همشهری آنلاین: نشست سه جانبه وزیران خارجه ایران ، ترکیه و جمهوری آذربایجان به منظور ایجاد بسترهای جدید برای توسعه مناسبات در زمینه های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی روز جمعه با انتشار بیانیه مشترکی در شهر وان در شرق ترکیه پایان یافت.

نشست سه جانبه ایران،ترکیه و جمهوری آذربایجان با صدوربیانیه پایان یافت

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به وان، محمد جواد ظریف، احمد داود اوغلو و المار محمد یارف وزیران امور خارجه ایران ، ترکیه و جمهوری آذربایجان سومین نشست سه جانبه را در شهر وان ترکیه برگزار کردند.

هدف اصلی برگزاری این نشست توسعه همکاریها در مسایل منطقه ای و جهانی و افزایش سطح مناسبات دوجانبه و منطقه ای بین سه کشور و همکاری بیشتر در سازمانهای منطقه ای و جهانی اعلام شد.

براساس این گزارش در پایان نشست وان و در بیانیه پایانی سه کشور ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان بر عزم جدی خود برای تقویت همکاری برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی در اشکال مختلف تاکیدکردند.

وزرای خارجه سه کشور در این بیانیه بر لزوم همکاری های مشترک و اجرای پروژه هایی در بخش های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی نیز تاکید داشتند.

در بخشی از این بیانیه آمده است که استقرار ، صلح ، ثبات وامنیت و رفاه و همکاری های منطقه ای از طریق گسترش روابط سه کشور در حوزه های مختلف و همبستگی منطقه ای ایجاد خواهد شد.

رایزنی در باره مباحث جهانی و منطقه ای در سطوح و چارچوب های مختلف از جمله در سازمان های منطقه ای و بین المللی از جمله سازمان همکاری اقتصادی ˈاکوˈ ادامه خواهد یافت.

سه کشور بر تقویت حوزه های تجاری، حمل و نقل، ارتباطات وانرژی و اجرای پروژه های مشترک در حوزه های مختلف تاکید کردند.

وزرای خارجه این کشورها در نشست نخجوان در مورد برگزاری جلسات کمیته های فرعی اقتصادی سه جانبه در زمینه تجارت، صنعت و سرمایه در ترکیه، در زمینه حمل و نقل در جمهوری آذربایجان، در زمینه انرژی، جهانگردی و فرهنگی در ایران به توافق رسیده بودند.

کد خبر 253067
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز