همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: با اطمینان می‌گویم امکاناتی فراهم شده که می‌توانیم سالانه حداقل ۳۰ کیلومتر مترو بسازیم و تنها چالش ما اعتبار مورد نیاز برای احداث مترو است.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل ضمن تبریک روز مهندس خطاب به مهندسین حاضر در این کنفرانس، گفت: اینکه روز مهندس را روز خواجه نصیرالدین طوسی که عالمی با علم نافع است ، در نظر گرفته‌اند برای جامعه مهندسان توفیقی بزرگ است و مسئولین و پژوهشگران باید دغدغه‌های مشترک، نگرانی‌ها و علاقمندی‌های مشترک را به کار ببندند و برای بهبود زندگی انسان‌ها تلاش کنند. امیدواریم این گردهمایی منجر به تحقق این موضوع شود.

وی در ادامه گفت: اگر میان علم و زندگی روزمره مردم فاصله ایجاد شود یا به فراموشی سپرده شود و بجای اینکه علم در خدمت مردم قرار گیرد مردم در خدمت علم باشند، در بهبود کیفیت زندگی مردم تاثیرگذار است و البته نگاه هیچ یک از افراد حاضر در این جمع نیز اینگونه نیست.

قالیباف با بیان اینکه حمل‌ونقل عمومی مهمترین مسئله‌ای است که شهرها و کلانشهرها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت‌: حمل‌ونقل عمومی، اقتصاد، مسائل اجتماعی، محیط زیست را در پیکره خود درآورده و در آن اثر می‌گذارد. امروزه کمتر اندیشمندی در اقتصاد، جامعه‌شناسی و محیط زیست پیدا می‌شود که به تاثیر حمل‌ونقل عمومی در شهرها نپرداخته باشد.

وی با بیان اینکه موضوع سلامت مهمترین چالش در شهرهای بزرگ از جمله تهران است، گفت: در سال‌های اخیر هم عنوان کردم که از نظر من مهمترین چالش شهر تهران آلودگی هوا و آلودگی صوتی است. طبیعی است برای رهایی از این چالش‌ها حتما باید در تصمیم‌گیری‌ها به ابعاد اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی حمل و نقل نیز توجه کنیم.

قالیباف در ادامه به دسترسی و یکپارچگی در حمل و نقل عمومی شهر به عنوان دو شاخص مهم اشاره کرد و افزود: اگر در همه اقداماتی که انجام می‌دهیم این دو شاخص را در نظر بگیریم، می‌توانیم بر مشکلات فائق شویم و از اندیشمندان و دانش‌پژوهان و بزرگان این عرصه خواهش عاجزانه دارم که با توجه به نیاز فرهنگسازی در این عرصه نیز شرکت کنند.

وی در این رابطه تصریح کرد: به میزان امکانات و ظرفیت‌های فراهم شده بهره لازم را نمی‌بریم. شاید یکی از دلایل آن فرهنگ‌سازی باشد، کاری که ما را به سمت کاهش تنش‌ها و چالش‌ها سوق دهد.

قالیباف با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی نیازمند اقدامات ایجابی و سلبی است، گفت: بدون شک اقدامات ایجابی باید بر اقدامات سلبی تقدم داشته باشد، ولی در کنار این دو نیازمند اطلاع‌رسانی و عمومی کردن موضوع حمل‌ونقل عمومی در شهر هستیم و نباید به افرادی که بحث تخصصی درگیر با سلامت و زندگی مردم را با فرهنگ سیاسی ارزیابی می‌کنند، فرصت دخالت دهیم.

وی ادامه داد: در بعضی از نوشته‌ها می‌بینیم به گونه‌ای که صادقانه نیست مطالبی را برای مردم اعلام می‌کنند چه در تشخیص و چه در درمان نادرست است و تنها برای گروه‌ها و جریان‌های خاص منفعتی به دنبال دارد و حتی جامعه نیز منفعتی از آن نمی‌برد. اندیشمندان باید در این عرصه‌ها حضور داشته باشند.

وی با تاکید بر نقش نخبگان در نظارت بر تصمیمات مدیران شهری برای حمل و نقل عمومی گفت: بنده اعتقاد دارم نخبگان باید بر مدیران شهری نظارت داشته باشند و منتقد آنها باشند. حتی می‌توانند تصمیم سازی کنند تا ما در تصمیمات خود خطا نکنیم و امکانات و اموال مردم را صرف هزینه بی مورد نکنیم. ما نیز موظف به تبعیت از نظرات شما اندیشمندان هستیم.

قالیباف افزود: واقعیت این است که اگر به همه ابعاد موضوع حمل و نقل توجه نکنیم دچار مشکلاتی می‌شویم و به اندازه امکانات بهره لازم را نمی‌بریم و امکان توسعه نیز برایمان مقدور نخواهد بود. آیتم‌هایی مطرح می‌شود، باید دید که چه مشکلاتی در پیاده سازی این آیتم‌ها وجود دارد.

به گزارش ایسنا، شهردار تهران با اشاره به اینکه موضوع انسان محور بودن شهر از موضوعاتی است که در سالهای اخیر مطرح شده است، افزود: باید کاری کنیم تا که مردم که در استیلای ماشین‌ها هستند را نجات دهیم ولی در این راه با مشکلاتی مواجه هستیم، زمانی که پیاده راه در خیابان امام خمینی ایجاد کردیم فشارهای زیادی به مدیریت شهری وارد شد اما همگی مطمئن بودیم که این تصمیم‌ با راهنمایی اندیشمندان گرفته شده و کاملا درست است.

وی در این خصوص ادامه داد: در عرصه رسانه‌ها اما جای نخبگان خالی بود که بر این تصمیم پافشاری کنند هرچند که پس از 4 - 5 ماه مردم، کسبه و شهروندان آن منطقه نسبت به درستی این تصمیم آگاه شدند ولی اوایل فشار روحی و روانی زیادی به شهرداری وارد شد. حتی نگاه امنیتی به موضوع وجود داشت اما دوستان ما در نیروی انتظامی از ما حمایت کردند. در حال حاضر ایجاد پیاده راه یک فرهنگ عمومی شده و به مطالبه عمومی مردم برای ایجاد پیاده راه‌های جدید در مناطق دیگر تبدیل شده است.

قالیباف با بیان اینکه با توجه به آلودگی هوا هرگونه تصمیم سلبی و ایجابی پیش شرط توسعه حمل‌ونقل عمومی است، گفت: روش‌های غلطی وجود دارد و این روش درستی نیست که شهروندان در ساعاتی از شب متوجه شوند که فردا طرح ترافیک از درب منزل اجرا می‌شود. این به معنای تشویق کردن شهروندان به قانون شکنی است. یعنی اگر کسی بخواهد به قانون احترام بگذارد باید از ابتدایی‌ترین حقوق زندگی خود محروم شود. راه درست، حمل و نقل عمومی و رعایت فرهنگ ترافیک در شهر است که با نظارت دقیق اندیشمندان اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: طبیعتا شهرداری هر روشی را که دنبال کند مورد انتقاد کسانی که به دنبال روش‌های دیگر بودند قرار می‌گیرد ولی این انتقاد شیرین است چرا که با وجود آن به نقطه تعادل بهینه می‌رسیم.

شهردار تهران در رابطه با توسعه خطوط مترو اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت در تهران ایجاد شده است و اگر در گذشته متوسط توسعه خطوط مترو در هر سال کمتر از سه کیلومتر بود در طول هشت سال گذشته این متوسط به 12 تا 14 کیلومتر رسیده است و در حال حاضر این امکان فراهم شده است که حداقل 30 کیلومتر در هر سال مترو بسازیم، تمام طراحی‌ها و امکانات مهندسی و نیروی انسانی فراهم است و تنها چالش پیش روی این کار اعتبار مورد نیاز است.

وی افزود: هم‌اکنون نیز تمام امکاناتی که در شهرداری موجود است در دستور کار توسعه مترو قرار گرفته است. اما در همه کشورهای دنیا با وجود درآمدبالای شهرداری دولت مرکزی بخشی از هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی را بر عهده می‌گیرد و علاوه بر آن سوبسید نیز ارائه می‌دهد. در ایران نیز هم مردم نیاز به این سوبسید دارند و هم باید به سهم حمل و نقل عمومی از درآمدهای ملی توجه شود، چرا که تنها موضوع زمان و اقتصاد نیست، بلکه جان و سلامت انسان‌ها مطرح می‌شود.

وی در ادامه از برگزاری نشست‌های تخصصی حمل‌ونقل عمومی در شهر ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدوارم در این حوزه پژوهش‌هایی انجام شود و بتوانیم در دوره سوم مدیریت شهری شاهد حل چالش‌های مهمی مانند آلودگی هوا باشیم.

قالیباف با اشاره به آمارهای آلودگی هوا گفت: در سال تنها 140 تا 150 روز هوای سالم داریم و تعداد روزهای هوای پاک نیز به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد. اگر در حوزه حمل و نقل عمومی فرهنگسازی کنیم و مطالبه عمومی از مدیران و مسئولین داشته باشیم می‌توانیم بعد از یک دوره پنج ساله تعداد روزهای سالم شهر را به دو برابر افزایش دهیم. این اتفاق بزرگی است که امیدواریم با رویکردهای درست بتوانند ما را به نقطه مطلوب برسانند.

کد خبر 251031
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز