سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: تیمی از محققان دانشگاه جورج‌تاون، دانشگاه روچستر و دانشگاه کالیفرنیا در ایرواین، آزمایش خونی را طراحی کرده‌اند که امکان ابتلای فرد ظرف سه سال آینده به آلزایمر یا "نارسایی خفیف شناختی (MCI)" را با دقت ۹۰ درصد پیش‌بینی می‌کند.

پیش‌بینی آلزایمر با آزمایش خون

به گزارش ایسنا، این آزمایش که در جستجوی مجموعه‌ای از 10 نشانگر لیپید است، امکان جستجوی درمان‌هایی را فراهم می‌کند که شاید طی مرحله اولیه این بیماری فاقد علائم، کارآمد باشند.

بیماری آلزایمر افراد مسن‌ را نشانه می‌گیرد و هم‌اکنون 35 میلیون نفر در سراسر جهان به آن‌ مبتلا هستند؛ انتظار می‌رود این رقم تا میانه قرن جاری به 115 میلیون نفر افزایش ‌یابد. همچنین، امید به زندگی بیماری که به آلزایمر مبتلا شده، پس از تشخیص حدود هفت سال گزارش شده و هم‌اکنون شیوه‌ای برای درمان یا کندکردن پیشرفت آن وجود ندارد.

عدم موفقیت در یافتن درمان‌های کارآمد شاید به این دلیل باشد زمانی که تشخیص واضح انجام می‌شود، فرآیند بیماری بسیار بیش از آن پیشرفت کرده که بتوان متوقفش کرد.

دانشمندان حاضر در مطالعه جدید نمونه‌های خون 525 زن و مرد بالای 70 سال را گرفتند؛ طی پنج سال بعد تعدادی از آنها به آلزایمر دچار شدند و محققان نمونه‌های خون‌ آنها را با نمونه خون افرادی که سالم مانده بودند، مقایسه کردند و تفاوت‌هایی در سطوح 10 لیپید یا چربی را بین این دو گروه مشاهده کردند. این 10 نشانگر می‌توانند پیش‌بینی کنند چه افرادی در آینده به آلزایمر مبتلا خواهند شد.

آزمایش جدید، تعیین تراکم این 10 نشانگر زیستی لیپید را می‌طلبد و چون روی پلاسمای خون انجام می‌شود، نسخه کنونی آن مستلزم تجهیزات ویژه‌ای شامل طیف‌سنج جرمی است.

هم‌اکنون، تحقیقات برای طراحی نسخه‌ای ساده‌تر که بتوان از آن برای مطالعات بالینی و در نهایت، اهداف غربالگری استفاده کرد، ادامه دارد.

کد خبر 252744
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز