گروه شهری: با ساخت سالانه ۳۰ کیلومتر مترو، پایتخت کشور تا ۵ سال دیگر در زمره ۵ شهر برتر دنیا از نظر گسترش حمل‌ونقل ریلی قرار خواهد گرفت.

متروی تهران هم‌اکنون با شبکه 152کیلومتری، یکی از 10متروی پیشتاز جهان است که با رسیدن به 300کیلومتر خطوط حمل‌ونقل ریلی، تهران به شهرهای برتر ریلی دنیا می‌پیوندد.به گفته سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران عزم مدیریت شهری برای ایجاد تحول بزرگ در توسعه متروی پایتخت جزم است. از سال 84تمرکز مدیریت شهری بر توسعه خطوط ریلی افزایش یافت و مدیریت شهری مترو را به اولویت نخست طرح‌های زیرساختی تهران تبدیل کرد.
این درحالی بود که حمایت‌های دولتی از مترو و اختصاص منابع مالی دولت‌های گذشته جای خود را به انواع محدودیت‌ها و کارشکنی‌ها در راه توسعه مترو داد اما با روحیه جهادی توسعه مترو مورد توجه ویژه قرار گرفت.

به زعم معاون شهردار تهران، در دولت گذشته مترو مورد بی‌مهری مطلق قرار گرفت که عدم‌پرداخت کامل اعتبارات قانونی مترو، محرومیت مترو از امکان استفاده از حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی، عدم‌پرداخت سهم حمل‌ونقل ریلی از محل درآمدهای طرح هدفمندی یارانه‌ها، عدم‌پرداخت مبالغ مصوب در قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و عدم‌پرداخت یارانه بلیت مترو، از مصادیق نا مهربانی‌های دولت نسبت به مردم تهران بود. اما در 9سال اخیر، شهر تهران رشد 7برابری مترو را تجربه کرد و توانست ظرفیت مدیریت شهری برای چشم‌انداز ساخت سالانه 15کیلومتر مترو را ترسیم کند.

تشکری هاشمی درخصوص ارزیابی‌اش از توسعه مترو تصریح کرد که امروز توسعه متروی تهران به الگوی مثال زدنی در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی تبدیل شده و عنایت مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با مدیریت شهری تهران و قدردانی از اهتمام شهرداری در گسترش مترو به‌عنوان اقدامی کاملاً برجسته و مهر تأیید معظم‌له بر این اقدام، به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه مدیریت شهری، انگیزه دست‌اندرکاران مترو برای کار و تلاش بیشتر را مضاعف کرده است.

کد خبر 253100
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز