گروه شهری: اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران که پیش از این از بخش شمالی خط ۳متروی تهران بازدید کرده بودند، روز پنجشنبه گذشته از مسیر ۵۱کیلومتری پروژه دردست ساخت متروی تهران- پرند و نیز کارخانه واگن‌سازی‌ تهران بازدید کردند.

نتیجه این بازدید نیز قدردانی از پیشرفت مراحل ساخت پروژه متروی تهران - پرند و تأکید بر لزوم پرداخت اعتبارات دولتی برای اتمام این مسیر ریلی بود. احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران روند ساخت این خط در مدت یک‌سال و نیم گذشته را با توجه به پیشرفت 65درصدی در سمت پرند و 95درصد پیشرفت در زمینه زیرساخت‌ها و روسازی، خوب ارزیابی کرد. وی اظهار امیدواری کرد با تعامل میان دولت به‌خصوص وزارت راه‌و‌شهرسازی و قول‌هایی که داده شده به امید خدا منابع این پروژه تأمین شود.

به‌گفته این عضو شورای شهر، موضوع ساخت متروی تهران پرند در جلسه اعضای شورا با وزیر راه و شهرسازی مطرح خواهد شد تا این پروژه زودتر روند کاری خود را پی گیرد و بخش قابل توجهی از مسافرین که نیاز به تردد به سمت فرودگاه امام (ره) و شهر پرند را دارند جابه‌جا کند. رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران یادآور شد: شرکت مترو کارهای خوبی در حوزه ساخت تونل و توسعه شبکه زیرزمینی انجام داده است اما نگرانی امروز در حوزه تجهیزات و تأمین واگن است که این مهم هم باید پیگیری و مشکلات برطرف شود. دنیامالی برنامه‌های شورا و شهرداری برای توسعه مترو را برنامه‌ای جهادی دانست. به گفته وی چیزی که برای شورا حائز اهمیت است این است که در برنامه 5ساله آینده باید یک تلاش ویژه صورت بگیرد تا حداقل بین 300تا 400واگن در سال به مدار خطوط مترو وارد شود.

در ادامه بازدید از خط متروی تهران - پرند، اقبال شاکری عضو دیگر کمیسیون عمران نیز اظهار امیدواری کرد که از طریق این بازدیدها اهداف برنامه 5ساله دوم شهرداری درخصوص حمل‌ونقل عمومی و توسعه آن محقق شود. وی همچنین اظهار داشت که امروز در شورا به حمل‌ونقل عمومی و به‌خصوص مترو به‌عنوان یکی از بخش‌های انبوه بر توجه ویژه‌ای شده است تا بتوان از فاصله‌ای که ایجاد شده کم کرد.

محسن سرخو دیگر عضو کمیسیون عمران هم با اشاره به اولویت شهرداری درخصوص توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو و نقش 50درصدی دولت در توسعه خطوط مترو گفت: به‌دلیل مشکلات مالی که در چند سال اخیر دولت با آن روبه‌رو بوده از سهم 50درصدی دولت گاهی 10درصد و گاهی تنها 8درصد تأمین شده است. در هر صورت با توجه به اینکه اولویت اول شهرداری تهران باید مترو باشد، کمک دولت نیز به روند توسعه مترو سرعت می‌بخشد.

وی به موضوع اعتبار 350میلیارد تومانی در متمم بودجه سال‌92 نیز اشاره و اظهار امیدواری کرد شهرداری تهران نیز سریع‌تر این اعتبارات را تخصیص دهد و شرکت مترو هم بتواند تأمین مالی شرکت واگن‌سازی‌ را انجام دهد. به گفته سرخو اگر حوزه مالی پابه‌پای حوزه‌های اجرایی و فنی اقدامات خود را به‌موقع انجام ندهد طبیعتاً در انجام پروژه‌ها تعویق روی خواهد داد. خواسته اعضای شورا این است که مصوبات شورا به سرعت توسط شهرداری دنبال شود تا شاهد بهره‌برداری 45رام قطار تا قبل از 22بهمن باشیم.

روند ساخت در خط متروی 51کیلومتری

هابیل درویش مدیرعامل شرکت متروی تهران هم ضمن تقدیر از توجه، دغدغه و حساسیت شورای اسلامی شهر تهران به‌خصوص اعضای کمیسیون عمران برای حضور در پروژه‌های مترو از روند کار در خط متروی تهران - پرند، گزارشی را ارائه داد. به گفته وی خط 51کیلومتری متروی تهران- پرند بیشتر از 70درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین 19دهنه پل، 10کیلومتر تونل و 16کیلومتر ریل‌گذاری در این پروژه انجام شده اما به‌دلیل عدم‌تأمین اعتبارات امروز کار به کندی پیش می‌رود. البته پیش‌بینی می‌شود درصورت تأمین اعتبار کار ساخت این خط در سال آینده به پایان برسد.

کد خبر 243861
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز