گروه سرزمین - محمد باریکانی: شناسنامه دیجیتال برای ۳هزار اصله درخت در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد تهران بهانه‌ای شد تا رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در جمع طبیعت‌گردها، شکارچی‌ها و راهنمایان طبیعت‌گردی اعلام کند که نگرش‌ها و جهت‌گیری‌ها در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی اصلاح می‌شود.

گردشگری


مسعود سلطانی فر پس از شنیدن سخنان طبیعتگردها در سالن سینمای موزه ملت کاخ سعدآباد از تصمیم سازمان میراث فرهنگی و رایزنی‌ها با وزارت خارجه و اطلاعات برای لغو روادید با کشورهای بیشتر به‌منظور جذب گردشگر خبر داد.

تأکید رئیس‌جمهور بر صنعت گردشگری

رئیس سازمان میراث فرهنگی سپس به تصمیم جدی برای تغییر رویکردها به میراث فرهنگی و گردشگری در دوره جدید خبر داد. سلطانی فر همچنین به توجه جدی رئیس‌جمهور به میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و انتظار شخص دکتر روحانی به رونق بخشی در صنعت گردشگری اشاره کرد. به گفته سلطانی فر، رئیس‌جمهور از او خواسته است تا صنعت گردشگری به سرعت فعال شود و توانمندی‌ها و دارایی‌های ایران در حوزه گردشگری به رخ جهان کشیده شود تا مشکلات مربوط به اشتغال مرتفع و ارزآوری گردشگری محقق شود. معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در ادامه سخنانش به دستور راه‌اندازی سایت جامع گردشگری ایران اشاره کرد. به گفته او، با راه‌اندازی سایت جامع گردشگری ایران، گردشگران می‌توانند از هر نقطه از جهان به‌صورت جامع و کامل از خدمات گردشگری کشور استفاده کنند.

نبود آموزش و معضل تور‌های غیرمجاز

اگرچه سخنان رئیس سازمان میراث فرهنگی نگاه خوشبینانه به آینده صنعت گردشگری را تقویت می‌کند، اما فعالان صنعت گردشگری در بخش طبیعت‌گردی به مشکلاتی اشاره کردند که برطرف کردن آنها چندان آسان نیست. آرش نورآقایی، رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری ایران به اقبال گردشگران خارجی برای سفر به ایران اشاره کرد و گفت که باید زیرساخت‌های میزبانی ایران از گردشگران خارجی آماده شود. به‌گفته نورآقایی آموزش راهنمایان طبیعت گردی در ایران چندان جدی گرفته نمی‌شود. درحالی‌که به گفته او در ترکیه که حتی یک‌چهارم از تنوع طبیعی ایران را ندارد، راهنماهای طبیعت‌گردی 9‌ماه آموزش می‌بینند و 45روز به سفر می‌روند. اما در ایران مدت آموزش راهنمایان طبیعت گردی 4‌ماه‌و‌نیم است و تنها 3سفر الزامی به طبیعت برای آنها درنظر گرفته شده است.سهند عقدایی، نماینده توراپراتورها در حوزه طبیعت‌گردی نیز پیش از سخنان رئیس سازمان میراث فرهنگی از حضور تورگردان‌های غیرمجاز در محوطه‌های طبیعی کشور انتقاد کرد.

به گفته عقدایی، بسیاری از تورگردان‌های غیرمجاز که دفتر کار ندارند با یک شماره موبایل و یک صفحه فیس بوک جذب گردشگر می‌کنند و خود را ملزم به رعایت قوانین نمی‌دانند. به گفته او، آلودگی‌های زیست‌محیطی و مشکلات دیگری که تورگردان‌های غیرمجاز ایجاد می‌کنند کم نیست و همین دسته از تورگردان‌ها باعث شده‌اند جوامع محلی اطمینانی به طبیعت گردها و تورگردان‌های مجاز نداشته باشند و نیروی انتظامی با تورهای مجاز هم برخورد کند.عقدایی به موازی‌کاری‌های انجمن توریسم ورزشی وزارت ورزش و جوانان نیز اعتراض کرد. به گفته او شرایط به‌گونه‌ای شده که انجمن توریسم ورزشی وزارت ورزش و جوانان نیز خود را متولی برگزاری تور می‌داند.

دفاع از شکار در حضور معاون رئیس‌جمهور

محمدعلی فیاضی که در دولت گذشته مسئول کمیته ملی طبیعت‌گردی در سازمان میراث فرهنگی بود و اکنون مدیرکل کمیته‌های گردشگری در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی است، به‌وجود 520گونه پرنده در کشور که بیش از 140گونه آن در پارک‌های تهران هستند اشاره کرد.به گفته فیاضی، سالانه در کانادا 17میلیارد دلار برای دیدن پرندگان هزینه می‌کنند و طرفداران پرنده‌نگری در انگلستان با طرفداران فوتبال در آن کشور برابری می‌کند.

مدیرکل کمیته‌های گردشگری همچنین به اهمیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی در طبیعت‌گردی اشاره کرد و گفت: اگر یک هتل با 20اتاق نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه داشته باشد، اقامتگاه بوم‌گردی با شرایط پذیرایی بهتر از هتل‌ها کمتر از 100میلیون تومان هزینه دارد.

نجم‌الدین نماینده گردشگری شکار در نشست رئیس سازمان میراث فرهنگی با طبیعت گردها به سود مالی گردشگران شکار برای صنعت گردشگری اشاره کرد. او در حمایت از شکارچی‌ها گفت: آنها علاقه‌مند به طبیعت هستند و نباید از گردشگری شکار جلوگیری کرد. به گفته نجم‌الدین، ایران جزو کشورهای برتر در گونه‌های طبیعی است که باید به کشورهای دیگر نشان داده شود. نجم‌الدین بدون درنظرگرفتن وضعیت بحرانی حیات وحش کشور، ترکیه را مثال زد که به گفته او برای یک گونه شکار صدها توریست وارد می‌کند. به گفته او اگرچه مشکل پروانه شکار در کشور حل شده ولی اکنون ورود شکارچیان آمریکایی به ایران مشکل شده است.

اظهارات نجم‌الدین در حمایت از گردشگری شکار در حالی بیان می‌شود که به گفته معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، جمعیت علفخواران حیات وحش از تعداد پرشمار آنها به آمار نگران‌کننده کمتر از 120هزار راس رسیده و 74گونه از گونه‌های حیات وحش کشور در معرض تهدید قرار گرفته‌اند. متخصصان حیات وحش نیز برای حفاظت از آخرین بازمانده‌های حیات وحش کشور بر ممنوعیت شکار تأکید کرده‌اند. به گفته آنها اجرای طرح ممنوعیت 3تا 5ساله شکار در ایران ضروری است.

کد خبر 252268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز