسن حتی توانسته است به درک بهتر جامعه ایرانی که اغلب در جهان به اشتباه درک شده بود بینجامد».

حتی جو کلین در هفته‌نامه تایم نوشت که کتاب در جست‌وجوی حسن درک عاقلانه و شاعرانه‌ای از یکی از فرهنگ‌های بزرگ جهان است. هفته‌نامه تایم نوشت که ترنس وارد ایران را می‌شناسد و عاشق آن کشور است. آنطور که جو کلین در مجله تایم نوشته است انتشار کتاب ترنس وارد و نگاه او به ایران می‌تواند گامی به سوی آشتی و درک متقابل 2 ملت بزرگ ایران و آمریکا باشد.

حتی ماری‌رورک در روزنامه لس‌آنجلس تایمز هم به تصویر واقعی که ترنس وارد از فرهنگ و سفرهایش در ایران منتشر کرد پرداخت.او در جست‌وجوی حسن را که اکنون تبدیل به کتاب همراه گردشگران خارجی ورودی به ایران شده و در ذهن آنها در ردیف کتاب لونلی پلانت از معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران قرار گرفته است تصویری دیگر از کشوری دانست که جورج بوش آن‌ را به اشتباه در کنار عراق و کره‌شمالی محور شرارت نامیده بود.

به نوشته لس‌آنجلس تایمز کتاب در جست‌وجوی حسن که به تاریخ فرهنگ ایران و خاطرات سفر یک گردشگر آمریکایی به ایران مرتبط است بسیار دورتر از آن چیزی است که غربی‌ها در مورد ایران تصور می‌کردند. اما هفته نامه بیرمنگام نگاه جالبی به سفر خانواده آمریکایی ترنس وارد به ایران و انتشار کتاب در جست‌وجوی حسن با معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران داشت.

این هفته نامه در نگاهی طنزآلود نوشته است: «حتی یک ماهواره هم نمی‌توانست در کوهستان‌های مرکزی ایران یک خانواده ایرانی را در میان میلیون‌ها نفر بیابد. اما ترنس وارد، 3 برادر او و پدر و مادر 70ساله‌اش تنها با یک قطعه عکس به جای مانده از 30سال پیش و نام یک روستای کوچک دورافتاده که حتی آژانس‌های گردشگری ایران هم نمی‌توانستند آن‌را بیابند این کار را به خوبی انجام دادند».

هفته نامه بیرمنگام، کتاب در جست‌وجوی حسن را کتابی مدرن در موضوع گردشگری معرفی کرده است که مثل کتاب‌های قدیمی سفرهای ماجراجویانه است. آنطور که هفته‌نامه بیرمنگام نوشته است کتاب در جست‌وجوی حسن به کاهش شکاف فرهنگی که در غرب از جهان اسلام وجود دارد منجر شده و پرده از شگفتی‌ها و تفاوت‌های فرهنگی در کشوری برداشته است که فاصله زیادی با تصور اشتباه غربی‌ها از ایران دارد. هفته‌نامه بیرمنگام نوشت: خانواده، تاریخ و احترام، ارزش‌های عمیقی هستند که در کتاب در جست‌وجوی حسن با فرهنگ‌های جهانی به اشتراک گذاشته شده است.

ترنس وارد اما در گفت‌وگویی اختصاصی با روزنامه همشهری می‌گوید: گردشگران زیادی در جهان از کتاب در جست‌وجوی حسن برای سفر به ایران استفاده کرده‌اند. آنها با خواندن این کتاب می‌توانند تخت‌جمشید و جاذبه‌های گردشگری ایران را حتی بدون سفر به این کشور مشاهده کنند. برای نوشتن این کتاب به اصفهان رفتم. تخت‌جمشید و پاسارگاد را دیدم و به اردکان سفر کردم.

به ابرکوه یزد رفتم و زیبایی‌هایش ‌را دیدم و با نوشتن این کتاب به غربی‌ها گفتم تصور اشتباه از ایران را کنار بگذارند.ترنس وارد می‌گوید: خارجی‌ها تشنه دیدار از ایران و زیبایی‌های آن هستند و با انتشار این کتاب، گردشگران زیادی از اروپا و آمریکا تصمیم به سفر به ایران گرفته‌اند.

آنطور که ترنس وارد اشاره می‌کند، گردشگران زیادی از آلمان و فرانسه و حتی ایرانی- آمریکایی‌هایی که تاکنون کشور خود را از نزدیک ندیده‌اند با خواندن این کتاب می‌خواهند به ایران سفر کنند.او می‌گوید: آنها هیچ‌چیزی از ایران نمی‌دانستند و با خواندن این کتاب ده‌ها هزار ایمیل و نامه از آنها دارم که می‌خواهند برای دیدار از حسن به ایران سفر کنند. مردم زیادی در جهان در مورد حسن از من سؤال می‌پرسند و می‌خواهند با ایران و فرهنگ این کشور آشنا شوند.

ترنس وارد تجربه سفر به ایران و دیدار از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی ایران را که در قالب کتاب در جست‌وجوی حسن به چاپ رسانده به 8زبان ترجمه کرده و ده‌ها هزار نسخه ‌از این کتاب در کشورهای مختلف جهان به چاپ رسیده است. این کتاب که ارزش زیادی در صنعت گردشگری ایران دارد، انگیزه‌ای قوی در گردشگران خارجی برای سفر به ایران ایجاد کرده است.

کد خبر 253294

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز