همشهری آنلاین: مردم مالزی و خانواده چینی‌هایی که مسافر پرواز ام.اچ ۳۷۰ هواپیمای مالزیایی بودند دولت مالزی را متهم به عدم توانایی برای مدیریت این بحران کردند.

ایرنا نوشت: هواپیمای بویینگ 777 شرکت هواپیمایی مالزی با 239 مسافر بامداد روز شنبه یکساعت پس از بلندشدن از باند فرودگاه کوالالامپور و پس از ورود به حریم هوایی ویتنام ناپدیدشد.

پس از گذشت حدود پنج روز از این سانحه و مشارکت بیش از 10 کشور در عملیات نجات و امداد و بکارگیری ده‌ها فروند کشتی و هواپیما و صدها قایق در وسعت 30 هزار کیلومتر مربع تاکنون اثری از این هواپیما به دست نیامده است.

از دقایق اولیه ناپدیدشدن این هواپیما که گمان می‌رود بر فراز اقیانوس مفقود شد اطلاع رسانی به درستی صورت نگرفت و هم اکنون به دلیل مدیریت نادرست این بحران مردم نسبت به وضعیت پیش آمده معترضد.

شیه هونگ شونگ معاون وزیر خارجه چین نیز در دیدار با فرستاده ویژه نخست وزیر مالزی نارضایتی خود را از این وضعیت نشان داده است.

چین به دلیل عدم رضایت از این وضعیت نیروهای خود را به منطقه اعزام کرد و این مقام چینی به فرستاده نجیب تون رزاق گفت مالزی باید در خصوص جستجو کارها را تقویت و تسریع کند و با چین و کشتی‌های این کشور نیز نهایت همکاری را داشته باشد.

این مقام چینی اظهار امیدواری کرد مالزی به خواسته چینی‌ها توجه کرده و شک و شبهات آنها را برطرف کند.

از سوی دیگر طی چند روز گذشته اطلاعات متناقضی از سوی برخی مقامات مالزی منتشر می‌شود که کشورهای کمک کننده در عملیات نجات را به واکنش واداشت.

فرمانده نیروی هوایی مالزی روز یکشنبه از احتمال تغییر مسیر و بازگشت هواپیما خبر داده بود تا این که روز گذشته بار دیگر رسانه‌ها به نقل از وی اعلام کردند به دلیل این احتمال و اطلاعات دریافتی تنگه مالاکا نیز مورد جستجو قرار می‌گیرد.

انتشار این اطلاعات بدون هماهنگی کشورهای کمک کننده ویتنام را به واکنش واداشت و معاون وزیر حمل و نقل این کشور اعلام کرد هانوی به عملیات امداد و نجات و جستجو پایان می‌دهد.

اطلاعات متناقض در مورد مسافرانی که بلیط خریده اما سوار هواپیما نشده‌اند، یپیدا نشدن تکه‌های هواپیما، قایق‌های نجات، کمک گرفتن از پیشگو و جن گیر و موارد دیگر باعث واکنش بسیاری افراد نسبت به مدیریت این بحران در مالزی شده است.

انتشار این اطلاعات متناقض اکنون توانایی مالزی را برای هماهنگی عملیات جستجو زیر سوال برده است.

خانواده‌های مسافران چینی نیز طی چند روز گذشته در هتل محل استقرار و در دیدار با مقام‌های مالایی نسبت به اطلاع رسانی نامناسب واکنش نشان دادند.

خانواده‌های مسافران چینی این هواپیما در حالی در هتل های کوالالامپور مستقر و منتظر پاسخ دولت مالزی هستند که دولت این کشور دامنه عملیات را از 30 هزار کیلومتر مربع فراتر برده و با افزایش دامنه جستجو امید این خانوده‌ها بیشتر رنگ می‌بازد.

پیدانشدن هواپیما و یا اثری از آن پس از پنج روز تلاش بیش از 10 کشور نیز خود موجب اعتراض مردم مالزی شده است و افراد به طرق مختلف در این مورد واکنش نشان می‌دهند.

این عدم موفقیت برای سیاسیون مخالف دولت نیز خوشایند بوده و در برخی رسانه‌های مخالف دولت می‌توان رگه‌هایی از انتقاد به دولتمردان این کشور نسبت به مدیریت این سانحه را دید.

کد خبر 252975
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز